beste initial setup voor mijn nieuw Ubiquiti Unifi AP-AC Pro

A

alby72

Guest
Hallo allemaal,
Net lid geworden en al onmiddellijk een vraag ;)
Alle eerste wil ik alvast mijn excuses aanbieden voor mijn schrijftelijk NL, ik ben italiaan en ik zal mijn beste doen, belooft.... 😊

Ik heb zojuist een Ubiquiti Unifi AP-AC Pro gekocht voor een installatie op zolder. Ik woon in een nieuwebouw huis en signal op zolder Is heel zwaak en instabiel
Ik wou graag begrijpen hoe kan ik het beste mijn nieuwe AP installeren . Ik heb op zolder een bekabeld internet connectie maar ik gebruik momenteel een WIFI extender die simpelweg niet goed is( en heel erg instabiel).
Ik heb ook een switch ertussen zitten ( TP-Link TL-SG1008P met POE ondersteuning) want ik heb liever een aantal appareten ( ps4, tv, pc) met een bekabeld connectie geinstallerd .
Ik wil dus nu een AP ertussen zitten ( IPV de extender) en ik zal graag willen begrijpen hoe kan ik deze het beste installeren
Ik ben niet echt een expert op het gebied van IT maar mijn idee was het volgende :

  1. Een UTP kabel van mijn internet connectie naar een van de POE pooorten op de switch
  2. Een UTP kabel van de LAN poort van de AP naar een van de poorten op de switch ( moet deze perse op een POE poort?)
Moet ik nog wat anders doen? Bvb Moet ik de POE injector in de doos gebruiken? Als ja, moet ik een andere UTP kabel van de POE injector poort naar een van de switch POE poorten?
Sorry voor de vele vragen maar Ik wil graag gelijk met een clean installatie beginnen
Alvast bedankt voor jullie hulp en advise
GR
Alberto(y)
 
Buona giornata Alberto,

Om te beginnen complimenten voor je Nederlands, is veel beter dan mijn Italiaans ;)

Wat betreft het PoE gedeelte. Kijk of jouw PoE switch de vereisten van je AP (802.3at, 802.3af of 802.3bt) heeft, zo ja... Dan is er geen PoE injector nodig. Als je we de Injector nodig bent, dan maakt de poort-keuze niet veel uit. De Switch schakelt PoE uit als het niet nodig is.
Verder is de vraag: heb je in je modem WiFi nog ingeschakeld?? Zo ja gelijke SSID? En nog eens zo ja kan ik je melden dat je in de controller voor de AP meldingen gaat krijgen van 'Rogue AP'

Vanaf je modem naar switch: poort maakt niet uit, PoE wordt uit geschakeld als het niet nodig is.
Vanaf je switch naar de AP zonder injector: kies een PoE poort, welke maakt niet uit. Switch "ziet" de PoE vraag en zal dat aan zetten
Vanaf je switch naar de AP met PoE injector: kies een willekeurige poort uit, PoE wordt door switch uit geschakeld als het niet nodig is.

Mocht je switch ondanks de specificaties toch niet met je AP werken zonder PoE injector, kun je die er gewoon tussen plaatsen zodat het wel gaat werken.

Bijkomend advies: Regel een 2e AP voor 'beneden' en schakel WiFi in je modem uit. Zo kun je een nette roaming netwerkje maken van WiFi punten.
 
Buona giornata Alberto,

Om te beginnen complimenten voor je Nederlands, is veel beter dan mijn Italiaans ;)

Wat betreft het PoE gedeelte. Kijk of jouw PoE switch de vereisten van je AP (802.3at, 802.3af of 802.3bt) heeft, zo ja... Dan is er geen PoE injector nodig. Als je we de Injector nodig bent, dan maakt de poort-keuze niet veel uit. De Switch schakelt PoE uit als het niet nodig is.
Verder is de vraag: heb je in je modem WiFi nog ingeschakeld?? Zo ja gelijke SSID? En nog eens zo ja kan ik je melden dat je in de controller voor de AP meldingen gaat krijgen van 'Rogue AP'

Vanaf je modem naar switch: poort maakt niet uit, PoE wordt uit geschakeld als het niet nodig is.
Vanaf je switch naar de AP zonder injector: kies een PoE poort, welke maakt niet uit. Switch "ziet" de PoE vraag en zal dat aan zetten
Vanaf je switch naar de AP met PoE injector: kies een willekeurige poort uit, PoE wordt door switch uit geschakeld als het niet nodig is.

Mocht je switch ondanks de specificaties toch niet met je AP werken zonder PoE injector, kun je die er gewoon tussen plaatsen zodat het wel gaat werken.

Bijkomend advies: Regel een 2e AP voor 'beneden' en schakel WiFi in je modem uit. Zo kun je een nette roaming netwerkje maken van WiFi punten.
Buongiorno Andre'
Grazie mille voor je complimenten en je snelle reactie ;)
als het goed is, mijn switch heeft het volgende specs : Working with IEEE 802.3af compliant PDs . Daardoor zal de POE injector niet noodzakelijk zijn .
over je vraag op WIFI modem configuratie , ik zal je wat meer vertellen over mijn installatie:
op dit moment heb ik in mijn meterkast een Cisco Modem van Ziggo in Bridge mode gezet. k heb in de configuratie van de modem gekeken en het schijnt dat de WIFI enabled is, en waarshijnlijk vis SSID. hier ga ik al helaas tever voor mijn kennis. Wat gaat gebeuren als ik een Rogue AP gaat krijgen in de controller van de AP?
Het signaal van WIFI gaat verder via een router van Netgear (Netgear Nighthawk AC1900 R7000) . hier heb ik een 8 poorten switch geinstallerd waar alle verschillende kamers UTP kabels/connecties aangesloten zijn. ( + alarmsysteem en IP cameras). Daardoor, alle kabels/connecties op mijn eerste en tweede verdieping zijn aangesloten op mijn router
ik hoor het graag als er nog vragen zijn
ik zal vanavond gaan proberen om de installatie te gaan uitvoeren
bedankt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het kan zijn juist omdat je ook de WiFi in je router aan hebt staan het netjes roamen (van het ene accesspoint naar het andere overstappen) niet netjes gebeurd of zelfs helemaal niet.
Daarom mijn advies om de WiFI in je netgear uit te zetten en een 2e AC-AP Pro te gaan installeren. Zo krijg je ook niet de melding van een 'rogue' accesspoint. In deze context is "rogue" een verdacht en onbetrouwbaar iets, iets wat je dus niet wilt.
 
bedankt allemaal, heb mijn AP installatie plannen naar het weekend verplaatst. Ik kwam net achter via Ziggo Klantenservice dat mijn connectie is momenteel een drama in het algemeen. Ik dacht dat mijn modem in bridge mode stond maar het is helaas niet zo. Mijn Cisco modem kan alleen op afstand via de klantenservice in bridge mode gezet worden. het zal in een paar dagen gebeuren. ik wil eerste fixen de installatie dat ik in mijn meterkast heb voordat ik verder met de AP gaat. bedankt voor julli hulp, ik zal jullie op de hoogte houden want een FLAUWLESS installatie zal zeker niet worden.................het is mij nog nooit gelukt in ieder geval, heb altijd wat problemen:)
 
ik zal het gelijk ook doen. wolgens mij krijg je een connector box modem bedankt
 
beste allemaal,
heb zojuist geprobeerd om mijn AP PRO te installeren, het PoE injector was dus niet nodig
alles werkt naar wens en eindelijk heb ik een sterk WIFI signaal ook op zolder . via mijn laptop en mobiel telefoon een speedtest uitgevoerd en ik haal makkelijk de 220/230 mbps download.
heb alleen een vraag mbt installatie van de UNIFI APP op mijn telefoon. Hoe kan ik de URL van de AP of the IP adres vinden?
hij wordt dus niet automatisch gevonden ( ik ben met mijn mobiel verbonden op de AP netwerk) . heb ook geprobeerd via de barcode scan maar geen geluk.
ik wil het nu handmatig toevoegen maar ik kan nergens de URL van de AP vinden
heb ook in de controller onder Devices>infos gekeken maar ik kan alleen de IP adres vinden maar het schijnt ook niet te werken
enige idee hoe kan ik de URL vinden?
nogmaals bedankt voor jullie advies
GR
Alberto
 
Als je de AP hebt geïnstalleerd met de controller software dan kun je hem niet rechtstreeks benaderen vanuit de app. De app moet dan verbinding maken met de computer waarop de controller draait.
 
bedankt Hofstede (y),
ja, ik heb de AP geinstallerd via mijn Laptop met de controller software
hoe kan ik de App verbinden met mijn laptop?
trouwens, als ik op mijn laptop in de Controller software ga, ik zie wel mijn telefoon verbonden onder clients
bedankt alvast
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Door de app te laten zoeken naar een controller op het netwerk. Overigens zit bij een laptop vaak de firewall in de weg en moet de laptop voor het beste resultaat bedraad zijn aangesloten. Tevens moet de laptop altijd aanstaan als je de app wilt gebruiken. Eigenlijk komt het er op neer dat je geen laptop moet gebruiken om te fungeren als controller. ☺️
Met maar één AP zou je er ook voor kunnen kiezen om de AP te resetten en te configureren via de app. Dan heb je de controller op de laptop niet nodig.
 
helemaal duidelijk Hofstede. bedankt voor je hulp(y)
de vraag is: hoe vaak moet je een app of de software gebruiken om je AP te benaderen.
ik heb het gevoel ( in mijn specifieke netwerk installatie) dat je zal beide nooit gebruiken.
Op zolder , zijn eigenlijk alle mijn apparaten via een kabel aan het netwerk verbonden.
Ik had alleen een sterk wifi signaal nodig om te kunnen werken op mijn laptop zonder een extra lange kabel door te kamer te gaan trekken.
ik zal het nu zo laten en de app niet gaan gebruiken. Ik zal het zien in de toekomst als de App noodzakelijk zal worden. als dit het geval, ik zal de installatie opnieuw uitvoeren via de APP zonder PC
Bedankt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..