Snelheid UDM

B

bartkick

Guest
Via mijn Ziggo modem krijg ik 250Mbps down, en 40 Mbps up binnen. Als ik via he Ziggo modem speeds tests uitvoer krijg ik op alle bekabelde pc's ook die snelheden.

Nu heb ik mijn Ziggo modem in bridge mode gezet en een UDM 'ertussen' gezet. Setup uitgevoerd en het hele werkwerk draait als een zonnetje. Ook het aansturen van de al aanwezige unifi hardware.

MAAR de snelheid (gemeten via de UDM speedtest) komt op 180Mbps down en 20Mbps up....

Beat's me.. kabels gechecked... dpi uit...

Zelfde snelheden...

Heeft iemand misschien een tip? Of herkend iemand dit probleem?
 
En als je nu gewoon eens via een bekabelde PC op het netwerk meet? De speedtest van Ubiquiti zelf is op z’n zachtst gezegd niet erg betrouwbaar.
 
Hi, dat heb ik ook geprobeerd. Zelfde resultaten. :-|


Ook al zitten we nooit op 80% van de capaciteit en ondervinden we geen problemen, het klopt niet...
 
En staat er iets van threat management aan?
Ja, TM en DPI staan uit. Ik ging er overigens vanuit dat de UDM speedtest de 'clean' WAN snelheid zou meten... Maar ik las hierboven dat die speedtest van UDM onbetrouwbaar is....
Maar via speedtest/Ookla:
1605435037967.png
 

Bijlagen

  • 1605434994118.png
    1605434994118.png
    31 KB · Weergaven: 20
Ik heb de setting gevonden!!!

Bizar.... ergens ver weg gestopt, en het lijkt een default te zijn:

Enable Smart Queues: ON

1605435479073.png
Komt op

1605435617933.png

Enable Smart Queues: OFF

1605435661021.png
1605435546674.png



Solved!!



Me happy. Dank allen voor het meedenken!
 

Bijlagen

  • 1605435507369.png
    1605435507369.png
    131,9 KB · Weergaven: 76
  • Leuk
Waarderingen: PcRene en MathiasB
ik heb sinds kort een udmp en de test gaf bij mij de verwachtte resultaten. Net deze instelling nagekeken, en staat uit. dit heb ik niet zelf gedaan, lijkt dus default. Ik draai firmware 1.8.3 beta
 
Volgens mij stond er recent in de release notes van de controller dat voor de UDM een wijziging gemaakt was dat beneden een bepaalde bandbreedte Smart Queues automatisch ingeschakeld werd.
Maar bij Smart Queues kun je ook opgeven wat de bandbreedte van de ISP is zodat Smart Queues goed werkt. Mogelijk stond die bij jou te laag Ingesteld. Maar als je het niet nodig hebt des te beter.
Eigenlijk is Smart Queues alleen zinvol voor ADSL verbindingen met lage bandbreedte.
 
Volgens mij stond er recent in de release notes van de controller dat voor de UDM een wijziging gemaakt was dat beneden een bepaalde bandbreedte Smart Queues automatisch ingeschakeld werd.
Maar bij Smart Queues kun je ook opgeven wat de bandbreedte van de ISP is zodat Smart Queues goed werkt. Mogelijk stond die bij jou te laag Ingesteld. Maar als je het niet nodig hebt des te beter.
Eigenlijk is Smart Queues alleen zinvol voor ADSL verbindingen met lage bandbreedte.
Dat wilde ik ook net zeggen.
Heb dat ook ergens voorbij zien komen.
Die grens is tot 250mb (dacht ik)
 
Goedemiddag,

ik heb een zakelijk ziggo modem, staat standaard in bridge.
Daarop heb ik een usg 3 geïnstalleerd en daarna een 8 poort switch met 3 unifi ac long accespoint maar ik haal maar via WiFi 60 mbit terwijl ik een ziggo abonnement heb van 600 mbit wat gaat er fout?
Upload snelheid moet 30 zijn maar ik heb maar 10 upload. Dit is zowel bekabeld en wifi. Als ik me laptop rechtstreeks aansluit op de ziggo modem dat haal ik de snelheid wel.



groetjes zie afbeelding wat ik al gedaan heb 7508159E-280D-4860-8E17-34C0186B1EA8.jpeg
 
Goedemorgen,

Mijn 1 gig download snelheid van Ziggo komt over het algemeen niet verder dan 280 mbit op de UDM pro, smart queues staat uit, beveiliging op stand 3.
Soms tip ie 850 mbit bij het runnen van de speedtest maar dat is maar zelden.

zojuist:

1634625834782.png
 
Wordt de verbinding bij Ziggo opgebouwd via PPPoE? Daar is een performance issue mee die naar het schijnt in de laatste beta versie van de firmware (1.11.0-16) is opgelost.
 
Ziggo gebruikt geen PPPoE, @HanZel test je via Wifi of via bekabeld? Misschien ook even vertellen hoe je de boel hebt aangesloten en staat het modem in bridge mode of werk je met een dubbele NAT?
 
  • Leuk
Waarderingen: dbw
Als je op udm pro inlogd wat geeft de speedtest aan die je daar kan draaien?

Wat ik wel gemerkt heb thuis (heb ook ziggo) met hun speedtest, dat de download langzaam omhoog gaat en al klaar is voordat het op stoom is. (weet niet hoe het werkt, maar weet wel dat op langzame verbindingen een kleinere file wordt gedownload dan als al gelijk een hoge snelheid gehaald wordt), misschien dat met het omschakelen via ziggo site daarmee wat mis gaat).

Op UDM pro heb ik intern via kabel altijd zo goed als max snelheid maar daar zie je ook dat het oploopt steeds (waardoor je gemiddeld wat lager uitkomt), 600/40 hier.

1634643967325.png
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..