Teleurstellende reikwijdte AC-Pro en zorgen over IP-ranges

Mickey

UniFier
22 sep 2020
17
2
3
Beste forumers,

Nu eens niet een post over teleurstellende snelheden, maar over teleurstellende reikwijdte (en vreemde IP ranges).

Ik heb sinds kort 2 stuks UAP-AC-Pro’s om mijn huis van wifi te voorzien (vrijstaand, betonnen vloeren, BG en 1e verdieping, kalkzandsteen muren, dubbel - geen HD - glas).

Ik ben echter:

  • Teleurgesteld in de reikwijdte (vooral goed merkbaar omdat de auto op de oprit mijn SSID’s niet meer ziet, m’n telefoon raakt buiten, op een afstand van ca. 10 meter vanaf het AP beneden, de verbinding al kwijt, door het raam, met zicht, terwijl m’n vorige access point (Netgear) met gemak de auto op 20 meter haalde.
  • Onzeker of de IP-ranges wel goed ingesteld staan. Hierover zo meer.
Wie kan helpen?

Setup:

Experia Box 10 (was Telfort, zojuist overgezet naar KPN, heeft geen impact, voor/na is gelijk)

Unify Controller op een desktop PC

1 AC-Pro beneden, 1 boven (via power injectors)

D-link 8port switches: 1 voor begane grond, 1 voor boven

Alles is aangesloten op de 4 LAN poorten van de Experia (de vaste telefoonlijn heeft z’n eigen poort op de Experia). De AC-Pro beneden zit rechtstreeks op een van de vier LAN poorten, de AC-Pro boven op de switch boven.

De AC-Pro beneden zit nu op kanaal 11 (VHT20, transmit power: High) en 46(44+1) (VHT40, transmit power: High) [ was eerst auto/auto, geen verschil]

De AC-Pro boven zit nu op kanaal 6 (VHT20, transmit power: Auto) en 38(40-1) (VHT40, transmit power: Auto)

Allow meshing from other access points: On (hoewel bij “Wireless Uplinks” staat: allow meshing to another access point: Off ?)

En wat info over de IP-ranges waarvan ik vermoed dat er iets niet klopt:

de Experia (geconfigureerd door ISP, eerst Telfort, nu KPN) geeft uit (DHCP server On): 192.169.2.1 / 252

En inderdaad, alle bedraadde apparaten (prints, desktop, laptops, etc) hebben een 192.168.2.x adres. En óók de mobieltjes hebben een adres in die range (gecheked met LANDROID)

Maar… (en let op ik ben géén deskundige)… in de Unify controller zie ik:

In de “network” tab in de controller staat: 1 network, genaamd “LAN” : Gateway IP192.168.1.1 / Network Broadcast IP192.168.1.255 / Network IP Count254 / Network IP Range192.168.1.1 - 192.168.1.254 / Network Subnet Mask255.255.255.0

Bij DHCP mode heb ik 3 keuzes: DHCP Server: ON (al staat er achter 'USG required' en die heb ik niet) / DHCP Relay: OFF / None: OFF / DHCP Range: 192.168.1.6 – 192.168.1.254

Naast reikwijdte is m'n zorg dus: moet niet de Experia de enige zijn die IP-adressen uitgeeft? Of is dat ook zo ingesteld omdat de DHCP server van de Unify controller per sé een USG nodig heeft? (en ik mijn geval dus de info inzake 192.168.1.x op de network tab dus kan negeren?)

Ik hoop dat jullie tips hebben.
 
De netwerk tab in de controller is alleen relevant als je een USG hebt. Dus alles wat op die tab staat kun je negeren.
De enige netwerkinstellingen die voor jou van belang zijn, zijn die in de properties van de AP. Maar als die op DHCP staan is dat dus ook geen probleem.

Transmit power auto moet je niet gebruiken, dat doet helemaal niets. Is eigenlijk hetzelfde als High.
 
Dat moet beter kunnen. Ik haal buiten op ongeveer 30 meter nog 80mb op 5ghz band.
Jaren 60 huis met dubbelglas.
Heb wel mijn landsetting op USA staan zodat je meer zendvermogen heb (mag eigenlijk niet)

Verder moet je controleren of je op vrije kanalen zit in de 5ghz band.
Transmit power op high en medium voor 2.4
VHT 80 voor 5g en 20 voor 2.4g
Auto Optimize Network = Off
Enable Wireless Uplink = Off
 
  • Leuk
Waarderingen: Steffan :-)
Verder moet je controleren of je op vrije kanalen zit in de 5ghz band.
Transmit power op high en medium voor 2.4
VHT 80 voor 5g en 20 voor 2.4g
Auto Optimize Network = Off
Enable Wireless Uplink = Off


Idd...(y)
 
Ik heb een tijd geleden een mooie tutorial gelezen over de nadelen van het 'zomaar' instellen van transmit power van AP's. De meeste mensen zijn geneigd die in te stellen op een zo hoog mogelijk niveau, maar de kans op een verminderde reikwijdte van 1 of meerdere AP's is dan juist aanzienlijk. Dit komt doordat de signalen van de AP's op max transmitting power zo ver kunnen reiken dat ze diep in elkaars 'vaarwater' komen. Dit zorgt ten eerste juist voor verstoringen van elkaars signalen, langere wachtttijden voor pakketjes om gedistribueerd te worden, m.a.w. timeouts tijdens je internetgebruik. En ten tweede gaat het ten koste van je zendbereik van 1 of meerdere AP's.

De beste opstelling voor max zendbereik van AP's is wanneer je met een heatmap en een omgevingssignaal test (in je controller) eerst gaat kijken of en welke AP's last van elkaar hebben. Op een heatmap mag het zendbereik van elke AP niet door een ander heengaan, het mooiste is als ze aansluiten zodat je roaming ook beter verloopt.

En dat is geen gemakkelijke opgave. Ik ben nog steeds bezig, wanneer er tijd voor is, om mijn AP's optimaal te krijgen want het 5G signaal is buitenshuis helemaal weg terwijl de 2.4/5.8Ghz signalen van een andere UBNT bezitter 3 huizen verderop hier moeiteloos doorkomt.
 
Wat veel mensen ook vergeten: Het zendvermogen van je AP’s werkt maar één kant op en WiFi communicatie is tweerichtingsverkeer. Je kunt dan wel het zendvermogen heel hoog hebben staan, en je telefoon ziet dan jouw WiFi netwerk misschien op tientallen meters afstand, maar de telefoon heeft niet voldoende zendvermogen om de AP te kunnen bereiken.
Ook daarom werkt het hebben van een hoog zendvermogen vaak averechts, de telefoon blijft veel te lang aan een AP die te ver weg is “hangen”.
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Alles hangt en staat aan de kwaliteit van de (wifi) hardwarecomponenten die gebruikt worden.
Daarom is het gewoon een kwestie van proberen.
Wat hier aan instellingen wordt aangegeven zijn een leidraad om mee te beginnen.
Bij de een werkt het beter dan bij de ander.
 
Jouw beide AP’s zijn bedraad aangesloten, dus is dit niet van belang. Deze settings zijn alleen relevant als je een draadloze verbinding tussen twee AP’s wilt maken.
De setting die bedoeld word vind je onder Settings -> Site -> Uplink Connectivity Monitor. Die kan uit.
 
@PcRene : Jaren 90, gewoon dubbelglas, zie m'n post
@XXL : mmm. Nie simpel dus. Thx.

Het ligt niet alleen aan het glastype in je raam, maar ook aan wat voor materialen je signaal al heeft moeten passeren voordat het bij het raam komt. Denk aan zware metalen armaturen, muren die deels bestaan uit legeringen van kiezels en/of metalen contructies, electraleidingen die ongunstig lopen, een aquarium (is een echte wifi killer) Ik zou het liefste een echte heatmapping tool met bijbehorende softwware willen hebben zodat je de wifi energievelden realtime heel nauwkeurig kunt zien, alleen kosten zulke tools al gauw meer dan duizend euro. Ik ga es kijken wat er te bereiken is met de heatmapping tool in iOS, eerst maar eens een kloppende plattegrond ontwerpen...
 
Ik snapte effe niet het aquarium gedeelte.
maar je bedoelt de kooi van Faraday waarschijnlijk. Ja dat kan idd een WiFi killer zijn.
Nee, de kooi van Faraday bereik je eenvoudig gezegd wanneer je signaal is omgeven door een sluitend geheel van elektrisch geleidend materiaal die ervoor zorgt dat statische elektrische velden niet tot binnen de kooi kunnen doordringen. Andersom kan het signaal binnen de kooi ook niet naar buiten komen. Af en toe kun je per ongeluk zelf zo’n vergelijkbaar effect creëren door je AP op te hangen in een hoek waarvan 3 zijden bestaan uit bijv gewapend beton of folie, maar dan is het signaal nog wel in staat om een beperkte richting uit te stralen.

Echter een AQUARIUM is de perfecte WiFi signaal killer omdat WiFi signalen compleet geabsorbeerd worden door water. En aangezien de mens voor 70% uit water bestaat en de hersenen dankzij een compleet netwerk aan electrische pulsen kunnen doen waarvoor we ze gebruiken, kun je je voorstellen hoe ons lichaam z’n dagelijkse battle voert met WiFi en daarmee domweg vaststellen dat WiFi per definitie niet het gezondste is voor ons lichaam wat je kunt bedenken 😉
Daarom kun je beter investeren in een paar extra AP’s met laag vermogen dan dat je er een of twee vol gas laat ‘schreeuwen’ op zn frequentie want daarmee krijg je ook weer latency doordat je het signaal van buren verstoort die hun vermogen weer opschroeven.

En daarom kan water bijv een wireless router in de meterkast beïnvloeden, waardoor ie ondermaats gaat presteren omdat daar ook waterleidingen doorheen lopen. Als je een licht gebogen stuk karton met zilverfolie erop geplakt achter zo’n wireless router plaatst, met de foliekant naar je toe heb je dik kans dat je signaal verbetert omdat het afgeschermd wordt van de waterleidingen en de andere richting op gekaatst wordt.
 
Ja dat van de kooi van Faraday is me bekent. Het ging er ook om dat Mickey, bijna buiten geen wifi ontvangst meer heeft.

ja,, schreeuwende ap's heb je niets aan. mmm...Had nog nooit stil gestaan bij het aquarium verhaal.
Nog nooit mee gemaakt, en is goed om te weten.
 
De UniFi AP’s hebben (zoals de meeste AZp’s) een lineair zendpatroon. Het kan voor jouw situatie heel goed helpen als je het AP hoog tegen de muur aan hangt ipv de gebruikelijke manier om het AP tegen het plafond te monteren.

Hang het AP dan zo tegen een muur (liefst zo hoog mogelijk) waarbij het naar de richting ‘wijst’ van de voor -of achterkant van je huis.,
De manier waarop het device z’n signaal uitstraalt kan dan weleens gunstiger uitpakken voor de ontvangst van het signaal buitenshuis.
 
@XXL: ja dat is ook nog iets om te testen! Ik heb nu een tijdelijke houten standaard gemaakt om plaatsing tegen het plafond te simuleren, maar die kan ik eenvoudig aanpassen om muurplaatsing te simuleren. Ga ik doen.
Inzake Faraday: ik heb ook Luxaflex voor de ramen, maar ja, die had ik ook al toen ik nog de Netgear router/ap had, en die had er geen last van...
Als het allemaal niet helpt, dan overweeg ik het zendvermogen weer op een lagere stand te zetten en nog eens 95eur uit te geven voor de Unify Mesh en die buiten aan de muur in de achtertuin te hangen. Zie nuttige review
Ik zag net de doos van de AC Pro: "a range of up to 122 meters" Juridisch niets op af te dingen....
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..