Welke keuze voor LAG ?

error33

Brons
UniFier
11 feb 2018
362
147
43
Hoe stel je de Link Aggregation in tussen Synology NAS en Unifi Switch?

Als ik in de switch poort 1 en 2 instel op Link Aggregation is mijn NAS (Synology) niet meer te benaderen. Zie wel in de switch twee ip adressen maar beiden laten niet het inlog scherm zien.


Ben huiverig om eerst de NAS om te zetten op LAG, bang dat ik er niet meer inkom.
Ik twijfel of ik keuze 2 of 3 moet hebben in combinatie met de unifi switch.


LAG.png




 
2e optie, dynamic link aggregation.
Draait al jaren stabiel hier, echter zonder een Unifi switch, maar een DLink die LACP ondersteund
 
Klopt, je moet IEEE 802.3ad hebben.

En dan eerst de NAS en dan de switch aanpassen.

Overigens, als het niet goed werkt zal de NAS gewoon op één poort overschakelen, dus je zult niet gauw toegang tot de NAS verliezen.
 
Ik heb toen eerst de Synology op LACP gezet en daarna uitgezocht hoe dat op de Link moest.:eek:
Werkt het niet, een reset op je NAS en nog eens proberen :rolleyes:, het admin password EN netwerk werksettings worden dan gereset
 
Gelukt :)

Eerst NAS omgezet en vervolgens de switch. Verbinding met de NAS lukt.
Wat me opvalt is dat de 2e poort in de switch wel een ip adres aangeeft. Ziet er wat vreemd uit. Maar inlog via dat ip adres lukt logischerwijs niet.
 
Volgens mij verdwijnt dat na enige tijd vanzelf. Dat komt door de cache in de switch.
 
Hm wordt nog wat vreemder, al werkt het wel.
Twee verschillende NASen op twee identieke switchen 16-150W laten verschillende dingen zien. NAS1 en NAS2 zijn de namen van nas

NAS DS 214ii+ in LAG zit op switch zolder en laat volgende zien:

NAS2 > 192.168.1.41
NAS2 > 192.168.1.61

NAS DS 716ii+ in LAG zit op switch meterkast en laat volgende zien:

mac adres > geen ip adres
NAS 1 > 192.168.1.60

@Hofstede kun je de cache geforceerd legen? een herstart helpt niet
 
Ik zal vanavond (als het lukt, iets met tijd :rolleyes:) mijn 916 weer eens in de LACP zetten en kijken wat er met de mijne gebeurd.
Na deze discussie ben ik even wezen kijken en kwam ik erachter dat ik na mijn herinstall van een maand geleden de LACP niet heb geconfigureerd.
Zucht
 
Bij mij geven alle vier NASsen die in LAG staan op één van de aansluitingen een IP, op de andere niet.

Als je op poorten verschillende IP's blijft zien dan lijkt me dat de LAG niet goed is geconfigureerd in de NAS, want die vraagt dan meerdere IP's aan de DHCP server.
 
Gezien dit topic al sinds post 11 off topic is kan iemand dit opsplitsen naar een nieuw topic met een juist onderwerp ?
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..