Unifi router met drie switches

puppie

Diamond
UniFier
31 aug 2019
557
267
63
Enschede
helpmij.nl
Goedendag,
Een welkom mail ontvangen omdat ik mij aanmelde, waarvoor dank.
Sinds gisteren heb ik een unifi router aangesloten op een zakelijk modem van Ziggo.
Ook drie switches in het netwerk opgenomen, ook merk unifi.
Verder een 11 tal AP's in gebruik.
Verder nog 1 computer aangesloten en dat is het.
Vier verschillende Vlans ingesteld, werkt ook.
Maar kijk ik nu in de software dan zie ik een aantal fouten.
Waar zou ik die kunnen terug vinden.
Een plaatje doe ik bij de vraag bij.
unifi foutmelding.jpg
 
Niet te veel van aantrekken, die meldingen lijken erger dan ze zijn. Zelf heb ik in de beta er voor gepleit om ze weg te halen want ze maken de gebruiker alleen maar in de war.

Het is handiger om een overzicht van de AP’s te geven. Zijn die allemaal netjes ingesteld? Niet allemaal op “auto”?


Overigens: Is dit Diekmanhal Enschede? [emoji6]
 
Ik woon dichtbij Enschede.

Een screenshot van Settings -> Maintenance -> Show System Config geeft meestal een goed overzicht van iemands configuratie.
 
Wat je zou kunnen proberen is om bij instellingen - Site de volgende optie uit te zetten:
Optimaliseer automatisch uw Netwerk en Wi-Fi prestaties

(Andere optie is om je wireless kanalen niet automatisch te laten kiezen maar zelf in te stellen, maar dat is bij 11 AP's wel even werk om er ook voor te zorgen dat ze elkaar niet teveel "storen")
 
Hoi sander3ssen,
bedankt voor je reactie.
Ik heb ook fouten en heb er op dit moment ook geen last van maar zou willen weten hoe dit veroorzaakt word.
Vooral de dhcp fouten...op dit moment is het netwerk nog leeg.
 
Je moet met zoveel AP’s echt niet alles op AUTO zetten. Die functie werkt namelijk helemaal niet. :)

Je moet zelf een verdeling maken voor de 5 GHz en 2 GHz kanalen. AP’s die naast elkaar zitten niet op hetzelfde kanaal. En voor 2 GHz alleen 1, 6 en 12 gebruiken.

Ook niet de signaalsterkte op AUTO, want dan “schreeuwen” de AP’s allemaal op het hardst om zich verstaanbaar te maken. Vergelijk het met jezelf verstaanbaar moeten maken in een ruimte waarin iedereen op het hardst door elkaar praat.

Men is druk bezig met RadioAI, een functie die automatisch de beste configuratie zoekt maar die is nog in beta/alpha status.

Zoals al gezegd. Trek je van die fouten niet al teveel aan. Het ligt ook nog deels aan de firmware van de AP die foute gegevens aanlevert.
 
Hoi Hofstede,
bedankt voor je reactie.
De AP's zitten niet naast elkaar maar zwerven door de gehele hal.
Ik zal eens proberen om de kanalen toe te wijzen.
Elk Ap mag wel dezelfde kanalen hebben ?
 
Nee, beter van niet als ze naast elkaar zitten en elkaar kunnen “zien”. Kanalen moet je zoveel mogelijk spreiden. Alleen is de keuze bij 2 GHz minder.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..