sites blokkeren op guestlan

Hoe test je of pi hole werkt? En met wat voor apparaat (merk/model)

Ik kijk naar het dashboard
Die gisteren eerst x aantal queries gaf en 0 blocked queries en 0 percent blocked
idem vandaag alles op 0
onder netwerk stonden er devices en daarnaast stond "uses pihole" aangevinkt

Nu staat er niks aangevinkt
de pihole is niet uitgeweest

Blijft ook nog mn vraag

Dan rest nu instellen het pihole adres in de usg (lan netwerk settings in unifi controller)
Alleen vraag ik mij af.. ik heb bij mn switch en AP"s een fixed ip ingesteld met gateway preferred dns en alternate dns enz
Als ik in die settings nu zet dat hij het adres van de pihole moet gebruiken, moet ik dan ook die dns adressen bij de fixed ip's aanpassen?
 
fixed ip gebruiken voor network devices is een prima idee. Dit geldt bv voor all je switches, accesspoints, pihole, nas, huehubs, enz. Alles regel je in je usg / controller. Gebruik het passende subnet mask, je usg ip als Gateway ip, je pihole ip als Preferred DNS of als je meer dan 1 pihole hebt je 2e pihole als Alternative DNS. Voor DHCP adressen regel je het zoals eerder aangegeven in deze post.
Als je met deze configuratie na renew lease op je client geen internet toegang hebt, wat je eerder aangaf, lijkt het erop dat je pihole setup niet correct is.
 
fixed ip gebruiken voor network devices is een prima idee. Dit geldt bv voor all je switches, accesspoints, pihole, nas, huehubs, enz. Alles regel je in je usg / controller. Gebruik het passende subnet mask, je usg ip als Gateway ip, je pihole ip als Preferred DNS of als je meer dan 1 pihole hebt je 2e pihole als Alternative DNS. Voor DHCP adressen regel je het zoals eerder aangegeven in deze post.
Als je met deze configuratie na renew lease op je client geen internet toegang hebt, wat je eerder aangaf, lijkt het erop dat je pihole setup niet correct is.

ok
maar bij het ingeven van die fixed ipadressen inde controller moet ik op het toestel zelf die dingen invullen alsook dns adres
Terwijl je ook het dns adres in de settings kan aangeven.
Mijn vraag is dus, moet ik het 1 in de settings aangeven onder "lan" settings (ja voor alle devices) maar wat met die fixed ip toestellen, gezien ik die op apparaat ingevuld heb en niet onder settings
Ik veronderstel dat ik ze daar ook moet ingeven?
 
Voor de unifi devices (zoals sw's , ap's) moet je in de Network tab meer specificeren dan bij normale devices Network tab. Vul in zoals hierboven aangegeven. De settingsvoor je 'lan' of andere local networks zijn bedoeld voor je DHCP devices en je normale fixed ip devices. Daar moet je bij DHCP Name Server dus je pihole ip invullen. En ja, renew lease enz.
 
ok top
gedaan en werkt nu
ik zoek ook dat er nu wel geblocked wordt. Top

Wat ik wel heb is dat er 1 AP terug staat dat hij hem moet adopten, en hij staat ook adopting, maar het lukt precies niet. Net gereset maar blijft hetzelfde.
Daar enig idee?
Pihole lijkt nu te werken ! Stap vooruit! Top
 
Er is een andere post op dit forum met tips. Als dat ook niet helpt neem je gewoon contact op met support. Dat gaat heel makkelijk in de app: Live Chat Support. Over het algemeen, is mijn ervaring, zijn ze erg behulpzaam
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Hallo

Even een vraag.
Ik ben bezig mij PI (domoticz met Pi-Hole ) opnieuw te installeren
Na een paar minuten nadat ik een nieuw SD kaartje in de Pi stak , ging mijn internet connectie onderuit .. help!

Ik heb natuurlijk een pi-hole geinstalleerd, waarbij de DNS server in de USG is aangepast(Settings->Networks->) bij DHCP Name Server: het IP adres van mijn PI ingezet heb(Pi-Hole).
De Pi-hole werkt in principe goed, houdt best veel tegen. Op net nieuwe SD kaartje staat nog geen PI-hole, ofwel er is geen verwijzing naar een DNS server..

Maar als de PI uit is, moet internet toch gewoon doorgaan, moet ik dan een tweede DNS server erinzetten ?
Weet ook niet meer wat er standaard op deze regel stond in de USG ( dus zonder de pi-hole), ik dacht dat de DHCP Name Server standaard op AUTO stond.
Maar als ik deze op auto zet , krijg ik hetzelfde effect , dan mijn internet instord
 

Bijlagen

  • pi.jpg
    pi.jpg
    98,3 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je in je DHCP settings hebt aangegeven dat als DNS server de pihole server gebruikt moet worden en die is niet online, kan dat betekenen dat je geen toegang meer hebt naar het internet.

Je kan natuurlijk de DHCP settings tijdelijk aanpassen (verwijs naar ip van de usg) of je kan tijdelijk de DNS van je client aanpassen (DNS naar bv 1.1.1.1 enz)
 
bedankt voor je snelle reactie ,
Naar wat aanpassen tijdelijk? , volgens mijn zou de DNS standaard op auto moeten staan. Dit heb ik tijdenlijk ook teruggezet , maar dan krijg ik hetzelfde probleem met mijn intenet connectie. ik heb daarna de USG een keer een reboot gegeven, ook dat hielp niet
 
Ik ga er vanuit dat je DHCP Name Server setting verwijst naar je pihole ip. Verander deze naar bv 1.1.1.1 of 8.8.8.8. Je hoeft de usg niet te rebooten (wel Apply). De nieuwe DHCP settings worden doorgegeven aan de clients (je laptop, enz) als de lease is verstreken. Het kan echter afhankelijk van je lease time setting een tijdje duren.
Op je client (laptop, ...) kun je een renew lease forceren.
Tweede mogelijkheid is natuurlijk op je client een dns verwijzing opnemen naar 1.1.1.1 of 8.8.8.8.
 
klopt de DHCP name server verwijst naar mij PI pi-hole correct. ik zal 8.8.8.8 eens proberen
Maar wat als ik 8.8.8.8 als second DNS server gebruik, en mij PI als eerste?

Als de PI dan niet beschikbaar is schakelt de USG naar de second DNS server ? en zodra de eerste er weer is , dan weer terug??
 
ik heb de PI als eerste DNS neergezet, 9.9.9.9 als 2e, 1.0.0.1 als 3e.
ik gebruik geen dns van google, ze weten al genoeg van me (persoonlijke keuze).
werkt best goed hiero ;).
Tijdje zonder PiHole gedraaid en alles bleef gewoon weken, maar dan zonder de PiHole voordelen
 
Volgens Unifi (chat)
Als de 1e DNS server niet aanwezig is, wordt automatisch de 2e DNS server gebruikt .
Zodra de 1e DNS server weer aanwezig is, zullen alle nieuwe aangemelde users deze gaan gebruiken. De gebruikers die op de 2e DNS server zitten, worden NIET automatisch naar de 1e DNS server gezet . Dit zou men dan zelf moeten forceren , door een reboot van AP(s)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..