IoT netwerk functioneert niet naar behoren!

D

Dennis!

Guest
Om niet iemand z'n topic te kapen maak ik even een eigen topic aan...


Ik heb alle drie de filmpjes gekeken van The Hook Up, ik heb nu mijn Gast LAN, IoT LAN en Prive LAN hetzelfde als in de filmpjes staan.
Het Prive LAN en Gast LAN functioneren naar behoren, maar het IoT LAN nog niet volledig!

Om te testen of het IoT LAN werkt test ik met mijn Marantz A/V receiver, deze zit bekabeld aangesloten op een Netgear switch (unmanaged) deze switch is bekabeld aangesloten op de 16 poorts Unifi managed switch in de meterkast.

Op de switch heb ik de Switch poort profiel op ALL staan, als ik de DHCP aan laat staan pakt hij een adres uit mijn Prive LAN.
Als ik dan mijn iPhone verbind met mijn Prive WIFI, kan ik met de receiver verbinding maken.

Zodra ik de receiver een vast adres geef in de reeks van mijn IoT LAN, in mijn geval 192.168.20.14
Dan kan ik niet meer verbinden. Als ik mijn iPhone verbind met mijn IoT WIFI krijg ik ook geen verbinding.

Maar als ik op de Unifi switch de Switch poort profiel op IoT LAN (20) zet, dan kan ik zowel met mijn IoT WIFI alsook met mijn Prive WIFI verbinding krijgen met mijn receiver en heeft hij ook internet (voor Spotify). Op zich zou dit prima zijn, maar dit gaat alleen goed voor de apparaten bij mijn tv.

Op de 1e verdieping heb ik ook een kabel liggen, waar ook een unmanaged switch op zit. Hierop zit aangesloten een PC en een beveiligingscamera.
De PC wil ik verbonden hebben met mijn LAN en de camera met mijn IoT LAN, dan kan ik niet de Unifi poort op IoT LAN (20) zetten.
Dit werkt bij het access point ook niet, deze moet ook meerdere netwerken uitzenden en de switch poorten ook lijkt mij.

Mijn Philips Hue werkt wel prima, die kan ik met mijn iPhone vanaf mijn Prive WIFI gewoon bedienen. Maar de poort waar de Hue direct in zit staat op IoT LAN (20),
zodra ik deze weer om zet naar ALL krijg ik geen verbinding meer met de Hue! Hoewel bij de Profielen/Switch Poorten/ALL de instelling op alle netwerken staat.

Wie weet er aan de hand van mijn uitleg waar dit fout gaat, ik ga er vanuit dat er ergens nog een instelling fout staat maar ik zou niet meer weten waar...

Hoe voegen jullie je apparaten toe aan de diverse LAN's, alles met vaste adressen?
En zo ja, ook als de apparaten op de WIFI worden verbonden?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
De problemen worden veroorzaakt door de unmanaged switches. Als je VLAN's wilt gebruiken moet je managed switches hebben die VLAN's ondersteunen. Met unmanaged switches kun je geen VLAN's scheiden.
 
Dat zou dan inhouden, aparte kabels leggen, verbinden via wifi of managed switches er bij?!
 
Klopt. Je kunt wel een unmanaged switch aansluiten op een specifiek VLAN door de poort op de managed switch waaraan de unmanaged switch is gekoppeld op dat specifieke VLAN te zetten. Ieder apparaat dat je aansluit op de switch gaat dan naar dat VLAN.
Je kunt echter niet meerdere VLAN's op de unmanaged switch hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dennis!
Klopt. Je kunt wel een unmanaged switch aansluiten op een specifiek VLAN door de poort op de managed switch waaraan de unmanaged switch is gekoppeld op dat specifieke VLAN te zetten. Ieder apparaat dat je aansluit op de switch gaat dan naar dat VLAN.
Je kunt echter niet meerdere VLAN's op de unmanaged switch hebben.

Bedankt, dan is het duidelijk waar het "fout" gaat!

Binnenkort mijn datanetwerk thuis maar eens aanpassen, kan ik gelijk Cat6 kabels (of gelijk Cat6a) leggen.
 
Ik zou evengoed managed switches nemen, los van extra kabels. De basic managed switches (bv netgear GS108e) kost weinig meer en je krijgt veel meer mogelijkheden om de bekabeling optimaal te gebruiken. De betere managed switches kunnen je ook veel vertellen over kwaliteit bekabeling en gedrag van de aangesloten devices.
 
Het is inderdaad een mogelijkheid, maar nu ligt er nog Cat5e in huis. Dus wil sowieso naar Cat6 en ik denk zelfs om helemaal klaar voor de toekomst te zijn dat ik er Cat6a Gigamedia kabel in leg. Ik ben zelf installateur dus draai ik mijn hand er niet voor op, wordt alleen aan beetje kruip door sluip door om overal te komen!

En dan leg ik gelijk meerdere kabels, onder andere 4 naar het tv meubel. Dan heb ik er gelijk genoeg om alles apart aan te sluiten en kan ik alles apart regelen.
 
Ik zou zeker naar cat 6A gaan omdat (mits je solid neemt) ook de aders dikker zijn wat in theorie positief zou moeten zijn voor oa PoE. En met keystones is dat goed af te werken.
 
Nieuwe kabels trekken? => Cat7
Overdone? Misschien, maar kabels trekken kan doe je niet jaar en zo ben je echt voorbereid op de komende tig-jaar.
gelijk mooie patchpanels, 19” NAS, ....
sjit doe ik het weer, doorslaan.
maar nieuwe kabels, minimaal 6A, eigenlijk 7
 
  • Haha
Waarderingen: PcRene
Heb inderdaad geen zin om in mijn eigen huis vaak de kabels te vervangen, laatste keer is 15 jaar geleden toen ik het huis kocht.
Denk dat ik met Cat6a voorlopig ook wel even vooruit kan, Cat7 is mooi maar ook nog weer een stuk duurder en naar mijn weten weer dikker dan Cat6a bekabeling dus lastiger te leggen. Moet nu her en der al de gaten opboren om de nieuwe kabels er doorheen te krijgen.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..