Kpn rechtstreeks op USG

error33

Brons
UniFier
11 feb 2018
362
147
43
Na een klein jaar vol leverproblemen met T-Mobile (het hele verhaal) Is de overstap gaande naar KPN.

Een zoekopdracht op KPN levert niks op. Een te korte zoekterm :cautious:. Tja KPN is nu eenmaal 3 letters:)
Ben nu wat voorinfo aan het verzamelen. De site netwerkje.com is mij bekend. Daar is ook te lezen dat een USG wat moeizamer in te stellen is. (linkje)

Maar zie ik het te simpel om alleen internet van KPN het vlan (6) in te vullen en het dan werkend heb ? net zoals ik dat nu bij T-mobile en voorheen Telfort deed?
 
Voor zover ik weet hoef je geen VLAN te gebruiken als je alleen internet afneemt van KPN.
Het enigste wat VLAN nodig heeft is IPTV (televisie), ook telefonie gaat over de zelfde lijn als internent.
 
Dat zou kunnen maar lijkt me sterk:

Volgens netwerkje.com
VLAN 6 = internet
VLAN 4 = IPTV (zowel bridged als routed)
VLAN 7 = telefonie

Nu vul ik ook het vlan in van T-mobile en wel: 300

Schermafbeelding 2020-03-09 om 15.28.48.png

Voor de duidelijkheid het gaat over glasvezel verbinding
 
Ik lees hetzelfde over de vlan instellingen van kpn mbt glasvezel.

btw, ben erg benieuwd of je straks een stabiele up en downsnelheid hebt en dat het de beloofde snelheid betreft. Ikzelf ben ook bij t-mobile maar ontvang ook bij lange na niet de beloofde snelheden. Verder zelfde verhaal als jij ervaren hebt. Hoor graag van je terug!
 
@Serge ik zal het je zeker laten weten wat het gaat geven bij KPN.

Heb goede hoop dat ik net als voor mijn T-mobile tijdperk bij Telfort (wat KPN is/was) weer krijg waarvoor ik betaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Serge
Weten of er Wel/Geen vlan nodig is maakt de overstap voor mij eenvoudiger cq minder lang dat de verbinding er uit is?

Goed voorbereid is het halve werk, we gaan het zien
 
  • Leuk
Waarderingen: Serge
Voor de geïnteresseerden, heb iemand gevonden die in dezelfde plaats woont en ook KPN heeft. Hier is in de USG wel VLAN6 ingevoerd.
Als inlog zijn de gegevens uit de experiabox gehaald.

VLAN6n KPN.jpg

We gaan het zien in april.
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Men heeft jaren gezeurd bij KPN om vrijgave van de gegevens. En ze moeten nu wel vanwege regelgeving omtrent vrije routerkeuze.
 
Ben benieuwd, en eigenlijk weet ik het al :(

Op 3-4 staat de overstap van T-Mobile naar KPN op de planning. Maar gezien het huidige wereldprobleem komt er geen monteur. Of ik dit ook zelf mag doen de NT/FTU plaatsen.... denk het niet.
 
@Serge en de rest die het wil lezen natuurlijk :)

Vandaag De dag van overstappen naar KPN, Zeer vlekkeloos verlopen ondanks de corona perikelen. Vlan 6 ingetikt en PPPoE geselecteerd. Voor gebruikersnaam en wachtwoord mag je zelf iets kiezen en hoppa up and running

En wat een verschil, vanaf de eerste tot de laatste test (heb er wat gedaan tussen 13.00 en nu kom ik netjes op de snelheden waar ik voor betaal.

Ik blijf het een raar spel vinden tussen KPN en T-Mobile, over hetzelfde netwerk en toch verschillende waarden ????
Schermafbeelding 2020-04-03 om 13.58.39.png

Waar ik eerst voor een 200-200 abonnement 190-150 haalde is dit nu het resultaat met KPN.
 
  • Leuk
Waarderingen: Serge
Wat goed. En inderdaad erg vreemd hoe dat gaat idd tussen die twee.
Modem van kan ertussenuit en direct in switch/router?

Nog eventjes en ik ga ook over.
 
Van de week een USG3 aangeschaft. Nog weinig plezier aan gehad. Het lukt me niet deze aan mijn bestaande controller (cloudkey) toe te voegen. Volgens mij omdat de firmware geüpgraded moet worden en dat lukt niet. Als ik dit doe sluit ik de USG via Wan aan op de FTTH van KPN en op de Lan 1 de switches waar de rest van mijn netwerk op zit, oa. een aantal unifi access points. Mijn controller ziet de USG wel, maar adoptie lukt niet. Ik heb ook geen internet als ik dit zo aansluit.


Als ik de USG direct op de FTTH van KPN aansluit via Wan1 en mijn laptop (MacOs) op Lan1 ( verder geen apparaten in het netwerk) en een nieuwe controller aanmaak dan lukt adopteren wel, maar dan heb ik nog steeds geen internet en lukt het updaten van de USG niet. Iemand suggesties? Normaal gesproken zou ik rustig gaan testen, maar met de hele familie thuis (werk en studie) wordt het niet echt gewaardeerd dat het netwerk plat gaat omdat papa wil testen :)

Updaten via SSH is kennelijk ook een optie, maar ik wilde graag eerst de "makkelijke" weg proberen. Alvast dan voor de tips.
 
misschien helpt deze uitleg Filmpje

Maar misschien kun je iets meer vertellen. Hoe slaat jij ftth direct op de usg aan? neem aan via nt kastje met utp kabel? Heb je de vlan (s) ook al ingesteld waarmee kpn werkt?
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..