Begin volgend jaar Glasvezel van KPN/XS4ALL

PE1PQX

Brons
UniFier
27 okt 2018
1.399
793
163
50
Land van Bartje
www.pe1pqx.eu
Volgens de plannen van KPN Netwerken krijg in eind Januari 2020 glasvezel op mijn adres.
Op dit moment heb ik een beschamend instabiele 50/5 bonded VDSL lijn (op een Fritz 7581). Huidige ISRA ligt al in de meterkast, en daar wil ik het glas ook naartoe hebben.

Waar ik me op aan het oriënteren ben is het volgende:
Vanaf de glasvezel aansluiting rechtstreeks (na FTU/NTU apparaat) naar de USG als primaire en enige router die hier prima functioneert, en daarvandaan naar de rest van mijn LAN.
De Fritz wil ik dan puur en alleen als VoiP apparaat inzetten en verder nergens anders voor, we hebben nog een vaste telefoonlijn welke van mijn vrouw er niet uit mag.
Zijn er nog zaken waar ik rekening mee houden moet??? Of is het klik-aansluiten-en-configureren-die-meuk?
Ik sta open voor andere alternatieven en ik weet wel dat de 'grote broer' van de USG (de USG-Pro 4) het glas rechtstreeks op aangesloten kan worden.
 
De Fritz wil ik dan puur en alleen als VoiP apparaat inzetten en verder nergens anders voor, we hebben nog een vaste telefoonlijn welke van mijn vrouw er niet uit mag.
Zijn er nog zaken waar ik rekening mee houden moet?

Er zijn ook vrouwen die geen vaste lijn hoeven..........
 
  • Leuk
Waarderingen: erik
Het zou allemaal moeten kunnen maar het vergt wel het nodige configuratie / uitzoekwerk. Zowel op KPN forum als het Engelse Ubiquiti forum is er het nodige over te vinden.

Zelf had ik jarenlang een ExperiaBox en had ik de USG WAN poort op de ExperiaBox LAN zitten. Dat was de eenvoudigste oplossing.
 
Ik hen geen TV van XS4ALL, dus die stappen hoef ik niet te nemen en maakt de config eenvoudiger.
Wat ik kan uitvlooien is of de fritz-box ook als DHCP client ook met VoiP werkt, du shet modem deel niet gebruiken.
Gisteren wegens een instabiele bVVDSL een Fritz 7583 gekregen en het advies de 7581 nog niet terug te sturen.

Als dat werkt.... wordt het een stuk simpeler dacht ik.
 
Hi PE1PQX

Ik ben recent overgestapt van ZIGGO naar XS4all en beschrijf hieronder mijn ervaringen. Ter info, ik heb het nog niet werkend gekregen, tips zijn welkom!

KPN/XS4all levert Internet en TV ieder met een eigen VLAN, respectievelijk VLAN 6 en 4. De Fritzbox (of Experiabox bij KPN) kan niet in bridge modus worden gezet, zoals dit wel bij Ziggo kan. Een USG achter een Fritzbox/Experiabox is minder praktisch, denk o.a. aan portforwarding.

Wil je de Fritzbox niet gebruiken en neem je enkel internet van XS4all/KPN af dan is dat vrij eenvoudig.
Afhankelijk van wat voor glasvezel overnamepunt je hebt zul je met een glasvezel- of netwerkdraad naar je USG gaan.
In geval van glasvezel zul je aanvullend een insteekmodule (SFP) moeten kopen voor in je USG (~30,-) en evt een verloop stekkertje (~5,-) om je glasvezel aan te kunnen sluiten op je SFP.
In je USG configureer je je WAN instellingen, kies voor verbinden via PPPOE, vul een (fictief, niet blanco) wachtwoord in en kies het juiste VLAN, in mijn geval VLAN 6.

Je zou je Fritzbox achter je USG kunnen hangen (LAN<>LAN) en in je Fritzbox analoge telefonie kunnen steken. Je kunt dan analoog bellen. Ik heb dit (nog) niet getest, maar zou moeten werken. Xs4All gebruikt geen VLAN tag voor telefonie.

Wil je de Fritzbox niet als router gebruiken en neem je TV en internet af, dan loop je er tegen dat je in de grafische Unifi omgeving voor WAN geen twee VLANs kunt toekennen. Er zijn mij twee workarounds bekend;

1: je WAN kabel op een managed switch binnen laten komen, daar een VLAN groep aanmaken waarin je de VLAN tags hangt voor internet en TV, in mijn geval VLAN 6 en 4. De poort van de WAN kabel geef je deze VLAN groep. Vervolgens leg je vanuit je switch via een andere poort een verbinding naar de WAN poort van je router. Deze geef je VLAN 6 (internet) en uit je router LAN poort kom je untagged terug naar je switch. Voor TV ga je uit je managed switch met VLAN 4 naar je STB.
Ik heb dit geprobeerd maar heb dit niet werkend gekregen, de SFP module gaf in de switch geen communicatie, dit terwijl deze dat wel doet wanneer ik de SFP in de router (WAN) poort plaats.

2: Wil je voor je WAN aansluiting toch twee VLANs kenbaar maken, dan kun je dit doen via een tekst file (config.gateway.json) file die je op je cloudkey plaatst.
Problemen, die ik hiermee heb ervaren;
A: je moet de tekst hebben die in je json-file moet komen staan. Ik ben hier geen ster in, - een van de redenen om voor UNIFI te kiezen-, en dus moet ik zonder kennis van zaken wat gaan googlen. Als bijlage wat ik gevonden/gemaakt heb.
B: De file volgt een bepaalde hiërarchie. VLAN zit niet in de bovenste hiërarchische laag wat betekent dat je niet alleen je VLAN instellingen in deze file moet plaatsen maar ook oa enkele firewall settings. Ik vraag me daarbij af, werkt mijn firewall straks nog wel naar behoren en zie ik de werkelijke status van mijn firewall straks nog wel in de grafische omgeving.
C: De json tekst file moet je op je cloudkey plaatsen, op sites van Ubiquity geeft men meerdere locaties aan waar deze file zou moeten staan.
Ik ben er nog niet uit wat werkelijk de juiste file locatie is. (in de LIB folder of in de SRV folder).
UniFi Cloud Key: /usr/lib/unifi
/srv/unifi/data/sites/[site name/default]/
D: als ik via een FTP programma (Bv Filezilla) de file op de cloudkey wil plaatsen blijkt dat ik geen rechten heb om daar een file naartoe te slepen.
Ik weet nog niet hoe ik deze rechten kan aanpassen.

Kortom technisch moet het mogelijk zijn om twee VLANs toe te kennen aan je WAN poort en zo je Fritzbox te omzeilen. Helaas heb ik het nog niet aan de praat gekregen. Mocht iemand tips hebben dan graag ;-).

Als alternatief overweeg ik om mijn abonnement om te zetten naar internet-only zodat ik slechts een VLAN nodig heb op mijn WAN poort.
TV wil ik dan afnemen via bv NLziet of Canaaldigitaal. Ik ben nog aan het kijken wat hier de nadelen van zijn (bv geen cloud recording).

Succes!

Grtz
Jules
 

Bijlagen

  • config.gateway.json -sample.txt
    2,5 KB · Weergaven: 17
Een hoop info, waarvoor dank natuurlijk!!

Ik neem geen IpTV af van XS4ALL (heb een hekel aan al die extra kastjes en bij behorende afstandsbedieningen, dus dan alleen TV van Ziggo met een CI+ module direct in de TV) Dus in die zin word het een stuk eenvoudiger. Opnames maken we toch nooit dus ook cloud-opname is niet van toepassing.

Heb ergens het verhaal gelezen/gezien (jouwbuisje) dat de USG geschikt is voor internet verbinding tot-en-met 100mbit/sec en de Pro4 vanaf 100mbit/sec. Of dit ook klopt laat ik maar even over aan de experts. Zit er toch aan te denken de USG te vervangen voor de Pro 4, juist i.v.m. het glaswerk.
Heb nu een magere bonded VDSL verbinding van 50/5 die er af-en-toe uit klapt, en wil straks minimaal naar 200/200 over glas. (mogelijk 500/500).

Heel misschien ( waarschijnlijk komt dat er dus toch niet, maar ideeën opdoen mag altijd!) in de verre toekomst een failover/loadbalancing naar het Ziggo netwerk als het glas er uit valt, en dat kan dacht ik mooi met de USG-Pro-4. Maar die kans is heel erg klein tot vrijwel nul.

De Fritzbox (hier liggen de 7360, 7581 en 7583) wil ik dan alleen als VoiP client naar het web inzetten, niet als router. Dus daarachter komt geen LAN hardware.

Mijn ISRA punt is al verplaatst naar de meterkast, en daar wil ik het glas ook naar binnen hebben. Lekker centraal en de stopcontacten heb ik al gemonteerd op een nette manier.

Dus:
1 Glasvezel -> USG (Pro4?) WAN1 -> LAN (USG LAN1) -> rest van netwerk, computers, printer, NAS-sen etc...
2 Glasvezel -> USG (Pro4?) WAN1 -> LAN (USG LAN2) -> Fritzbox voor Telefonie en verder niets.
Dus VoiP en LAN zijn dan ook fysiek gescheiden van elkaar.

Ik kijk ook met belangstelling naar de Gigaset VoiP systemen, maar ben daar nog niet helemaal over uit of dit prima werkt met de XS4ALL SIP systemen. In dat geval kan de Fritz er helemaal uit.

En hoe dat werkt met de JSON bestanden...? Geen idee, daar zou ik me eerst in verder moeten verdiepen.
Het uploaden van bestanden naar je UGS kan niet met FTP, je moet daarvoor een SSH programma hebben om in te kunnen loggen. Denk aan PuTTY bijvoorbeeld.

Maar goed, @jules bedankt voor deze info!!

Grt, André (PE1PQX is mijn radio-roepnaam, "Call-sign" , ben n.l. geregistreerd radio amateur)
 
Ik heb geen Draytek spullen en heb (nogmaals) geen IPTV...
Mijn Netgear switches liggen nog stof te verzamelen.

Ik wil primair de Unifi spullen inzetten om mijn LAN te organiseren, met één enkele uitzondering na: de Fritz voor VoiP.

Ben nu bezig een glasvezeltje naar de meterkast te leggen, heb de USG-Pro-4 besteld. Zal naar verwachting Dinsdag arriveren.
Had al gelezen dat één WAN aansluiting voor LAN ingezet kan worden: https://unifi-forum.nl/threads/usg-4-pro-wan2-als-lan-poort.720/
 
Kijk aan... wil mijn LAN in de 192.168.x.y range zetten en de Fritz als VoiP client in een ander segment hebben, 10.x.y.z of zo....

IPTV heb ik voorlopig geen interesse voor.
 
Kijk aan... wil mijn LAN in de 192.168.x.y range zetten en de Fritz als VoiP client in een ander segment hebben, 10.x.y.z of zo....
Je kunt de fritzbox ook als 'los' netwerkdevice inzetten met uitsluitend dect/ IP telefonie/ vaste telefonie. Wat hiervoor noodzakelijk is dat je op je Internet modem je SIP gegevens/ voip doorstuurt naar deze fritzbox. Ik heb geen Unify gateway maar ik ga ervanuit dat je dit hier ook kunt instellen. Als je (zoals ik) 2 fritboxen gebruikt, stel je de eerte fritzbox in voor de ontvangst van je VOIP/sip en configureer je hierbij als 'toestel' je 2de/andere fritzbox. Op deze 2de fritzbox kun je dan de toestellen aansluiten.
De vraag is of je dus op de Unify de sip configuratie kunt instellen of de poort hiervan kunt doorsturen. Bij XS4all kun je de gegevens van je SIP gewoon opvragen/instellen. Ook wordt er vermeld dat je via iedere provider IP telefonie kunt gebruiken.
Hoop dat je hier mee verder kunt.
 
ga hier eens kijken daar staat alles goed omschreven. Niet met Unifi switches maar het werkt hetzelfde.

Heb het zelf ook al jaren draaien met deze configuratie op mijn unifi netwerk en het gaat perfect. Ik gebruik ook een Unifi switch.

Wat betreft de fritzbox direct aansluien op de lan dat gaat niet omdat er voor telefonie een aparte Vlan nodig is (Vlan7) dit voor zowel KPN als XS4All
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Antwoord van XS4ALL over wel/geen VLAN voor VoiP:

"Je hebt geen apart VLAN nodig voor VOIP. Je hebt wel de poort 5060 nodig welke open moet staan naar de Fritzbox. Dit is als je via ons VOIP afneemt. Neem je via een andere provider VOIP af zul je hen even moeten contacteren. "

Dus @pvdhelm1974 je zit er helaas naast, geen VLAN nodig voor VoiP.
 
USG Pro 4 is binnen, heb hem wel even aan het stroomnet gehangen en i.d.d. de stofzuiger maakt ook dat geluid ;)

Om de vrouw niet tot vijand te maken ook maar 2 nieuwe Noctua's besteld. Morgen die er in frotten en op zijn plek hangen in de meterkast.
(Vandaag gaat niet lukken i.v.m. werken, dus de USG3 blijft nog even een paar uur op zijn plek hangen.)
 
USG Pro 4 is binnen, heb hem wel even aan het stroomnet gehangen en i.d.d. de stofzuiger maakt ook dat geluid ;)

Om de vrouw niet tot vijand te maken ook maar 2 nieuwe Noctua's besteld. Morgen die er in frotten en op zijn plek hangen in de meterkast.
(Vandaag gaat niet lukken i.v.m. werken, dus de USG3 blijft nog even een paar uur op zijn plek hangen.)


leuke quote onderaan
 
Even terugkomend op mijn eigen topic:

Binnenkort (als ik hopelijk voor het eind deze maand) wordt het glas opgeleverd in mijn woning.
Ik zie door de bomen het bos niet meer, en ben dus even de weg kwijt (diverse topics als hier en op tweakers bekeken).

Onderstaande foto is door een wijkgenoot gemaakt, en zo'n aansluiting wordt er dus in mijn meterkast gerealiseerd.
glasaansluiting.jpg
Achter het blauwe klepje zit als ik het goed begrepen heb een groene connector.
Ik wil graag mijn USG-Pro 4 direct op het glasnet aangesloten hebben... Deze hangt op nog geen meter waar dit kastje zal komen (volgens de planning)
Mijn vraag: ik zoek de juiste spulletjes bij elkaar: koppelbus, glasvezelkabel en de juiste SFP module voor in de USG-Pro 4.
De instellingen (PPoE, VLAN enz) kom ik wel uit... Hoop ik. ;)
Verdere info die ik heb:
SFP Specs: TX 1310 nm - RX 1490/1550 nm, Single mode 9/125.
De glas bekabeling zal 1000Base-BX-10-U zijn als ik het goed heb.

Het is geenszins de bedoeling dat ik dit kastje los trek om de fiber los te nemen!
Provider is (nu nog) XS4ALL.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..