[Opgelost] Probleem met 2 KPN STB's en 'vreemde eend' in mijn netwerk?

m4v3r1ck

$ sudo -i
UniFier
31 jan 2018
3.577
3
1.747
163
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezig een probleem met mijn beide KPN STB's - TV ontvangers - op te lossen.

Situatie:
Beide STB's heb ik via VLAN aangesloten op twee US's aangesloten op de Experia Box v10.

Probleem:
Als ik beide STB's bijvoorbeeld op zender 1 - HD - of zender 661 - HD Glas - zet, dan zal ongeveer na 10 minuten het beeld bevriezen op beide - niet synschroon - STB's, het geluid valt uit en ik dan ook krijg de melding "Zender niet gevonden". Ik moet dat even met de AB naar een andere zender en weer terugschakelen naar zender 1/661.

NOTE: het bevriezen en het krijgen van de melding is ontstaan nadat ik een omruiling van mijn ARRIS VIP 2952 - ivm een fw-update probleem want er was een resetloop - heb gekregen van KPN. Voordien had ik hier geen probleem mee.

Vreemde eend?
Ik ben eens nader aan het onderzoeken in de Controller en kom dan een 'vreemde eend' tegen:

ScreenCap 2018-04-06 at 13.36.54.png

Ik snap niet wat mijn Canon Printer - de enige Canon die ik heb thuis - doet in het overzicht van zowel de US-8 alsook op het VLAN-KPN-STB netwerk. Onderstaand een overzicht uit de EBv10:

ScreenCap 2018-04-06 at 13.59.36.png

192.168.2.1 = ARCADYAN STB - via VLAN 110
192.168.2.3 = USG-3P
192.168.2.5 = ARRIS STB - via VLAN 110

ScreenCap 2018-04-06 at 14.05.03.png

ScreenCap 2018-04-06 at 14.07.32.png

ScreenCap 2018-04-06 at 13.37.05.png

ScreenCap 2018-04-06 at 13.37.15.png

Bovenstaande statistieken snap ik ook niet, want er is blijkbaar geen verkeer...

Vraag:
Iemand een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn en wat de mogelijke oplossing is?
 
Hoe heb je die Canon aangesloten? Wired? Hoe staat de poort ingesteld waarop de Canon is aangesloten?

En, heb je al getest of het probleem verdwijnt als je de Canon tijdelijk afkoppelt?

Het kan ook zijn dat je twee verschillende STB's elkaars werking verstoren. Je zou daarom ook als test beide ontvangers op een aparte VLAN kunnen zetten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: DickT en m4v3r1ck
Hoe heb je die Canon aangesloten? Wired? Hoe staat de poort ingesteld waarop de Canon is aangesloten? En, heb je al getest of het probleem verdwijnt als je de Canon tijdelijk afkoppelt?

Dank voor je snelle reactie!

Mijn Canon Printer is via WiFi verbonden. Ik heb even voor de zekerheid een nieuwe verbinding gemaakt met het UAP in de woonkamer. Als ik de Canon uitzet verdwijnt het inderdaad uit de lijst in de Controller. Wel vreemd dat - ondanks aangemeld op het UAP - dat de printer het IP-adres 192.168.2.40 heeft gekregen, het UAP zit gewoon op het 192.168.1.x subnet.

EDIT: Printer zit weer in het juiste subnet 192.168.1.x. Ik was vergeten dat ik daar een vast ip-adres - oud 192.168.2.x netwerk - voor had ingesteld! :rolleyes:

Het kan ook zijn dat je twee verschillende STB's elkaars werking verstoren. Je zou daarom ook als test beide ontvangers op een aparte VLAN kunnen zetten.

Het verstoren gebeurd alleen als ik beide STB's op dezelfde zender - NPO1 - heb staan. Als ik de STB's op elk een andere zender zet, dan gaan ze beiden haperen en krijg ik de melding "Zender niet beschikbaar".

Ik neem aan dat ik dan vanaf de EBv10 een tweede kabel naar de US-8 moet aansluiten en op die poort bijvoorbeeld een VLAN 111 moet aanmaken, vervolgens aangeven op de poorten waar de STB's zitten aangesloten?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist een tweede UTP kabel - op US-8 poort 7 - aangesloten vanuit de EBv10. Ook een tweede VLAN 111 aangemaakt.

STB-ARRIS via VLAN 110

ScreenCap 2018-04-06 at 16.45.58.png

STB-ARCADYAN via VLAN 111

ScreenCap 2018-04-06 at 16.45.40.png

Nu zie ik dat poort 8 een STP blokkade heeft en dat alleen de STB-ARCADYAN werkt. Dus het lijkt er dus op, dat er een 'loop' wordt gedetecteerd, zodra er twee kabels vanuit de EBv10 naar de US-8 worden aangesloten en deze wordt geblokkeerd.
 
Klopt. Niet aan gedacht dat je uiteindelijk op zelfde netwerk uitkomt. Dus dat was niet zo'n goed idee. Dus toch maar één VLAN voor beide gebruiken.

Als je maar één van de ontvangers tegelijk aansluit, werkt het dan wel zonder haperen?
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Geen probleem, altijd het proberen waard en ik heb er ook weer wat van geleerd! ;)

Na veel trial-and-errors - ook door andere KPN gebruikers - is de status als volgt. Er is alleen sprake van haperingen en melding "Zender niet beschikbaar" indien er gebruik wordt gemaakt van 2 of meer STB's die een synchroon LIVE stream hebben van dezelfde zender bijv. NPO1. Schakelt een van de STB's naar bijvoorbeeld NPO2 dan is het probleem er niet. Gebruik je wel beide STB's voor NPO1, maar je pauzeert 1 STB voor bijvoorbeeld 5 minuten en kijkt dan verder - dus niet meer synchroon live streamen samen - dan is er ook geen probleem.

Het is en blijft een raar fenomeen, die eigenlijk - voor zover ik weet - alleen in de KPN EBv10 i.c.m. een Ubiquiti netwerk voorkomt.

Wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt:
Voorlopige 'oplossing' is om - indien twee STB's op dezelfde zender staan - om er een van de twee even heel kort te pauzeren. Dit hoeft maar 5 seconden te zijn, want dan lopen ze natuurlijk niet meer live-synchroon. Ik ervaar dan geen haperingen en/of meldingen meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: mchp92
Even uit de oude doos halen 😀

Via het migratie USG UDM topic bij deze uitgekomen omdat ik benieuwd ben of ik de KPN STB ook via de US kan aansluiten. Nu vraag ik mij af hoe realiseer ik het dat ip adres vanuit de EB waar de STB nu op staat uitkomt op vlan 110?
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Even uit de oude doos halen 😀

Via het migratie USG UDM topic bij deze uitgekomen omdat ik benieuwd ben of ik de KPN STB ook via de US kan aansluiten. Nu vraag ik mij af hoe realiseer ik het dat ip adres vanuit de EB waar de STB nu op staat uitkomt op vlan 110?
Excuses voor mijn late reactie. Morgen zal ik een overzichtje voor je maken, met de gebruikelijke schermafbeeldingen. 😉
 
Wanneer is het een late reactie 🤭 zeker niet na 4 uur 😉.
Heeft geen haas alles werkt maar verfijning doen op het netwerk is ook wel leuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Wanneer is het een late reactie 🤭 zeker niet na 4 uur 😉.
Heeft geen haas alles werkt maar verfijning doen op het netwerk is ook wel leuk.
Dat noem ik geconditioneerd zijn en komt door al die mensen die me een e-mail sturen en dan 1 minuut later opbellen of ik de e-mail al gelezen heb en waarom ik nog niet heb gereageerd. :ROFLMAO:
 
  • Haha
Waarderingen: PcRene
Even uit de oude doos halen 😀

Via het migratie USG UDM topic bij deze uitgekomen omdat ik benieuwd ben of ik de KPN STB ook via de US kan aansluiten. Nu vraag ik mij af hoe realiseer ik het dat ip adres vanuit de EB waar de STB nu op staat uitkomt op vlan 110?
Goedenavond Error33,

Ik heb mijn configuratie nagekeken en besloten een geheel nieuwe aan te maken, nieuwe afbeeldingen en gelijk weer even een fine-tuning voor mijn UDMP.

Nogmaals mijn instellingen in de EBv10 V1.01.00T03.8V4:

EBv10_KPN-IPTV.jpg

Instellingen USG-3P (GW To Internet)

USG-3P(GW2INTERNET).jpg

1. Verwijderen VLAN's 110 en 111.
2. Verwijderen Poort Profielen voor VLAN's 110 en 111.

Topology (nieuwe instellingen):

Screenshot 2021-11-02 at 21.30.41.png

3. Maken nieuwe VLAN KPN-IPTV (120)

Screenshot 2021-11-02 at 21.25.33.png

4. Maken nieuw Poort Profiel.

Screenshot 2021-11-02 at 21.28.12.png

5. Op alle USW's die van toepassing zijn, het nieuwe Poort Profiel toegepast voor de KPN-IPTV VLAN (120)

5-A

Screenshot 2021-11-02 at 21.48.07.png

5-B

Screenshot 2021-11-02 at 21.29.26.png

5-C

Screenshot 2021-11-02 at 21.30.07.png

Op deze manier routeer ik mijn KPN-IPTV van de EBv10 naar mijn STB's via de UniFi USW's naar woonkamer en slaapkamer. Bijna vier jaar later wel zonder haperingen. Als ik de EBv10 reset, lopen beiden STB's exact synchroon. Getest door beide TV's even kort op standje burenruzie te zetten. ;)

PS: op- en aanmerkingen, suggesties en tips zijn natuurlijk altijd van harte welkom.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Marnix61
Dankjewel voor de uitvoerige uitleg, Maar mijn hoofdje snapt niet waar de EB is ingetekend in de afbeelding topologie 😞.

In mijn beleving zou het toch NT >>> EB>>>> USG moeten zijn ?

De USG staat op dhcp en kan dan toch geen verbinding krijgen met KPN. Hiervoor zou je toch PPPoE voor moeten gebruiken in de USG ??
Maar het werkt zo voor/bij jou dan moeten mijn grijze hersencellen aan het werk om het te snappen 😀
Ga er mee aan de slag (als ik alleen thuis ben, anders komen er boze gezichten als internet niet werkt😀)
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
In mijn beleving zou het toch NT >>> EB>>>> USG moeten zijn ?
En zo is het ook gerouteerd. Dat de EBv10 op een ‘onlogische’ plaats in de toplogy staat, heeft te maken met het feit dat de USG in DMZ staat van de EBv10.

Een van de LAN (1 t/m 4) poorten van de EBv10 zitten op de WAN van de USG.

De LAN/1 van de USG zit in poort #1 van de USW in de meterkast (UTL). Vandaar dat deze dan ook een link heeft met de USW.

Kijk vanavond maar even rustig alles door, mocht je toch nog vragen hebben, stel ze me dan gerust.

Fijne dag! 😎
 
  • Leuk
Waarderingen: error33
Heldere info, ik ben zo een persoon die alles wil/moet beredeneren om het te snappen 🤭 En met dat topologie plaatje lukt mij dat dan niet. Mijn gebrek😁 Maar ja zoals het spreekwoord: Elke gek heeft zijn gebrek.
 
  • Haha
Waarderingen: m4v3r1ck
Heldere info, ik ben zo een persoon die alles wil/moet beredeneren om het te snappen 🤭 En met dat topologie plaatje lukt mij dat dan niet.

In het begin van deze UniFi setup vanaf 2018 snapte ik er ook geen snars van hoe de topology in elkaar stak. Omdat mijn STB’s werkten - wel met wat haperingen en issues - moest het wel kloppen.

En dat werkt anno 2021 nog steeds zo, alleen nu wel 100% en beiden in sync met elkaar, dus als Max wint hoor ik mijn vrouw niet eerder juichen, dat zou jammer zijn. 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: error33
Ik heb de procedure volgens mijn beleving gevolgd. Maar werken wil ie nog niet

Via de EB krijg ik een IPTV IP adres
Via EB.png
Welke ik via de USW niet krijg:
via USW.png
Krijg hetzelfde IP adres maar het IPTV IP adres blijft leeg 😟
@m4v3r1ck heb jij enig idee wat ik vergeten ben ?
 
Ik heb de procedure volgens mijn beleving gevolgd. Maar werken wil ie nog niet

Via de EB krijg ik een IPTV IP adres
Bekijk bijlage 3522
Welke ik via de USW niet krijg:
Bekijk bijlage 3524
Krijg hetzelfde IP adres maar het IPTV IP adres blijft leeg 😟
@m4v3r1ck heb jij enig idee wat ik vergeten ben ?

Bijvoorbeeld dat ik geen DHCP-domeinnaam heb ingevuld, nergens in mijn UniFi netwerk / apparaten gebruik ik die, omdat er verschillende subnets worden gebruikt.

Screenshot 2021-11-06 at 21.52.04.png

Mijn Poort Profiel op de USW in de slaapkamer

Screenshot 2021-11-06 at 21.48.16.png

Iemand nog een andere suggestie voor Error om zijn probleem op te lossen? Wellicht zie ik iets over het hoofd... ;)
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..