VLAN, hoe maak je die aan?

VLAN, hoe maak je die aan?

Serge

Brons
UniFier
15 jan 2019
111
39
28
Serge heeft een nieuwe handleiding geplaatst:

VLAN, hoe maak je dat aan? - Een korte beschrijving hoe je een VLAN aan kan maken

Het Gateway adres is het adres van je router. In de meeste gevallen en standaard “out of the box” heeft dit een IP adres van 192.168.1.1

Bekijk bijlage 1581

In dit geval krijgen alle apparaten die aangesloten zijn een IP adres in dezelfde range als het Gateway IP.
Dus 192.168.1.? en dan een ander nummer. Hierdoor onderscheid je die apparaten van het adres van de router. Bijvoorbeeld 192.168.1.15

Bekijk bijlage 1582

Om nu te zorgen dat een apparaat “of een...

Lees meer over deze handleiding...
 
Als je in de cloud key bij Netwerk een netwerk hebt aangemaakt met vlan 30 dan
Moet je ook bij de poort van de switch aangeven dat die via vlan 30 moet lopen.
Je sluit dan een apparaat aan op die poort en Viola..

Rene
 
  • Leuk
Waarderingen: HanZel en Serge
Ik begrijp enkel het onderstaande niet echt. Je ziet hier toch geen verandering in de gateway ? Wel een mooie handleiding 👍.
Ik was op zoek naar een mooie handleiding. Om in de nabije toekomst eens wat uit te werken. Enkel zou ik wel eens willen weten of er een overkoepelde Vlan bestaat als hoofd staat naast onderliggende vlans.
Waarbij je met een toestel in de hoofd vlan wel alles kan bereiken. Maar in onderliggende vlan bv niet naar de hoofdvlan mag.
Ik begrijp de setup van vlan nog niet 100 %. Enkel weet ik dat je verschillende ip ranges krijgt die je dan kan groeperen naar wens.
Ik had ook al eens gehoord van trunks.
Maar ik zal maar eens beginnen bij het begin mss.
 

Bijlagen

  • SmartSelect_20230403-174005_Samsung Internet.jpg
    SmartSelect_20230403-174005_Samsung Internet.jpg
    122,4 KB · Weergaven: 17
Ik begrijp enkel het onderstaande niet echt. Je ziet hier toch geen verandering in de gateway ? Wel een mooie handleiding 👍.
Die handleiding is wel behoorlijk verouderd; is ook bijna niet te doen omdat allemaal up to date te houden maar er is genoeg te vinden op internet. De oude interface zoals in die handleiding kun je beter niet meer gebruiken. UI legt hier best wel goed uit wat een VLAN is. Voor thuis wordt het vooral gebruikt om dubieuze apparatuur en gasten te scheiden van de rest.
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene en PJaco
Die handleiding is wel behoorlijk verouderd; is ook bijna niet te doen omdat allemaal up to date te houden maar er is genoeg te vinden op internet. De oude interface zoals in die handleiding kun je beter niet meer gebruiken. UI legt hier best wel goed uit wat een VLAN is. Voor thuis wordt het vooral gebruikt om dubieuze apparatuur en gasten te scheiden van de rest.
Bedankt gaan we zeker lezen 😉
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.