USG icm Ziggo Connect Box

Rawkixx

UniFier
17 aug 2018
12
1
3
Ik heb op kantoor al een USG PRO, en heb nu een USG aangeschaft voor thuis.

Ik loop even tegen wat problemen aan bij het instellen/aansluiten.

Ik heb Ziggo, met een Connect Box modem.
Die kan ik zelf in bridge mode zetten.

Al mijn LAN apparaten zitten in de 192.168.0.* range. Veel hebben dan ook een fixed IP in die range.
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan .... mijn Connect Box word benaderd via 192.168.0.1
Dan kan ik de USG dus niet als static IP datzelfde adres geven.

Wat moet ik nu doen ?
Moet ik de USG dan 192.168.0.4 geven bijvoorbeeld ?
Of moet de USG dan helemaal een andere range ? Zoals bijvoorbeeld 192.168.1.1 (Dan moet ik dus ook alle static IP's gaan veranderen).
Dan moet ik uiteraard ook de range in de controller aanpassen naar 192.168.1.0/24.
En stel dat de USG in die nieuwe range gaat werken, wat vul ik dan bij de apparaten met een static IP in als standard gateway?
Moet dat dan het IP van het Ziggo modem zijn (192.168.0.1) of de USG ? (192.168.1.1)
 
Ten eerste: De WAN en LAN aansluiting van een router mogen nooit hetzelfde subnet gebruiken, dat kan niet werken. Dus aan een kant moet je een ander subnet kiezen. Ik zou aan de LAN zijde van de USG het default 192.168.1.x gebruiken.
Ten tweede: Haal de vaste IP's in je apparaten weg en zet ze op DHCP . Nadat je alles omgezet hebt kun je de IP's dan vastzetten in de USG. Dat is veel flexibeler dan in elk apparaat de netwerksettings te moeten aanpassen. Het scheelt ook veel gedoe als je van plan bent om met VLAN's te gaan werken.
 
Laatst bewerkt:
Oke duidelijk.
Omdat mijn Connect Box 192.168.0.1 is kan de USG dat dus nooit zijn en moet ik naar een hele andere range.

Dan ga ik dus van mijn USG 192.168.1.1 maken.

Hoe kan ik nu het beste gaan handelen....

Dit is mijn huidige setup :

522
192.168.0.1 is mijn modem (Ziggo Connect Box)
192.168.0.3 zit de Cloud Key

Alle apparaten even op DHCP zetten, en na het adopten van de USG alles vastzetten op de 192.168.1.* range ?

En even voor mijn eigen volledigheid, stel dat ik nog ooit handmatig een static IP moet instellen.
Vul ik dan bij standaard gateway het IP van de USG in of van het Ziggo Modem ?
 
Wel raar, het vreemde is dat Ziggo zelf deze modem op bridge mode moet zetten volgens hun eigen beschrijving kan je dat zelf niet. En voor alle andere modems die zij leveren zet bridge mode 192.168.100.1. neer.

Dit staat ergens op de ziggo community:

Het inloggen op de Connectbox zonder Bridge doe je met 192.168.178.1 en als die in bridge staat via 192.168.100.1. Dus als jij nu inlogt via 192.168.100.1 dan staat die netjes in bridge en is alles verder in orde. Dit is natuurlijk een hele andere modem dan je had, waarschijnlijk dat het er daarom niet in stond (staat).
 
Ik zou sowieso wegblijven van de standaard 192.168.x.x reeksen zoals 1.x 2.x 178.x enz. Op die manier weet je zeker dat de kans op vpn problemen het minst zijn.
 
Ik zou sowieso wegblijven van de standaard 192.168.x.x reeksen zoals 1.x 2.x 178.x enz. Op die manier weet je zeker dat de kans op vpn problemen het minst zijn.
Die opmerking snap ik niet... Mijn LAN zit netjes in de 192.168.1.x reeks, mijn VPN in 192.168.160.x en ondervind totaal geen problemen.
Ik denk dat je beren ziet die er niet zijn...
 
Wat hij denk bedoelt is dat als je een vpn verbinding maakt je kans hebt op in hetzelfde subnet te komen, dit sluit je beter uit door een afwijkende dhcp voor je vpn te gebruiken. Wat jij doet met de x.x.160.x range is een prima oplossing. Zo heb ik het ook gedaan. Omdat VPN heel makkelijk in te stellen is zou dit een valkuil voor een rookie kunnen zijn.
 
Klopt ook ;) Maar stel ik heb m'n vpn dhcp op 192.168.178.x gezet, in de praktijk heb ik hier geen last van thuis. Nu wil ik m'n broer die in een Ziggo postcode woont ook via vpn laten verbinden. Dan is de kans volgens mij groot dat ik in hetzelfde segment adressen uit deel. Ik denk dat @edwin2019 dat bedoeld :)
 
De fritzen van XS4ALL (nog wel) delen ook standaard 192.168.1785.x adressen uit. Puur uit gewoonte (lang gebruikte reeks dus) heb ik dat al jaren op 192.168.1.x staan.
Stuk gewenning, maar toch...
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..