Switches verbinden met glas of Cat6

- Nee hoor, die patch kabels gaan niet meer door buizen. Die worden opgehangen in beugels. De glasvezels die door buizen lopen zijn juist afgemonteerd op die panelen. De afgemonteerde glasvezelkabels zijn ongeveer 2 a 3 km lang, de patchkabels maar 4 tot 5 meter. :)

- Koop gewoon de SFP modules van Unifi. Goedkoop en je weet zeker dat ze werken.
https://www.ubnt.com/accessories/fiber-modules-cable/
 
SFP is een standaard. Dus dat moet in principe gewoon werken. Maar niet iedere fabrikant is even goed in het voldoen aan de standaard dus 100% garantie krijg je nooit.
 
Misschien toch een apart draadje over deze modules en kabels beginnen?
Ik zit vol met glasvezel vragen :)
Zoals wanneer gebruik je Multi Mode en wanneer Single Mode?
Bepaalt de te overbruggen afstand dat?
Zie wel dat Ubuiqiti alleen LC kabels gebruike en geen SC
Maar je hebt LC met twee stekkers maar ook met 1?
Leuke materie maar ik moet er meer van begrijpen!
 
Multi mode is voor een paar honderd meter, single mode voor kilometers. Ze werken met verschillende golflengtes. En natuurlijk is de laser voor single mode ook veel sterker. Voor thuis moet je absoluut geen single mode gebruiken omdat de afstanden daarvoor te kort zijn. De ontvanger wordt dan compleet overstuurd.
LC en SC zijn gewoon twee verschillende connectorstandaarden. Op het werk gebruiken wij ze om onderscheid te maken tussen single en multimode glasvezel, maar dat is onze keuze.
LC met 2 stekkers gebruik je als je een SFP met een aparte aansluiting voor transmit en receive hebt. Deze kabel moet je dus ook kruisen.
LC met één gebruik je als je een SFP hebt die over één vezel kan ontvangen/zenden door twee soorten licht te gebruiken.

En dan laten we verder de specs voor de patchsnoertjes wat betreft demping en doorsnee vezel en omtrek coating en golflengte even buiten beschouwing. Het belangrijkste is dat je wel het type patchsnoertje koopt dat aan de specificaties van de SFP die je gekocht hebt voldoet. Gelukkig zijn die tegenwoordig redelijk standaard, er zijn 4 soorten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RobertKoopman
Kijk voor de prijs hoef je het niet te laten is wel acceptabel. Zag in het verleden wel andere prijzen voor SFP modules. Ben benieuwd naar je ervaring en zeker of je de connectors door een 3/4 PVC buis krijgt :)

Zit er zoveel kwaliteitsverschil in modules als je naar de prijzen kijk ?
 
Die modules werken prima, heb er zelf vier in gebruik, en ook een paar 10G.
Die SFP modules zijn gewoon jarenlang veel te duur geweest. Veel fabrikanten die enterprise-spullen maken hebben de neiging om veels te hoge prijzen te vragen.
 
Voor de geïnteresseerden, vandaag 2x glas met LC connector door 5/8 (16mm) PVC buis laten zakken. Dit ging zonder problemen. Eerst de eerste kabel en enkele cm verder de tweede toegevoegd. Door het eigen gewicht en de verticate PVC buis zonder bochten heb ik de kabels zelfs moeten afremmen :)

Met als resultaat dat ik nu glas tussen beiden switchen heb en 4 netwerkkabels minder naar de zolder heb lopen;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Hempie en mchp92
Cool man, merk je dat al met snelheid :p en krijg je nog speciale opties o.i.d. erbij in de controller en of switchen?
 
Snelheid: Nope.
Extra opties: Nope

Voor de switches maakt het niets uit of het via UTP of glas loopt. [emoji6]
 
:cool: Niet omdat het moest, maar omdat het kon :cool: En het ziet er nu wat opgeruimder uit :)

Maar zoekende naar de snelheid tussen switch<>switch cq NAS<>NAS krijg ik dat (nog) niet gevonden.

Wat ik wel merk is dat normaal een backup tussen NAS<>NAS ca 35 minuten duurt. Nu duurde de backup 20 minuten ;)
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..