UDMPro ervaring

rodio

Brons
UniFier
12 feb 2018
370
107
43
Stadsie
Lieve mede-idioten,

Ik heb vorige week zondag avond een UDMPro opgehaald als vervanging van mijn USG.
Backup getrokken van mn CK, USG uit, CK uit, ziggo modem uit/aan, UDM aan.
naar de UDM via browser, backup terug gezet en nog geen 10 min later had ik weet internet.

Heel veel blijtjes.
Wel afentoe is de controller via browser niet te benaderen. Vreemd, maar OK.
Ik heb een 250/25mbps abo, ik heb het idee dat de doorvoer nu wel sneller is en de latency is met 3ms naar beneden gegaan.
en hij maakt echt heel weinig geluid (reden om eigenlijk niet voor een USG4 met noctua's te gaan (is al een keer geprobeerd en erg slecht bevallen)
Wel een gaaf display dat 1.3" ding, up/down streams e.d. echt vet, maar de toegevoegde waarde........ is tijdens install erg leuk.

Volgende dag ik naar mn werk, daar zit ik op een openbaar Wifi, dus VPN aan => NOT
linksom rechtsom niet, geen reactie van dat stomme ding, gelukkig NordVPN => en door.

Thuis VPN nagelopen, geen oplossing.
Alles weggehaald en opnieuw. niets, geen connectie.
Ik de USG er weer opgezet (binnen 5 minuten draaien) en VPN werk weer, wel met iets hoger latency en iets lagere snelheid).
Sjit, toch UDM weer geïnstalleerd.
Okee, workaround gemaakt en klaar. Het is tenslotte nog een device dat net op de markt is, met wat bugs van dien.

Ineens STP ellende en geen internet meer, wel verbinding met AP.
Priority ingesteld, en weer door. Perfect, vervelend, maar werkt weer.
Dat de controller niet beschikbaar is wordt wel wat meer.

Volgende dag wordt ik geappt, internet doet het niet.
weer STP ellende. niet meer in te stellen. dus uiteindelijk maar op disable gezet.

Op marktplaats een camera gekocht, ik had nog een HD liggen van 3TB (WD Red).
Dit erin.... echt niet, de bay wil niet dicht, schijf er een aantal keer opnieuw in gedaan, maar krijg hem er niet in.
OK, krijg ik ook dit, later maar eens goed kijken waarom die schijf er niet in wil.

en toen....
geen meldingen, alles werkt perfect, wifi ervaring 99%, bekabelde ervaring 100%.
zoemen als een zonnetje, als ik een speedtest op de UDM doe, echt snel (speedtest geeft aan 290/28mbps en een latency van 6ms, ja ik weet het niet betrouwbaar)
Ik had alleen een klein probleempje, geen internet nie. wifi niet, bekabeld niet.
Okee ff alles uit, 5 minuten gewacht, alles weer aan, weer 5 minuten gewacht.
en ......... alles zoals hierboven beschreven, alles doet het, alleen geen internet.......

ik chagrijnig aan het worden.
ff een serie kijken, start plex (via Synology NAS) en plex is leeg, geen series, geen films, nietsnadanopes, HUH?
was al niet vrolijk, ook dit hielp niet.

boel uit, UDM eruit, USG weer aangezet en gelijk via plex een serie kijken........
zoemt al weer 2 dagen als een zonnetje (maar dan de goeie variant)

Meer mensen met dit soort ervaringen?
Ik weet dat het eigenlijk nog beta is, maar dit had ik niet verwacht

Ik denk dat ik in oktober 2021 nog een poging ga wagen
 
  • Leuk
  • Wow
Waarderingen: sander3ssen en erik
Ik heb hem nog niet weggedaan.
Ik las dat 1.7.2 uit was, dus nog maar een poging:
Deze bevalt beter (draait al 7 uur zonder problemen:sneaky:)
Onbetrouwbaarheid zoals hier boven (nog) niet gehad, deze versie lijkt veel stabieler.
Alleen VPN krijg ik nog niet aan de praat, lees veel over dat radius en SPK niet overeen komen (das hier lig niet het probleem.)

we zullen het nog eens een week proberen.

GrR
 
  • Leuk
Waarderingen: Serge, erik en PcRene
ik volg je avonturen op de voet zit te twijfelen tussen usg pro behouden over naar udm pro of de nieuwe toekomstige .... (geen idee meer hoe de nieuwe usg pro ging heten )
 
draait nu 2 dagen redelijk stabiel :cool: .

Uiteindelijk heb ik mijn VPN probleem ook opgelost.
Bij de DDNS server moet een URL gegeven worden.
Bij mijn USG werd HTTP:// weggehaald, dus die stond stond nog zo.
De UDM heeft wel https:// nodig.

Kwa speedtesten kan ik nu wel mijn ziggo abbo dicht trekken, dat kreeg ik met de USG niet voor elkaar.
Dus het is wel ietsjes sneller geworden (en wat zullen we daar een profijt van krijgen (250mpbs ipv 235 ) :rolleyes: .
OK op de UDM staat ook nog IPS aan op de USG niet, dus UDM is echt wel sneller.

Ik denk dat het testen nog even doorgaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Op 5 doet ie nog steeds 250+
zowel bedraad als onbedraad (op MBP)
CPU staat dan wel ff op 50%
 
  • Leuk
Waarderingen: erik
wel grappig trouwens:
Ik heb 1 Pro en 2x LR.
Eerst getest en eigenlijk constant 250.
ik naar buiten, testen en gewoon niet boven de 200 uitkomen, ook niet met IPS disabled.
En weer naar binnen en plop weer constant 250.
toen was het SUKKEL, binnen hangt de Pro en Buiten hangt de LR.
 
Laatst bewerkt:
Hoor nog steeds veel klachten op het ubnt forum... klaar is die echt nog niet.
Maar als je geen gekke zaken wil doen werkt ie wel.
 
ik heb hem nog steeds.....
1.7.2 draait best wel goed. Maar i heb dan ook geen spannende dingen.
Wel krijg ik DDNS niet werkend, maar das via mijn NAS opgelost.
VPN werkt, maar ik krijg alleen niets te zijn in de unifi dashboard.
En de totale download teller komt niet voorbij de 25,5 TB.
 
Blijkbaar komt er UXG-pro op de markt, heeft dezelfde hardware als de UDM pro zonder video & acces functie. zou deze in dezelfde prijsklasse hangen of minder aangezien hij enkele functies niet bezit.
 
In de early access store kost die 500 dollar, de udm pro 379 dollar. Dus hij is nu duurder.
Maar dat kan nog veranderen.
 
Blijkbaar komt er UXG-pro op de markt, heeft dezelfde hardware als de UDM pro zonder video & acces functie. zou deze in dezelfde prijsklasse hangen of minder aangezien hij enkele functies niet bezit.
Als je glasvezel hebt, moet je vaak (altijd) een json aanpassing doen.kan dat wel bij deze?
 
Bij mij draait de UDM-Pro nu ook al een ruime week, en stabiel. Ook op versie 1.7.2

Bij het installeren kreeg ik eerst geen internet, maar met een reboot van het Docsis modem was dat opgelost, daarna liep het installeren goed, tot de update fase. Hier bleef de UDM-Pro hangen. Wat dus gebeurd als je er al een HD hebt in gestopt voordat je begint. HD eruit, en een browser refresh en we konden weer verder.
Daarna de HD-slede er weer ingezet, en protect geïnstalleerd.
De backups van de ck gen2+, protect en controller er op gezet, en alles draaide weer vanouds. behalve VPN (openvpn op de synology)

Maar dat bleek een poort instelling te zijn. Alle backbone kabeltjes in huis is fiber, op de USG zat die op WAN bij de UDM heet die WAN2. Dus even de portforwarding veranderd en ook dat werkte weer.

Ben tot nu toe zeer tevreden over de UDM-Pro, verbruik is 7Watt minder dan de usg-pro en de CKgen2+ samen. Geluid is ook stukken minder, en de USG-Pro had noctua's gekregen.

opvallende punten:
Bij de traffic stats, het opgetelde verkeer klopt niet. Ik blijk al 3.2 Exabyte verplaatst te hebben. ;)
Map; er staan meerdere items op die geen koppeling hebben, de udm-pro staat twee keer in het rijtje, 1 AC-Pro heeft geen koppeling, en de devices die daar aan hangen staan direct gekoppeld aan de switch (mainhub) waar de AC-pro aan zit, dit geldt ook voor de AP-Schuur waar g3 camera's aan hangen.

Voor de werking maakt dit niets uit, alleen nog eens kijken of ik VPN via de UDM-Pro aan de praat krijg.
 

Bijlagen

  • Schermafdruk 2020-07-19 14.02.56.png
    Schermafdruk 2020-07-19 14.02.56.png
    91,6 KB · Weergaven: 355
  • Leuk
Waarderingen: Serge
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..