Kpn rechtstreeks op USG

Enige wijzigingen die je zou moeten doen is kijken naar de juiste Eth.x poorten.
Zo uit mijn hoofd:

eth.0 = LAN1
eth.1 = LAN2
eth.3 = WAN1
eth.4 = WAN2

Verder is bij mijn weten de JSON voor de USG ook bruikbaar op de USG Pro.
 
Met de coolhva uitleg is het mij dit weekend ook zonder problemen gelukt om mijn USG3 aan te sluiten in plaats van de Experiabox. Internet en televisie doen het prima!
Ik loop alleen wel tegen een probleem aan toen ik vervolgens een nieuw WiFi SSID aan wilde maken voor mijn IoT devices. De USG3 blijft nu in de controller steeds provisioning aangeven, en als ik mijn iPhone op het nieuwe WiFi probeer aan te sluiten krijg ik een 169.xxx IP adres. Gaat nog iets niet helemaal lekker blijkbaar...
Heeft iemand een tip hoe ik dit verder kan uitzoeken of oplossen?


EDIT: Iets te vroeg gejuicht. Waar de televisie en internet het eerst goed leken te doen, lijkt alles nu na een paar seconden te disconnecten. Televisie pakt een paar seconden beeld en geluid, loopt vast en geeft een foutmelding. Websites bezoeken op PC met bedraad internet gaat prima, maar bij online games word ik er binnen een minuut uitgegooid.

Voor nu maar weer even de Experiabox terug gehangen. Als iemand hier een oplossing of mogelijke oorzaak voor weet hoor ik het graag ;)
 
Laatst bewerkt:
Welke foutmelding krijg je? Ik heb dezelfde instructie gebruikt en hier werkt het prima. TV bleef wel steeds hangen, maar dat was verholpen nadat ik de settopbox een vast ip had gegeven.

inmiddels met dezelfde settings overgestapt naar xs4all en alles werkt nog steeds probleemloos.

succes!
 
Ik krijg op de tv geen foutmelding, alleen een link naar foutcode.tv/geenzender.

@Giellexe In de uitleg die ik gebruikt hebt werd het hop netwerk niet genoemd. Begrijp ik jouw voorbeeld goed als ik nu deze static route aanmaak?
 

Bijlagen

  • UniFi controller.PNG
    UniFi controller.PNG
    29,1 KB · Weergaven: 80
  • USG commando.PNG
    USG commando.PNG
    46,4 KB · Weergaven: 83
Dat heeft het probleem inderdaad opgelost, thanks!
Helaas heeft de volgende provisioning actie er wel weer voor gezorgd dat de USG in een provisioning loop zit. Als ik de logs zo kijk gaat er iets mis bij de netconf van WAN1.
Ik kan wel weer net als na de eerste poging de USG resetten en opnieuw adopten, maar als dat elke keer moet gebeuren als ik een wijziging wil provisionen dan is de lol er snel af. Iemand enig idee?
 

Bijlagen

  • Unifi Log.PNG
    Unifi Log.PNG
    59,8 KB · Weergaven: 48
Sinds gisteren heb ik mijn experiabox (v8) vervangen voor een USG (de USG-3P variant).
internet en tv werkt zonder (al te veel) haperingen, ik heb de volgende handleiding gevolgd: https://coolhva.github.io/usg-kpn-ftth/posts/unifi-security-gateway-kpn-ftth-iptv-ipv6/ dus niet handmatig een WAN verbinding aangemaakt, vlan getagged etc, maar:
- gateway.config.json op controller gezet
- laptop aangesloten op USG
- laptop handmatig IP adres gegeven in reeks van USG
- ingelogd op USG en IPinstellingen gewijzigd naar 192.168.2.1, DHCP uit
- USG in het netwerk gehangen en reboot
- USG geadopt in de controller
- 2 files op USG gezet
- USG aangesloten via WAN op NTU, en via LAN naar de non managed switch (dus vanaf hier experiabox weg)
- USG reboot
- ingelogd op controller en DHCP aangezet. ipadres van USG 192.168.2.254 (was voorheen de experiabox)

ik heb (nog) geen managed switches in mijn netwerk (alleen non-managed), dus igmp-snooping heb ik uit staan (als ik dit aan zet dan blijft de tv om de 2sec hangen).

dus ik heb nu de volgende setup (ISP is trouwens KPN):
NTU - USG (aangesloten op WAN) - non managed switch (aangesloten op LAN) - daar achter mijn netwerk

nu heb ik een aantal vragen, wellicht dat jullie dit kunnen beantwoorden:
- wanneer ik in mijn unifi controller kijk bij devices, en op de USG-3P klik, dan staat er onder WAN1: 0.0.0.0
- als ik inlog via de webpagina van de USG-3P dan geeft hij de melding dat hij niet verbonden is met internet (terwijl dit wel werkt)
- ik wil geen ipv6 in mijn netwerk.. kan ik de gateway.config.json aanpassen zodat ipv6 uitgeschakeld is? (in de controller staat ipv6 al uit, maar ik krijg op mijn telefoon bijvoorbeeld wel nog ipv6 en ipv6 dns toegewezen)

alvast bedankt voor de reacties
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ben al iets verder gekomen met troubleshooten.
heb de https://github.com/basmeerman/unifi-usg-kpn nu gebruikt

USG factory defaults gemaakt
backup van de controller teruggezet zodat het WAN netwerk er nog niet in staat
handmatig WAN netwerk aangemaakt met juiste gegevens (macadres met streepjes er tussen@internet / kpn als wachtwoord)
USG voorzien van juiste gegevens - internet werkt

config.gateway.json aangepast zodat macadres en ip van USG goed staan.

maar zodra ik de config.gateway.json op de controller zet, en de USG provision.. springt de WAN in de controller op DHCP
ik heb voor nu de config.gateway.json verwijderd van de controller, internet werkt, iptv werkt niet

morgen maar weer verder zoeken
 
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik aan het kijken om overstappen van XS4ALL na KPN.

Ik zou graag al mijn apparatuur willen vervangen voor Unifi.

Mijn vraag, wanneer ik een USG neem, een ik neem alleen internet! Kan ik dan alles via de Ui instellen? Of moet ik dan nog steeds met een JSON file werken?

Mvg Jeroen
 
Ja als je alleen internet van KPN afneemt kun je dit zonder json doen. vrij simpel via de USG of UDM

 
Laatst bewerkt:
Error33, bedankt voor je reactie.

In praktijk zou het er dan op neer komen:

USG met utp op NTU kastje, USG benaderen op IP, en dan via de Ui de verbindingstype instellen ( ppoe ) nog iets specifiek betreft een Vlan?

Een gebruikersnaam en wachtwoord mag van alles zijn toch?

Herstarten... Een dat dat is het?
 
Instellingen op de USG doe je via de controller, niet via de webinterface van de USG.
 
Hofstede,

Ik ben van plan om een CK2+ aan te schaffen als controller, dus dan moet ik dat daar op doen dan?
 
Dit geld ook eventueel voor de USG 4 pro, alles via de controller wanneer alleen glasvezel internet aanwezig is?
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties, momenteel zoveel aan het inlezen betreft de USG....

Maar ik kom ook slechtere verhalen tegen, bijvoorbeeld:

1. Met alleen internet schijnt het zo 123 te werken. Maar met IPTV word het een ander verhaal.

2. Lees er een der ook dat de USG "groter/mooier" gepraat word dan dat hij eigenlijk is.

Hier zullen vast mensen zijn die er meer verstand van hebben, waarom zou ik een USG boven bijvoorbeeld een fritzbox kiezen?

Ik ga ziezo niet met JSON werken, geen IPTV is nog niet eens zo'n probleem, kan ik via Google tv kijken ( KPN app).

Met een fritzbox kan ik wel IPTV makkelijk hebben.

De enigste reden voor mijn is:

De USG is krachtiger/ sneller dan de fritzbox?

En ik wil een CK2+ nemen met AP's, daarbij een switch en camera's van Unifi...
Dan heb ik alles via 1 controller!

Maar is dit alles het waard!? Het enigste waarvan ik schrok... Is de prijs van de switch
 
PS. Kom er nu ook achter dat er maar 1 tv kan streamen via de app, geen 2 tegelijk.

Ook kwam ik tegen dat je op een in-wall-hd geen IPTV krijgt.

Ik moet toch kabels trekken, is het mogelijk om op de "oude" manier te werken?

WAN is Vlan 6 (internet)
En een anderen poort word Vlan 4 (IPTV)

Een dan via de switch de Vlan 4 alleen naar de desbetreffende poorten sturen?

Kan dit allemaal via de UI?
 
Om met Vlans te werken binnen het UniFi netwerk kun je niet zonder de USG.

Met de Fritzbox ipv de USG kan het natuurlijk ook. Sluit je de TV decoders daar bedraad op aan. Werkt ook prima.

Enige nadeel van de Fritzbox vond ik dat je (ik) geen gastennetwerk kunt maken over de verschillende UniFi acces points. Alleen de FB zendt dan het gasten netwerk uit en dat bereik is (voor mij) te klein. Performance van de Fritzbox is verder prima, ik merk geen verschil met de USG.

Voordeel/noodzaak voor mij is het gastennetwerk dat echt los staat van het hoofdnetwerk. Met de USG geeft het dashboard van Unifi wat meer info (maar die is toch onbetrouwbaar) en kun je wat andere zaken instellen die zonder usb niet kunnen.

Ik gebruik de Fritzbox nu voor nood/back up. Op het moment dat de USG het niet doet plug ik de Fritzbox in dan werkt alles weer. Kan de fam. weer internetten en TV kijken. Als het dan weer rustig is hobby ik weer verder met de USG :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Marnix61
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..