Ubiquiti gaat support voor oudere AP’s komend jaar uitfaseren

Hofstede

Administrator
UniFier
12 feb 2018
3.780
11
2.958
213
Lijkt mij wel belangrijke info.

Het betreft de volgende AP modellen:

UAP-Outdoor

UAP-Outdoor+

UAP-Pro

UAP-IW

UAP (v1+v2)

UAP-LR (v1+v2)

UAP-AC-EDU

UAP-AC-IW-PRO



De productie van deze modellen is al gestopt. Vanaf 1 maart 2020 krijgen ze nog 1 jaar lang bugfixes en security updates.
Na 1 maart 2021 zullen nieuwere controller versies deze modellen niet meer ondersteunen.

Zie hier de officiële mededeling:
 
  • Leuk
Waarderingen: erik
Lijkt mij toch niet erg handig. Bij dit soort berichten krijg ik al snel een gevoel van gedwongen winkel nering. Zou handig zijn als men dan in elk geval bij een controller update even vermeld we spullen het daarna niet meer doen. Nu zijn het AP's, morgen switches of cloudkey's....
 
Ik snap je opmerking niet helemaal. Ze geven het nu al meer dan een jaar van tevoren aan zodat men er rekening mee kan houden dat de support voor die AP’s in 2021 stopt. Het is niet zo dat de AP’s stoppen met werken in 2021.
En zodra een nieuwe controller versie de support voor de AP‘s verliest zullen ze dat ook netjes aangeven in de release notes. Maar er zijn helaas een heleboel mensen die klakkeloos elke nieuwe controller versie installeren zonder de release notes te lezen.
 
Sterker nog, bij een equivalent product zoals bij TPLink of Asus krijg je na aankoop meestal maar 1 of 2 updates en krijgt het nul support of doorontwikkeling. Je zal bij hier de AP kunnen blijven instellen maar niet de nieuwere instellingen kunnen gebruiken.

Zolang de controller maar de oude APs kunnen blijven provisionen, met de oude functionaliteiten dan is dat top. Niet dat de nieuwe controller versies de oude componenten compleet gaan negeren. In dat geval zal je een oude en een nieuwe controller naast elkaar moeten hebben.
 
Dat laatste zal helaas het geval zijn hier. Zo gaat het met de AP’s die nu al EOL zijn ook. Die kun je alleen nog met controller 5.6.x configureren. Staat ook in de post waarnaar ik linkte.
In de nieuwere controllers kun je ze alleen zien en verwijderen.
 
Eh, ja als deze defect is.....
En nee, ik lees niet alle release notes. Lijkt mij erg kleine moeite om bij installatie even een melding te doen in de vorm van "let op als u deze release installeert verliest u de volgende de hardware"
Btw de focus ligt nu op AP maaar wat met switches, camera's enz. Kan daar ook zomaar de stekker uitgaan?
Oftewel ik installeer een splinternieuwe AP en vervolgens kan ik een switch niet meer instellen.
 
Vervalt de updates voor het model UAP-AC-LR ook? Of is UAP-LR weer een ander model?
De UAP-AC-LR is nog overal te koop namelijk?
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..