usg pro op zolder plaatsen

Goede vraag.

Ik denk van niet, omdat je een VLAN Only netwerk hebt gemaakt. Bij een Corporate VLAN staat inter VLAN routing standaard aan, waardoor ik aanneem dat dit voor een VLAN Only dan niet zo is. De firewall regels die je normaal hebt om inter VLAN te blokkeren zijn alleen voor RFC1918 netwerken. En dat is niet van toepassing voor het WAN verkeer dat via VLAN 101 loopt.
Daarnaast zit VLAN 101 aan de WAN kant en de andere VLANs aan de LAN kant. Dus het verkeer tussen die 2 gaat al via de reguliere firewall regels.

Waar je alleen op moet letten is het profiel All bij switch poorten. Dat zou ik niet meer gebruiken om te voorkomen dat je het internet signaal ook aan de LAN kant hebt zitten.
 
Persoonlijk zou ik geen 192.168.1.x gebruiken. Teveel spul wat default in die range zit. Pak bv 192.168.10.x dan weet maak je ook meer kans met opzetten van een vpn ergens anders heen.
192.168.1.x en 192.168 2.x en 192.168.178.x zijn veelgebruikte standaard reeksen die door fabrikaten als default gebruikt worden.
 
We zijn nu een tijdje verder, en alles werkt gewoon. Nu met de FiberPOE als uplink.
Je bent natuurlijk nooit uitgehobby-ed, dus wil ik nu een USG-16XG in het netwerk gaan hangen ter vervanging van de FiberPOE en een 8p150w.
Als ik het goed begrijp moet ik het volgende doen:
maak een vlan only aan, 101 b.v. voor de wan uplink
zet op de 16-xg een fiberpoort het profiel op vlan 101
zet op de 16-xg een rj45 het profiel op vlan 101
sluit de modem aan op de rj45 poort en de fiberpoort op de wan van de usg pro
en dan werkt het? moeten er nog firewall regels gemaakt worden?

edit: alles aangesloten, en het werkt. Weet alleen nog niet of er nog firewall rules gemaakt moeten worden.
Als de UDM-pro uitkomt ben ik alvast klaar voor 10Gbe. :)


UDM-pro is geen 10 GB machine dit is max 1GB netwerk en voor in huis is dit meer dan snel genoeg
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..