advies Unifi in te zetten

AdrianJC

UniFier
23 sep 2019
15
1
3
Goedendag allemaal,

Mijn naam is Ad, en sinds kort in het bezit van een aantal Unifi producten het begon eigenlijk met een AP van Unifi de AP-AC Lite omdat de standaard WiFi een drama was echter heb er maar gelijk een Ubiquiti Networks Unifi Switch 8 150W PoE gekocht zodat mijn eerste Unifi AP gelijk via PoE kon werken.
Nu heb ik er nog niet heel veel meezitten spelen (tijdnood) maar vandaag verwacht ik nog een aantal Unifi spullen want damn wat werkt dat spul goed, zie mijn totaal lijst hieronder:

1x Unifi AP AC Lite
1x Unifi Networks Unifi Switch 8 150W PoE
1x UniFi USG Enterprise Gateway Router
1x UniFi Cloud Key

Ik wil alles opnieuw gaan inrichten thuis qua netwerk en computers, ik heb hiervoor al een IP range uitgewerkt op papier en besloten welke apparaten een static IP-adres en welke een dynamic IP-adres gaan krijgen. Mijn huidige provider is T-Mobile (erg tevreden over momenteel) met een gas aansluiting en een door hun geleverde Draytek Vigor 2132F series. Ik gebruik het internet en tv van T-Mobile.

Wat is nu het verstandigste om te doen (zie nogal wat verschillende berichten) T-Mobile er helemaal tussen uit of deze lekker laten zitten als pure modem waarop de switch wordt aangesloten en de rest geregeld word door Unifi producten. Of toch die modem er helemaal tussen uit halen?

ben erg benieuwd naar jullie bevindingen / aanbevelingen.

groet,

Ad van den Berg
 
Zolang je de usg nog niet hebt moet de switch op tmob
Als de usg er is kun je een paar dingen doen
- tmob ding eruit
- tmob ding in bridge
- tmob houden en je usg erachter

In alle gevallen je eigen lan achter de usg zetten
Ik heb de 3e variant (wel bij andere isp) en dat gaat prima
 
Ik heb ook T_mobile. Alles-inéén met internet, televisie en telefonie. Daarom gekozen het Draytek modem te houden. USG op LAN 1 van Draytek. De USG verdeelt het netwerk naar een Unifi Switch, AP's etc.
Televisie en telefonie zitten dus nog rechtstreeks op Draytek en dus niet via de USG, heb daarom niets met VLAN's in te hoeven stellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: AdrianJC
Goedemorgen heren,

Inmiddels zijn alle spullen binnen en kan ik aan de slag .....

1x Unifi AP AC Lite
1x Unifi Networks Unifi Switch 8 150W PoE
1x UniFi USG Enterprise Gateway Router
1x UniFi Cloud Key

Ik heb T-Mobile thuis, echter zonder telefonie dus ben ik als ik de info die ik gevonden heb niet afhankelijk van het Draytek modem.
Wat ik begrijp moet ik dus mocht ik het T-Mobile modem willen weg halen met een VLAN gaan werken voor het TV gedeelte, is er hier in dit forum meer info over te vinden hoe bepaalde instellingen gedaan moeten worden of moet ik dat extern zoeken?

Heb wel kennis met netwerken maar een guru ben ik niet ;-)
 
Ik heb ook T_mobile. Alles-inéén met internet, televisie en telefonie. Daarom gekozen het Draytek modem te houden. USG op LAN 1 van Draytek. De USG verdeelt het netwerk naar een Unifi Switch, AP's etc.
Televisie en telefonie zitten dus nog rechtstreeks op Draytek en dus niet via de USG, heb daarom niets met VLAN's in te hoeven stellen.

Sander, bedankt voor je antwoordd.

Ik ga het in eerste opzet denk ik net zo aansluiten zoals jij het ook hebt gedaan. Heb jij op je modem nog andere instellingen gemaakt of gewoon der aanhangen modem de DHCP laten regelen en klaar.

groet Ad
 
Ik heb ook T-Mobile en hun modem/router gebruik niet.
Maar ik heb alleen internet en dat maakt het wel eenvoudiger.

Bedankt Robert,

Ik heb gezien dat ik ook het TV stuk wel in de lucht kan krijgen als ik het org. modem er tussen uit laat maar voor nu ga ik voor het gemak even de opzet maken zoals Sander het ook heeft. Er zitten te weinig uren in een dag momenteel whahahaha.

Groet, Ad
 
Hoi Adrian, ik heb de Draytek een IP adres 192.18.200.1 gegeven. De USG een vast WAN IP adres van 192.168.200.222 Dat adres vervolgens als DMZ adres ingesteld in de Draytek.
De USG heeft als LAN IP adres 192.168.1.1 en deelt dus adressen uit aan alle andere apparaten zoals de switch, AP's etc in de range 19.168.1.xxx
(Dit naar aanleiding van diverse berichten van gebruiker Hofstede die me prima op weg heeft geholpen)
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..