Aankoop advies

petje74

UniFier
31 mei 2020
22
6
3
Goedemorgen,

Ik ben nieuw hier en aan het oriënteren voor een nieuwe netwerkomgeving thuis. Aanleiding is dat ik mijn pubers uit mijn netwerk wil hebben en gewoon een eigen VLAN omgeving krijgen.
Op dit ogenblik heb ik de Connect box van ziggo en die gaan we "vervangen" voor iets.
Wat mijn gedachte is om:

* mijn eigen netwerk te maken voor mijn PC en NAS,
* Voor de kids hun PC
* Mobiel prive (telefoon en ipads van ons zelf)
* Mobiel gasten
* mijn Philips hue, soundbar en tv
* de gaming consuls waar de kids opzitten.


Nu had ik de gedachte om te gaan werken met :

1x Dream Machine
1x Unifi AC LR (mogelijk 2 als ik dekking mis op zolder)

Nu twijfel ik of ik daarbij nog een 8-60w switch wil gebruiken voor het mogelijk kunnen werken met de PoE optie voor het accespoint.

Nu is mijn vraag,

Is dit een goede opzet of kan ik beter met gaan werken?

1x Edgerouter 6P
2x maal Unifi AC LR

Buiten dit heb ik nog veel andere vragen maar die komen in de komende tijd wel als ik ze niet gevonden krijg in alle info die hier te vinden is.

Alvast bedankt voor de info en hulp

Gr
patrick
 
de ziggo connect box heb ik ook, helaas kon ik die nog niet vervangen voor iets.
Wel heb ik deze in bridge laten zetten en toen een eigen (unifi) modem geplaatst met daarbij een cloudkey 2, voor het beheren van de controller.
ook een 8-60w PoE switch erbij voor mijn accespoint welke dan de juiste spanning krijgt zonder een spanning punt in de buurt van dit accespoint nodig te hebben.
Thuis werk ik verder niet met Vlan maar het is zeer eenvoudig in te stellen.
Suc6 met je aankoop en waarschijnlijk(weet ik wel zeker) krijg je hier veel hulp. (heb ik ook al gehad)
 
Zie dat je veel netwerken wilt hebben. Let op aantal verschillende wifi netwerken dat je wilt configureren. Standaard is maximaal 4 stuks zover mij bekend. Wil je er meer dan moet je je AP's anders configureren volgens mij. E.e.a. is wel te vinden hierover op internet, ook dit forum dacht ik. Zo wie zo in deze video
Dit moet ik zelf ook nog eens uitzoeken.
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk heb je dadelijk de smaak te pakken, de 8/150 heeft POE+ ipv alleen POE op 4 poorten..
Wie weet ga je ook nog een camera ophangen of nog meerdere Kun je uitleggen waarom?
De 4 poorten van de 8/60 zijn zo vol.
 
  • Leuk
Waarderingen: UniFi_UDM
Dat POE vs POE+ had ik even gemist. Ik zie nog een ander voordeel: de 150W heeft een interne voeding. Ik heb een hekel aan die losse voedingen, en dat alleen al zou een reden zijn voor de 150W.
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Avond, denk dat ik er uit ben. Het gaat een dream machine worden met toch de 8-60w switch. Waarom, ik heb maar 1 PoE nodig en zie niet heel snel dat ik er meer dan 4 nodig ga hebben. Had ik het idee dat ik er snel meer nodig zou hebben dan had ik inderdaad voor de 8/150 gekozen (prima tip)

Op de DM heb ik 4 poorten zitten (1 naar de 8-60W) dan kom ik ruim uit met wat ik nodig ga hebben. Mocht het toch nodig zijn dan vindt ik wel weer een oplossing voor de 8-60.

Komende dagen bestellen en dan eens gaan rommelen ermee. Heb veel in het hoofd wat ik wil en dan eens kijken of ik het werkend krijg :)

Gr
patrick
 
  • Leuk
Waarderingen: erik
Goedemiddag Patrick,

Heb zelf vorig week het volgende geinstalleerd;

1x Dream Machine (begane grond)
1x Unifi AC Pro (voor 1e etage)
Heb nog een bestaande Netgear 8-port Switch, werkt perfect

Zeer eenvoudig te installeren via de app. Erg stabiel en een grote verbetering t.o.v. mijn oude Ziggo wifi-netwerk. Denk dat het voor jou precies is wat je nodig hebt zoals beschreven in je gedachtenlijstje. Heb met de AC Pro zelf op zolder voldoende signaal.

Heel veel succes met de aanschaf en installatie straks.

Gr. Remco
 
* mijn eigen netwerk te maken voor mijn PC en NAS,
* Voor de kids hun PC
* Mobiel prive (telefoon en ipads van ons zelf)
* Mobiel gasten
* mijn Philips hue, soundbar en tv
* de gaming consuls waar de kids opzitten.
[/QUOTE]
Wil je hier allemaal VLANs van maken?
en waarom het idee om vlans te maken?
 
Wil je hier allemaal VLANs van maken?
en waarom het idee om vlans te maken?

Ik had begrepen dat ik op die manier bv mijn kinderen buiten mijn eigen netwerk kan houden. En dat ook voor bv mijn IoT spullen.
Moet ik dat anders doen want voorlopig ben ik al dagen aan het proberen en kom ik nog niet echt waar ik wil zijn.
 
Dan moet je van de vlans gastennetwerk maken.. dan zijn ze geïsoleerd
Goedemorgen,
Zou je mij op weg kunnen helpen hoe ik dat kan doen?
Heb veel gezocht maar krijg nog niet helder hoe ik dan een bepaald IP adres kan toevoegen aan een VLAN.

Wat ik gedaan heb is:
Maar krijg nog niet door of gevonden hoe ik dan hier bv de 2 ip adressen van hun pc aan kan koppelen zodat ze dan in dat VLAN zitten.

Of ben ik op de verkeerde weg bezig om dat in te regelen?

alvast bedankt

1591767323946.png
 
Je moet de poorten op de switch taggen als zijnde vlan 50, dan krijgen ze automatisch een IP van de dhcp van vlan 50

wil je vlan 50 isoleren van de rest dan maak je de vlan gast ipv zakelijk
 
Je moet de poorten op de switch taggen als zijnde vlan 50, dan krijgen ze automatisch een IP van de dhcp van vlan 50

wil je vlan 50 isoleren van de rest dan maak je de vlan gast ipv zakelijk

Dank je wel, ga ik mee proberen.

Kun je ook bv op basis van IP adres iets koppelen aan een poort? of werkt het alleen als iets direct op de poort zit?
of werkt het alleen met iets wat op een betreffende poort aangesloten zit?

Thanks
 
Ik zou dit vooral stapje voor stapje doen; en niet te veel in 1 keer.

Ik ben nu ook bezig met een gasten netwerk, en als dat werkt ga ik eens verdere testen doen in de vorm van bv “Stel dat er een gast komt die ik wel toegang wil geven tot de printer”.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..