XS4ALL glasvezel direct op USG4 Pro

Dit zal meestal wel werken, maar helemaal correct zijn deze componenten niet.

Voor de SFP transceiver zijn de juiste golflengtes 1310nm transmit en 1490nm receive (eigenlijk: 1480-1500nm). Een ontvanger van 1550nm zal ook wel werken, omdat de meeste ontvangers een vrij brede gevoeligheid hebben, en met golflengtes in zowel de C-band als in de S-band overweg kunnen. Ik heb deze gekocht: https://www.fs.com/de-en/products/20184.html

Edit: XS4ALL geeft zelf aan dat zowel 1490 als 1550nm beide werken. De informatie van 1490nm heb ik van eerdere gegevens van Reggefiber.

De gegeven fiber patch heeft SC/APC en LC/APC connector. SC/APC (de groene) is redelijk gebruikelijk aan de FTU kant, hoewel SC/UPC ook wel voorkomt (de blauwe). Aan de transceiver kant heb je eigenlijk altijd LC/UPC nodig, ik ken in elk geval geen transceivers waar LC/APC in gaat. Het zal wel werken, maar door de schuin afgesneden fiber in de APC connector zal er lucht zitten tussen de transceiver en de fiber. Dat zal een verlies geven van ongeveer 50% (ongeveer 3 dB). Omdat een SC/APC naar LC/UPC kabel niet heel gebruikelijk is, heb ik bij fs.com een custom patch besteld. Kost vrijwel hetzelfde, alleen is de levertijd een paar weken. Als dat te lang duurt kan je beter de bestaande fiber patch laten zitten en met een koppelblokje en SC/UPC naar LC/UPC patch deze verlengen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik krijg ergens volgend jaar glasvezel in mijn woning en ben nu al her-en-der aan het inlezen.
Hier geen USG4 Pro, maar een USG3. Dus ergens zal ik van glas-naar-utp moeten gaan (NTU noemen ze dat bij XS4ALL als ik me niet vergis)
Wat adviseren jullie, het glasvezel deel zo kort mogelijk en dan met UTP verder naar USG3, of de NTU zo dicht mogelijk bij de USG3 en het glas verlengen?
Ik denk er nu aan om de fritz alleen voor VoiP te gaan gebruiken en de USG3 als 'modem' (dus puur router) te gebruiken.

Laatste optie zou kunnen zijn alsnog de USG4 Pro op de kop te tikken, maar dat vind ik voorlopig nog lang niet nodig. De USG3 voldoet voor huis-tuin-keuken situaties prima. (Ik weet dat bij DPI/IPS gebruik de doorvoer beperkt is tot zo'n 85Mbit/sec bij de USG3)
 
Ik heb tot nu toe altijd een ntu gebruikt. Voordeel is dat je de router eenvoudig overal kunt hebben staan. Invoer glas niet niet altijd ook de technische ruimte.
Btw de laatste xs4all aansluiting die werd opgeleverd ca 2 mond geleden had standaard een ntu met daaraan een fritzbox. Blijkbaar is xs4all ook afgestapt van glas gelijk in router.
 
XS4ALL bied ook ondersteuning voor de FB 5490 welk wel een directe glas aansluiting heeft.
Op zich is er niets op tegen een NTU te gebruiken, (deze heeft toch een stopcontactje nodig??) want net als je al aangeeft: UTP werkt gewoon en kun je zelf fabriceren.
 
Helemaal gelijk. Inderdaad ntu heeft wel een stopcontact nodig. Xs4all geeft zelf ook aan dat bij de glas invoer 2 wandcontactdozen aanwezig moeten zijn (1x ntu + 1x fritzbox)
 
Je hebt van die lasdop en mat een klik deksel (botervloot) waar je ipv deksel een deksel met geïntegreerd dubbel randaarde wandcontactdoos op kunt zetten.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..