SMA Omvormer IP probleem

error33

Brons
UniFier
11 feb 2018
362
147
43
Hm zoek de 10 verschillen:
NAS_1.png NAS_2.png

Na een reboot van USG, Switch blijft het voor nas 1 nog steeds
Mac adres zonder ip en NAS_1 met ip adres

En nas_2 2 verschillende ip adressen :confused:

Ook herstart van NAS _2 komt in dezelfde setting terug
 
Nog een kleine off topic :unsure:
Zie ook op de switch die 2 ip adressen uitgeeft aan NAS dat deze ook ligt te flipperen met een ip adres van de PV omvormer. Ik gebruik de 192.168.1 range en met regelmaat van enkele seconde verspringt het ip adres van Omvormer tussen:
Schermafbeelding 2018-03-21 om 18.47.36.png
Schermafbeelding 2018-03-21 om 18.47.10.png

Terwijl de omvormer ook met het 169 ip adres gewoon bereikbaar blijft :confused:
 
Zou je eens het volgende willen proberen?

- Voor NAS 2 de bonding in switch en NAS verbreken.
- Controleer dan of beide verbindingen de desbetreffende IP’s gebruiken.
- Dan de verbinding met de foute IP verbreken (kabel afkoppelen)
- Wachten tot de controller deze als verbroken melden niet meer laat zien.
- LAG weer inschakelen op de NAS en switch.
- Dan kabel weer aankoppelen.


Of, alternatief: NAS uitschakelen totdat hij uit controller verdwijnt en dan weer aanzetten.
 
Nou schiet mij maar lek :unsure::unsure::unsure:

Wil het probeersel van Hofstede proberen.
Wil mijn NAS 2 via WOL opstarten omdat deze om 02.00 een back up maakt en vervolgens uit schakelt. De NAS was niet meer zichtbaar in de switch. Maar een WOL wilde niet lukken. Vervolgens heb ik LAG uitgeschakeld op de switch om daarna de WOL te proberen. En ja het lukt. Maar vervolgens zie ik op de switch apparaten verschijnen die op de andere switch zijn aangesloten ???? Dit was kortdurend en verdwenen ook vervolgens weer:confused:

Maar nu ik LAG op de switch heb uitgeschakeld zie ik van de NAS-2 maar 1 ip adres??? En zo zou het moeten uitzien bij LAG ingeschakeld....
Kijk ik in de NAS-2 dan zie ik daar dat de LAG mislukt is, dat klopt natuurlijk gezien deze in de switch uitstaat.

Vervolgens LAG in Switch weer ingeschakeld en er blijft 1 ip adres voor de switch.
Maar weer zie ik verkeerde ip adressen/apparaten die niet op deze switch zitten.(met X aangegeven) En de SMA omvormer krijgt wel een erg vreemd ip adres
VREEEEMD.png

Unifi is leuk spul maar somt heb ik toch wel twijfels met wat er allemaal gebeurt:oops:
 
- Als je LAG gebruikt werkt WOL niet.
- Heb je al je switches nu van Unifi of zitten er ook niet-Unifi switches tussen. Dan kan het systeem positie van apparaat niet altijd goed bepalen. En als je iets in het netwerk veranderd kan het even duren voor alles weer ‘normaal’ is. Bedenk dat de info in de controller maar 1 keer per minuut wordt bijgewerkt.
- Dat vreemde IP adres krijg je als het apparaat geen adres kan verkrijgen via DHCP.
 
  • Leuk
Waarderingen: DickT
- Als je LAG gebruikt werkt WOL niet.
Oke weer wat geleerd.

- Heb je al je switches nu van Unifi of zitten er ook niet-Unifi switches tussen. Dan kan het systeem positie van apparaat niet altijd goed bepalen. En als je iets in het netwerk veranderd kan het even duren voor alles weer ‘normaal’ is. Bedenk dat de info in de controller maar 1 keer per minuut wordt bijgewerkt.
Door zo gecharmeerd te zijn geworden van Unifi heb ik inmiddels alles vervangen door Unifi. Niks van een ander merk zit er meer tussen.

Dat vreemde IP adres krijg je als het apparaat geen adres kan verkrijgen via DHCP.
Voor een deel was me dat bekend maar het adres veranderd per verversing tussen het juist en het verkeerde adres. De SMA omvormer blijft continu bereikbaar en zijn geen problemen zichtbaar in de log van de omvormer.

Vind het wel zeer vreemd dat ip adressen die op de switch in de meterkast zitten worden weergegeven op de switch van de zolder.
 
Voor het adres van de SMA omvormer moet je eens in de hosts file op de USG kijken wat je daar allemaal aan vervuiling hebt.

Inloggen in de USG via SSH en dan kijken naar de inhoud van

/etc/hosts

Deze kun je eventueel ook gewoon weggooien, waardoor de USG deze opnieuw opbouwt.

Mijn ervaring is dat de positionering van de apparaten na enig geduld vanzelf goedkomt.
Het enige verschijnsel waar ik nog last van heb is dat bij afkoppelen van een device de controller met de positionering in de war raakt omdat het apparaat fysiek weg is uit het netwerk maar zijn MAC adres nog wordt gecacht door de hardware van de switches. Deze cache heeft een levensduur van ongeveer 10 minuten.
Dat kan dus ook een probleem vormen met een apparaat dat zich bijvoorbeeld om de 5 minuten aanmeldt op de WiFi. Ik heb een weerstation dat zich zo gedraagt en die verschijnt dus op de vreemdste plaatsen in het netwerk.
Helaas is dit een probleem dat volgens de Ubiquiti engineer waarmee ik hierover contact heb gehad erg moeilijk te verhelpen is, het zit in de sdk toolkit van hun chipset leverancier voor de switches.
 
Oei SSH das niet mijn ding:confused:

Maar ben al na wat zoekwerk op internet er achter dat ik Terminal in OSX nodig heb. En
ssh ubnt@192.168.1.1
om in te loggen.Maar dan, wekt wachtwoord is daar voor nodig ?
Wachtwoord voor inlog cloudkey wil niet werken. Wachtwoord in cloudkey bij instellingen en SSH wil niet werken :cautious:

Moet ik een nieuwe SSH key aanmaken in cloudkey ?
ssh.png
 
Login voor USG etc. is gedefinieerd in je controller onder:

Settings -> Site -> Device authentication.
 
Login voor USG etc. is gedefinieerd in je controller onder:

Settings -> Site -> Device authentication.
Die had ik geprobeerd maar zal nogmaals proberen gezien het complexe ww en grote kans op tikfouten. ctrl C en ctrl V werkte niet in terminal :)
 
Aha ik ben een stapje verder :)

ssh ubnt@192.168.1.1 was de verkeerde ik moet natuurlijk admin@192.168.1.1 gebruiken. Al zoekend en vragend aan een collega schoot mij het kwartje te binnen dat voor het @ de gebruikersnaam is en dat is in mijn geval admin en niet ubnt. Nu lukt het met het inloggen. Maar tik ik:
/etc/hosts in dan krijg ik
error.png

Het CRTL C/V verhaal zal nu ook wel werken(nog niet geprobeerd)
Maar waarom krijg ik Permission denied?
 
Ik kom wel in /etc maar ga ik verder met cd /hosts dan krijg ik de melding geen map of file met deze benaming.

Wat geprobeerd vanuit mijn dos verleden. doe ik "ls" dan krijg ik wel de map hosts te zien. Maar er in kom ik niet.

CTRL C/V werkt nu wel :p
 
Oke, weer wat verder. met vi hosts krijg ik de inhoud te zien. Daar zit ook het mac en ip adres in welke zichtbaar is op de switch :) waar mogelijk het probleem in zit.
Je schrijft over editen met vi? maar ik kan niks veranderen of verwijderen in het bestand. @Hofstede sprak over het bestand te verwijderen zodat het zich opnieuw opbouwt. Hoe kan ik het bestand hosts verwijderen?
del /hosts ??
 
enne misschien rm -r hosts
en lukt dat dan niet sudo rm hosts
meer smaken heb ik niet als admin.
Je hebt ook nog sudo -i => je ziet nu admin@USG veranderen in root@USG en dan rm hosts
Je bent nu root, meer rechten kan je niet krijgen.
Maar als ik je zo zie (no offence) lijkt me dat laatste geen goed plan
 
Ik moet er vaker aan denken dat niet voor iedereen SSH gesneden koek is. :)

De file kun je weggooien met:

sudo rm /etc/hosts

Er is echter ook een truc waarmee je via de controller GUI de hosts files opschoont.
Ga naar Settings -> Services -> DHCP en schakel de optie "Register client hostname from DHCP requests in USG DNS forwarder" uit.
Wacht na "Apply" tot het provisionen van de USG klaar is en schakel het dan weer in.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..