Seamless roaming werkt niet meer

  • Onderwerp starter Ronniedokkie
  • Startdatum
R

Ronniedokkie

Guest
Goedemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum maar kwam hier terecht en dit leek me de perfecte plek voor mijn vraag.

Ik ben in het bezit van een mooie set unifi producten. Ik heb in mijn huis een usg router en 2 switches. Daar hangt mijn cloud key v1 en 4 AP's aan. Tot voor kort werkte dit helemaal perfect en ik kon het hele huis en buiten rondlopen zonder verbinding te verliezen.

Nu komt het probleem. Sinds ongeveer 2 weken verlies ik opeens de verbinding als mijn telefoon van de ene naar de andere ap schakelt. Ik heb in de instellingen gekeken en zie dat seamless roaming uitgeschakeld is op de een of andere manier. Nu las ik iets over een nieuw protocol fast roaming oid maar als ik dit aanzet blijft het probleem zich voordoen.
Ik verlies nu in de haverklap de verbinding en dat is super irritant.

De huidige firmware is 4.0.80.10875 voor de ap's en switches en de cloudkey draait op 5.12.35-12979-1.

Heeft iemand misschien een idee waar het aan kan liggen? Ik heb in de tussentijd niets aan de instellingen veranderd dus het lijkt gekomen te zijn door een update oid.
Alvast bedankt voor de moeite!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je toevallig auto optimize network aan? Probeer deze eens uit te zetten. Dit heeft bij mij het nodige opgelost. Daarnaast kan je eens wat spelen met het zendvermogen van de Accespoints.
 
Ik ervaar hetzelfde probleem.

ubiquiti unifi poe 16 poorts switch
3 accespoints

Sinds enige weken slechte roaming tussen de accespoints. Verbreekt eerst de verbinding en begint bij de volgende opnieuw.
Maar in enkele gevallen roamt hij. Verder zie ik wel roaming van kanalen. Daarom vaak “even” geen verbinding en is irritant.
Overal staat de laatste firmware op.
Bij alle 3 het zendvermogen op laag gezet. Auto optimize staat uit.

Iemand nog tips om te proberen ?
 
Met wat voor devices (Merk) maak je contact? Als je op CK inlogt en dan bij de clients kijk heb je dan "leaf" blaadjes (icoontjes) erachter staan?
 
Fastroaming misschien toch aan? Welke firmware versies draait erop de unifi hardware? Ik heb de signaal sterkte (custom) voor 2.4Ghz (VHT20) op 12 dBm en voor 5Ghz (VHT80) op 18 dBm staan. Leaf blaadje is wifi in powersafe mode van de client.
 
Staan op auto en VHT40
 

Bijlagen

  • B6A9304B-BF2B-4AB4-9E30-B48693B3FB89.jpeg
    B6A9304B-BF2B-4AB4-9E30-B48693B3FB89.jpeg
    209,4 KB · Weergaven: 268
  • CCFDB641-8AC3-4B77-A1CB-9CCA73DDAAC5.jpeg
    CCFDB641-8AC3-4B77-A1CB-9CCA73DDAAC5.jpeg
    29,3 KB · Weergaven: 247
  • 8A0247D3-B19E-490C-AD0F-EA47E829AA72.jpeg
    8A0247D3-B19E-490C-AD0F-EA47E829AA72.jpeg
    73,3 KB · Weergaven: 224
Ok de laatste release versie qua firmware staat erop.

Wat kan zijn is dat PMF op de Wifi netwerk aanstaat deze uitschakelen. Login op de CK ga naar wifi netwerken en rechts boven in open de default groep? Ik heb nu 6.0.4 als CK draaien de menu is daar weer heel anders. Auto voor de kanalen wordt zelf niet aangeraden. 2.4Ghz liefst verdelen over 1 ,6 ,11

 
Laatst bewerkt:
Ik heb precies hetzelfde probleem sinds een paar maanden, wij hebben 2 android telefoons thuis en die disconnecten en connecten weer als ze over gaan naar een andere AP.
Daarvoor dit probleem nog nooit gehad, welke instelling zie ik over het hoofd?
 
Op de android mobiles staat daar misschien wifi powersaving mode aan? Instellingen > connecties > Wifi > Geavanceerd.

Wat zijn de instellingen voor de SSID's , welke versie firmware op de AP's
 
die powersaving mode kan ik niet vinden op mn samsung, ik zie eigenlijk ook nooit een groen blaadje in de controller.
2.4 ghz en 5 ghz hebben dezelfde SSID.
De 2.4 staat op kanaal 1 en 11 zendsterkte medium
De 5 staat op 46 (44+1) en 54 (52+1) en zendsterkte op high
De firmware is de meest recente ik denk dat ie 4.3.20.11298 heet.
Ik heb de functie sta meshing toe met andere acces points toe uitgezet.
Snelle Roaming staat nog standaard uit.
Verbind hoog presterende client alleen met 5 ghz staat ook standaard aangevinkt.
Geavanceerde functies zijn uitgeschakeld (met bandsturing aan trouwens geen verschil)

Ik merk dat mn telefoon soms pendelt tussen de 2.4 en 5 ghz, als hij over gaat dan verbreekt ie kort de verbinding, als ik dan bv clash of clans speel raak ik de connectie kwijt en start het spel opnieuw op.
Ik heb dit nooit gehad maar sinds het voorjaar extreem last van, daarvoor werkte het perfect.
Kan zijn dat de controller een of andere instelling erbij gekregen heb die ik niet weet of niet begrijp ;)

Vanwege deze problemen heb ik een cloudkey aangeschaft, had ervoor de controller op een pc.
Ik hoopte daarmee meer inzicht te krijgen maar het lukt me nog niet om het probleem te vinden.
Ik ben dus helemaal opnieuw begonnen met een nieuwe controller, rf scan gedaan etc, de optie Optimaliseer automatisch Netwerk en Wi-Fi prestaties staat nu wel automatisch aan, ik heb dit ook uitgeschakeld maar dat maakte niks uit.
Ik kan op mn telefoon ook geen functie vinden dat hij een voorkeur moet hebben voor 5 ghz, dat zou misschien ook schelen.

mijn vrouw heeft dit probleem ook met haar Nokia we hebben wel allebei sinds dit jaar een update gehad naar android 10 misschien dat dit er iets mee te maken heeft..

Bedankt alvast voor de hulp
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie dus in de controler idd dat de telefoons constant de verbinding verliezen en dan weer verbinding maken, voorheen stond er altijd telefoon roamt naar 2.4 Woonkamer bv.
Ik zie dus in mijn log geen een keer meer een melding dat een telefoon naar een andere ap of band roamt.
Dit gebeurt bijna elke 5 minuten...
Zie er ook klachten over op engelstalige forums maar hier hoor ik er verder niemand over

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb momenteel 4 netweken draaien en bij allemaal hetzelfde probleem. Zover ik terug kan halen allemaal na een update in maart dit jaar..
Nadeel van verbreken en verbinden is dat hij ook vaak op de 4G blijft hangen.
 
Ik had dat ook, elke setting of vanuit de unifi (via auto select etc) gaf problemen. Ik vond het volgende topic waarvan ik de settings mbt kanalen en zendenergie heb overgenomen en wat blijkt, sindsdien alles prima.

Ik had hoge Ap retry rates omdat ze elkaar in de weg zaten, sinds de nieuwe setttings verbind alles vlekkeloos ook als je van AP wisselt als je je verplaatst. Hetzelfde probleem was met telefoons die niet van AP wisselden en daardoor een zwak signaal bleven vasthouden, allemaal opgelost.

 
In de diverse artikelen die ik op dit forum vind zit een verschil.

In het ene artikel staat alle 4 de accespoints op dezelfde kanalen bijvoorbeeld 6 en 44. Bij 2,4 op low en bij 5 op high. In het andere artikel staat juist dat alle 4 de accespoints verschillende kanalen moeten krijgen dus 1, 3, 6 en 9 voor de 2,4 en 36,40, 44 en 56 voor de 5 GHz.
 
Verwarrende info inderdaad, maar als je bv een ap niet bedraad aansluit en gebruikt maakt van wireless uplink geef je die hetzelfde kanaaal van waar hij het signaal van op pikt. Denk dat dat met het 1e artikel te maken heeft.
Echter, alle ap's die bedraad aangesloten zijn verschillende kanalen geven
 
ja ik heb die kanalen al een jaar of 2 zo staan, ging altijd fantastisch.
Maar nu roamen mijn clients niet meer maar disconnecten en connecten ze weer, zelfs als ik op 1 locatie blijf.
Als ik gewoon iets download of in een browser zit merk ik daar niks van, maar een online spelletje zoals clash of clans verliest zn verbinding en start opniew op.
Iemand enig idee hoe dit op te lossen, anders ga ik naar een ander systeem toe google mesh ofzo want dit is nu voor mij op dit moment niet te doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..