Caiway Genexis Platinum 7840 met USG 3P stappenplan advies gevraagd

Yep, en binnenkort voor mijn jongste ook inkopen, wordt ook ubi uiteraard. Eerst nog zonder router, tot ik de mijne upgrade en doe ik hem de 3p.
Poe switch heb ik straks over voor hem en 1 zo'n flex mini, daar komt dan nog bij 2 camera's, 1 inwall hd voor op zolder want daar kan ie mooi zn xbox en tv onderin prikken, 1 ap nano op de mk, en nog een ap voor de tuin, weet nog niet welke maar komt goed.
 
Haha je hebt het inderdaad aardig te pakken. Heb ook Unifi bij mijn schoonouders geplaatst en bij mijn broertje. Draaien allen netjes op afstand op mijn Unifi controller 5.6.42 legacy controller. Helaas konden de oudere aps niet op mijn Cloudkey gen 2 +. Maar ach wie weet upgrade ik het binnenkort wel weer als ik thuis klaar ben haha
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Marnix61
Bij interesse kan ik mijn stappenplan hier wel s plaatsen voor huis-tuin en keukengebruik, maar moet ik eerst nog behoorlijk uitwerken in Word.
1 variant is misschien niet voldoende, bv als je met meerdere ap's werkt, bedraad of 1 daarvan onbedraad, die hebben net iets andere instellingen nodig in de controller en AP, maar dat hoort waarschijnlijk in een ander topic tzt.
Ik vind het altijd fijn als er handleidingen zijn die makkelijk geschreven zijn. ik zou het dus fijn vinden als je dit doet. Zet hem gewoon bij de handleidingen neer hier op forum.
 
  • Leuk
Waarderingen: h.feenstra en Marnix61
Ik heb tot nu toe een usg 3 p en switches 8/60 en die hebben geen sfp. Zit wel in de pen om bv usg 4 pro, of switch 8/150, maar ik zit ook al een beetje te loeren naar een UDM. De goedkoopste oplossing is middels een converter, gevonden bij GOT ( https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/58719712#58719712 ) zo rond de 30 euro klaar, maar dat moet ik nog verder onderzoeken qua sfp module en glaskabel.

In dit topic ging het me juist om een huis-tuin en keuken gebruikers stappenplan te vinden voor newbies met unifi zonder de Genexis weg te doen, en als ik een andere setup ga doen dan wordt het waarschijnlijk een ander topic in de trend van de "Genexis Oprot Configuratie":)
 
Handleiding maken zit meer werk in dan ik dacht om het duidelijk te verwoorden, maar gaat wel gebeuren met allerlei screens erbij en gewoon in Jip taal.

Voor degene die er al redelijk wat van snapt? 1e manier met enkel een usg en pc/laptop, en heb je meer doen we dat later.

Log in in je Controller, tabblad netwerken. Als je Controller vers is zie je nog geen Wan netwerk staan. Onder netwerken/lan het Gateway/Subnet aanpassen naar b.v. 192.168.10.1 en opslaan. Je zult zien dat daarna ook je dhcp reeks automatisch is aangepast naar 192.168.10.6 tot 192.168.10.254.
Wan Usg aan Genexis-lan USG aan pc/laptop en voeding op USG. Laptop opnieuw opstarten en controller weer openen. Na enige minuten zul je de USG zien in de Controller. Adopten en laten provisionen tot hij helemaal klaar is en je zou weer internet moeten hebben. Onder apparaten kun je zien als hij daarmee klaar is.
Open een browser, typ 192.168.10.1, je zit nu in de USG zelf en daar zou een groene balk moeten staan met Congratulations bla bla.

Werkt het nog niet? In de Controller weer naar netwerken, Wan instellingen controleren of DHCP wel aanstaat en opslaan, en onder lan controleren of je eerder ingestelde instellingen nog zelfde staan, zoniet weer aanpassen en opslaan.
Nog niet? Stroom Genexis en Usg eraf, eerst Genexis en daarna USG helemaal op laten starten.
Nog niet? Dan in de Usg zelf de genoemde instellingen invoeren en opslaan.

* Laptop bedraad aangesloten houden met wifi uit. In plaats van laptop opnieuw opstarten kun je ook de commando's gebruiken ipconfig/release en ipconfig/renew
* Wat gaat er gebeuren? Omdat de Genexis standaard ook uitdeelt in de 192.168.1.xxx reeks net als de USG, gaan we in deze situatie de USG dhcp reeks aanpassen.
* Bij het voor de eerste keer opstarten van de controller Java wel toegang geven tot je Firewall op W10
* Als ik een wijziging gedaan heb ga ik altijd gelijk onder apparaten kijken wanneer de provisioning klaar is.

Heb je b.v, ook een switch en ap? Eerst de switch poort 1 op USG lan1( let op want lan 2 heeft geen functie) adopten in de controller tot hij helemaal gereed is en dan idem met de ap.
 
Laatst bewerkt:
De basis is prima alleen mis je nog wat stappen.

Ik zal je een beetje proberen te helpen.
--Begin--
Installatie controller
Het Unifi netwerk is afhankelijk van een controller om deze in te kunnen stellen. Je heb meerdere manieren om dit te doen. Om de installatie goedkoop en laagdrempelig te houden gaan we uit van de installatie van de controller op je eigen computer.
Ga naar https://www.ui.com/download/unifi en download de laatste versie van de controller en installeer deze op jouw computer.
De onderstaande beelden krijg je hierbij te zien
1584609713461.png1584609751260.png1584609778199.png

Wanneer je op Finish drukt krijg je het volgende beeld
1584609863272.png
1584609893242.png

Na even wachten krijg je deze status
1584609932543.png

Je kan nu drukken op de knop "Launch a Browser to Manage the Netwerk"
Nu begint het echt instel werk. Wees gerust dit is niet heel moeilijk

Na het drukken op de knop krijg je het volgende scherm. Wees gerust de melsing kan geen kwaad en wordt veroorzaakt door een zelf getekend certificaat waarvan ik je de details bespaar. Druk op de knop "Geavanceerd"
1584610101914.png

Het volgende scherm krijg je dan te zien. Druk op "Doorgaan naar localhost (onveilig)" (Geen zorgen dit is op je eigen pc)
1584610190941.png

Je krijgt nu een wizard te zien met 6 stappen

Stap 1 Geef je Controller een naam en druk rechts onder op "Next" nadat je een vinkje hebt gezet bij de checkbox
1584610325916.png

Druk op "Switch to Advanced Setup"
1584610515857.png

Het volgende scherm wordt zichtbaar. Neem de instellingen over en vul de gegevens in om een useraccount te maken. Remote Access heeft geen zin wanneer je je eigen computer gebruikt bij het instellen van het netwerk.
Druk wanneer je klaar bent op "Next"
1584610775666.png

Het volgende scherm krijg je nu te zien. Druk op "Next"
1584610937559.png

Het volgende scherm is zichtbaar wanneer de netwerk apparatuur nog niet is aangesloten waar we nu van uit gaan.
Druk op "Next"
1584611017405.png

Het volgende scherm wordt zichtbaar. Geef alvast de naam van het WiFI netwerk wat je later wilt gebruiken. Kies een naam die je later kan herkennen.
Het WiFI password is het password wat je wilt gaan gebruiken om verbinding te maken met je nieuwe wifi.
Druk wanneer je klaar bent op "Next"
1584611088540.png

Je krijgt nu het volgende scherm te zien.
Je ziet een overzicht van de eerder gemaakte instellingen. Stel nu je land in en je tijdzone en druk op "Finish"
1584611308857.png

Je hebt nu klaar om de controller te gebruiken.
Dit zie je als alles goed is gegaan.
1584611472885.png

Je bent nu klaar om het netwerk op te zetten.

--Einde deel 1--
 
  • Leuk
Waarderingen: Marnix61 en Serge
--Begin deel 2--
Het aansluiten van je netwerk

We gaan bij de installatie er van uit dat je de volgende zaken in je bezet hebt
- USG of USG pro router
- 8 poort Unifi Switch met PoE+
- 1 UniFi ap (Accesspoint)
- 1 computer aangesloten met de controller geïnstalleerd
- 4 UTP kabels (minimaal cat 5e)

Zorg dat alle apparatuur uit staat op de computer na. Deze mag al ingeschakeld zijn.

Pak de USG / USG pro en bekijk deze goed.
Pak een UTP kabel en steek 1 uiteinde in de lan 1 poort van de USG/USG Pro
Steek de ander kant van de kabel in poort 1 van de Switch.
Pak een nieuwe netwerk kabel en sluit 1 kant van de kabel aan op poort 2
Steek de andere kant van de kabel in de computer waarop de controller is geïnstalleerd
Pak weer een nieuwe netwerk kabel en steek 1 kant van de kabel in poort 8 van de switch.
Steek de andere kant in het ap.

Het netwerk is aangesloten en kan ingeschakeld worden.
Het klopt dat er nog geen verbinding naar buiten is geconfigureerd.
Steek eerst de stekker van de USG/USG pro in het stopcontact en wacht tot deze is opgestart (dit duurt enkele minuten)
Schakel hierna de switch in en wacht tot deze is opgestart. Je zal merken dat de computer nu ook een ip adres heeft gekregen en mogelijk is ook het AP nu al ingeschakeld. Indien het AP nog niet is ingeschakeld pakken we dit later aan.

Log nu met de computer in op de controller. Het volgende beeld wordt dan zichtbaar
In het menu aan de linkerkant moet je nu op het 4e icoontje drukken wat de naam Devices heeft.
1584613097409.png

Een dergelijk scherm wordt zichtbaar met de eerder aangesloten apparaten zichbaar.
Druk bij allen 1 voor 1 op adopt.

1584613218429.png

Je zal dan een soort gelijk beeld krijgen als hieronder maar dan zonder benamingen. Dit kan je instellen door ze 1 voor 1 aan te klikken en een naam in te stellen.
1584613366666.png

Je netwerk is nu aangesloten en klaar om geconfigureerd te worden. Je zal merken dat een groot deel al werkt
--Einde deel 2--
 
  • Leuk
Waarderingen: Marnix61
--Begin deel 3--
Verbinden met internet

Bij deze stap gaan we er van uit dat je al verbonden bent met de controller en klaar bent om je netwerk te verbinden met internet.
Van de vorige stap heb je ook nog 1 utp kabel over. Deze gaan we gebruiken om je netwerk te verbinden met je modem.
Pak opnieuw je USG en zoek hier je WAN 1 poort.
Steek 1 uitende van de UTP kabel nu in de Wan 1 poort.
Steek de ander kant van de kabel nu in je modem

Druk in de controller in het menu aan de linkerkant helemaal onderin op het tandwieltje met de naam Settings.
Een dergelijk scherm wordt zichtbaar
1584613815115.png

Druk nu op Networks
Het volgende scherm wordt zichtbaar
1584613889815.png
Je ziet nu gelijk dat je lan netwerk al operationeel is en werkt.
We gaan nu een Wan netwerk maken zodat een verbinding met internet gemaakt kan worden en de wan poort in gebruik genomen kan worden.
Druk nu op "Create new network"
Het volgende scherm wordt zichtbaar
1584614078473.png

Verander het Purpose in WAN
Het beeld veranderd nu in de volgende weergave en neem de waarden over en druk op "Save"
1584614232919.png

Hierna zal de USG/USG pro overgaan op provisioning
In de meeste gevallen zal de verbinding nu werken.

--einde deel 3--
 
  • Leuk
Waarderingen: Marnix61
Hierna zou je eventueel nog een stuk kunnen maken waarbij je problemen en oplossingen opsomt.
Bijvoorbeeld hoe los je het op als het AP niet is ingeschakeld --> PoE op de poort van het AP inschakelen op de switch met de controller
Problemen met IP range --> Ip range aanpassen in 192.168.0.0/24
etc
Hoop dat ik je zo een duwtje in de juiste richting heb gegeven.
Je kan bijvoorbeeld ook dit forum noemen om je toe te wenden bij problemen
 
Woooow, die is mooi en duidelijk, had ik zoiets maar eerder gezien. En wat een werk om het zo te maken, enneuh ik vind m absoluut niet te groot voor leken.
Alle lof hoor, ben er echt van onder de indruk, maar waarom plaats je deze niet al bij de handleidingen? Gewoon doen.(y)

Zal hem vanavond nog helemaal een keer doorlezen
 
Ik zal hem later wel even toevoegen. Dank je wel voor het compliment :). Ik heb er in totaal zo'n 30 minuten aan besteed. Even snel een nieuwe controller opgezet.


Edit: Inmiddels heb ik hem ook toegevoegd aan de handleidingen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Marnix61
Ik zal hem later wel even toevoegen. Dank je wel voor het compliment :). Ik heb er in totaal zo'n 30 minuten aan besteed. Even snel een nieuwe controller opgezet.


Edit: Inmiddels heb ik hem ook toegevoegd aan de handleidingen
Mooi man, heb de link ervan al bij het topic van gisteren "Nieuwe leden" gezet.

Alleen in dit topic gaat het nog niet helemaal werken want de Genexis deelt ook uit in 192.168.1.1/24

Voor de Genexis zal ik vanavond de info plaatsen hoe deze aan te passen.
 
Als het goed is moet het werken. De Wan poort staat niet in verbinding met de LAN poort. Dit zijn gescheiden interfaces. Het kan elkaar niet storen mits goed aangesloten. Sterker nog ik heb een keer bij wijze van test een USG achter een USG pro geplaatst in de zelfde ip range. De USG wilt namelijk een ip adres in 192.168.1.0/24 range. Ik weet wat je hebt aangepast, maar ik garandeer je dat dit niet nodig is. De Wan poort krijgt een ip van de Genexis. Deze wordt alleen door de USG gebruikt. De rest van het netwerk krijgt dit niet mee. Je Unifi netwerk staat los van die van de Genexis 100% zeker
 
  • Leuk
Waarderingen: Marnix61
Als het goed is moet het werken. De Wan poort staat niet in verbinding met de LAN poort. Dit zijn gescheiden interfaces. Het kan elkaar niet storen mits goed aangesloten. Sterker nog ik heb een keer bij wijze van test een USG achter een USG pro geplaatst in de zelfde ip range. De USG wilt namelijk een ip adres in 192.168.1.0/24 range
Ok, dat ga ik dan eerst binnenkort nog een keer testen voor de zekerheid maar volgens mij had ik ip conflicten.

Lan Genexis deelt uit 192.168.1.xxx en de usg krijgt op zijn wan dan toch ook 192.168.1.xxx. Dan heb je wan en lan usg in de zelfde reeks, dat kan toch niet werken?
Ik heb op dit moment mijn Genexis de lan ingesteld op 192.168.254.254
 
Het moet gewoon werken. Je clients hebben eigenlijk niets te maken met je Genexis. Dit zou de eerste keer zijn dat ik mee maak dat dit een probleem zou vormen op een wan poort. Dit mag namelijk geen probleem opleveren. Maar weet je het aanpassen van de iprange is zo gedaan op het ip adres van de USG na. Dit is een $%$#$
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..

Vergelijkbare onderwerpen