Tweede UniFi AP-AC-Pro niet aan de praat krijgen

S

Sjoerd

Guest
Hallo, ik heb sinds 1,5 jaar een UniFi AP-AC-Pro naar alle tevredenheid. Deze werkt super, stabiel en alle oude meuk die ik hiervoor had, heb ik weggegooid. De AP hangt op de overloop en in het gehele huis heb ik internet gehad.

Nu heb ik een tweede erbij gekocht voor in de aanbouw, omdat de eerste niet voldoende dekking heeft. E.e.a. geïnstalleerd en in beginsel deed hij 't, maar sinds gisteren niet meer. De kabel werkt naar behoren (kan door aansluiting op de laptop surfen) en de ring is ook blauw. Ik kan de AP ook zien als ik inlog op de software van Ubiquiti en heb 1 netwerknaam en -groep gemaakt. Verder heb ik niets aan de instellingen gewijzigd buiten dat ik vandaag een firmware upgrade heb gedaan naar versie 3.9.27.8537 voor beide AP's en dat ik de instellingen van degene die ik al had, heb gekopieerd naar de andere in de aanbouw. Ik heb netwerken toegevoegd, verwijderd, de AP's gereset via de software, maar ook via de button op de AP zelf, alleen de ene aan en alleen de andere aan, maar ik krijg geen bereik met die in de aanbouw. Het hele vreemde is dat als ik in de aanbouw sta, ik via mijn iPhone of iPad het netwerk ook helemaal niet meer zie om mee te verbinden.

Weet iemand raad?
 
Laat eens een schermafdruk van je systeemconfiguratie zien.

Deze vind je onder Settings -> Maintenance -> Show System Config.
 
Ok. Je hebt ze allebei op dezelfde WiFi kanalen zitten. Geef de 2e AP eens een ander 2G en 5G Wifi kanaal. Nu zitten ze elkaar in de weg.
Ook zou ik de zendsterkte van de 2G op Medium en die van 5G op High zetten.
Heb je nu soms alle kanaal en zendsterkte instellingen op Auto staan?
 
Je bedoelt op deze manier instellen?

1565199628878.png

Alles stond op auto ja; ik heb de standaard instellingen laten staan. Nu ik de kanalen heb geswitched, kan ik dan wel nog naadloos naar de andere AP switchen als het bereik van de ene op de overloop te slecht wordt? Dat zou automatisch moeten gaan, toch?

Ik ga eens proberen of ik nu onder wel een netwerk kan kiezen.

- edit - kan helaas in de aanbouw nog steeds geen netwerk kiezen zoals ik dat heb ingesteld. Alleen de AP boven zend een signaal uit, maar die van onderen niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als de AP wel een goede status weergeeft in de controller dan begin ik aan een hardware defect te denken. Het lijkt erop dat de radio in de AP het niet doet.

Het enige dat je nog kunt doen is kijken of je ergens nog een verschil in properties, bijvoorbeeld netwerkinstellingen, hebt tussen de beide AP’s.
 
Als het hardware zou zijn dan kan dat misschien ook worden getest door de APs te verwisselen, als dat eenvoudig gaat?
 
Nee, de plaats van het access point maakt niets uit. Want de controller herkent/configureert de AP op basis van zijn unieke MAC adres.
 
Ik bedoelde dat, als het een hw issue is en hij nu geen netwerk kan selecteren in de aanbouw, en dat wel lukt als het ‘overloop’ AP daar hangt, dit meteen zichtbaar is.
In dat geval staan ze nog steeds verbonden met ‘overloop’ natuurlijk, omdat die naam (ook op mac adres) meeverhuist
 
Als de AP wel een goede status weergeeft in de controller dan begin ik aan een hardware defect te denken. Het lijkt erop dat de radio in de AP het niet doet.

Het enige dat je nog kunt doen is kijken of je ergens nog een verschil in properties, bijvoorbeeld netwerkinstellingen, hebt tussen de beide AP’s.
Heb ik ook al eens gehad. Nieuw uit doos, 5 minuten signaal en toen helemaal niets meer. Ik kon er alles mee maar er werd simpelweg geen signaal uitgezonden. Is toen onder garantie omgewisseld.
 
  • Leuk
Waarderingen: paul247
Dank voor al jullie reacties! Instellingen heb ik gecheckt en zijn identiek aan elkaar. Ik heb de internetkabel zelf geprobeerd en die geeft gewoon internet als ik mijn laptop erop aansluit. Dat kan dus ook het probleem niet zijn. Dus ik heb de werkende AP nu eens eruit gehaald en niet meer aangesloten en de andere in de aanbouw aangesloten op de overloop. Daar bleek ook dat ik geen internet heb.

Ga bellen met Paradigit om de AP onder garantie om te ruilen, want het lijkt inderdaad op een hardwareprobleem. Zodra ik de nieuwe heb en aangesloten is, laat ik weten of dit het probleem was.
 
  • Leuk
Waarderingen: paul247
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..