Pi hole en DNS Tele2

marcelnooijen

UniFier
18 mei 2019
65
4
8
Beste Unifiers,

Het volgende wil ik graag weten. Ik ben momenteel met Pi-hole aan het experimenteren en heb een vraag over de dns op de USG. Ik zit bij Tele2 en heb het idee dat ik mijn dns niet aan kan passen. Als ik ga kijken op mijn USG dan zie ik bij de eerste dns staan: 127.0.0.1 en bij het 2de veldje (eronder)dns is het leeg. Nu had ik voordat ik begon aan Pi-hole de volgende dns ingevuld staan en dat is: 1.1.1.1 en 2de dns 1.0.0.1. Schijnbaar werkt dit voor even want de volgende dag lag mijn USG eruit en kon ik ook niet iets zeggen tegen mijn google home omdat die zei dat die verbinding moest maken met de wifi. Is er iemand bekend met dit probleem bij Tele2? Ik zou graag weer met Pi-hole verder willen maar moet wel zeker weten dat dit gaat werken en wil voorkomen dat weer de USG op hol slaat. Wie kan mij helpen op een duidelijke manier?

Alvast bedankt,

Marcel
 

Bijlagen

  • voorbeeld 1.JPG
    voorbeeld 1.JPG
    54,3 KB · Weergaven: 19
  • voorbeeld 2.JPG
    voorbeeld 2.JPG
    41,6 KB · Weergaven: 22
Laat je WAN settings gewoon staan op DHCP, geen localhost/127.x en dergelijke (DHCP regelt het).
Je Lan settings kunnen je aanpassen om er voor te zorgen dat de clients op je netwerk de Pi-hole gebruiken als dns resolver. Neem de ip over van je Pi-hole device en vul het in bij Networks/Lan/DHCP Name Server.

Omdat je GH gebruikt en een USG hebt kun je overwegen om verschillende vlans aan te leggen. Zie als voorbeeld:

Screenshot 2019-11-04 at 19.16.11.png

In deze configuratie maakt het LAN gebruik van e Pi-hole setup, zowel het IoT als het Guest netwerk niet maar kunnen ook niet connectoren aan het LAN. Voordeel: IoT waar ook GH op zit is volledig geïsoleerd en volledig functionerend (als je het GH verkeer via Pi-hole laat gaan, krijg je allerlei problemen). Succes!
 
Ok het werkt. Echter heb ik vlan's gecreërd, Alles wat in de 1 range zit werkt zonder dat ik advertenties zie. Maar hoe doe ik dit bij alle vlan's instellen?
Ik heb alvast wel een screenshot hoe je het uitgelegd hebt aan mij dus ben er al gedeeltelijk blij mee. mijn pi-hole adres is nu 192.168.1.13
 

Bijlagen

  • Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    72,9 KB · Weergaven: 28
Het is niet noodzakelijk dat je gebruik maakt van vlans, het is je eigen keus.
Ik heb alleen Pi-hole op mijn LAN, ik vind het niet zo belangrijk dat mijn Guest en IoT netwerk vrij zijn van ads. Ik verwacht dat je wel gebruik zou kunnen maken van dezelfde Pi-hole server mits je de firewall rules hierop aanpast.

Omdat je, net als ik, gebruik maakt van Google Home en Pi-hole moet je als je slechts 1 LAN netwerk hebt de clientsx.google.com (x- 2,3,4,5) en googleapis.l.google.com in de whitelist van Pi-hole zetten anders werkt de Google Home app niet 100% (op IOS tenminste).
In mijn huidige netwerk setup met vlans vervalt deze configuratie.


Voor verdere uitleg over je netwerk check bv:
en
.
 
Laatst bewerkt:
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..