USG achter FritzBox 7530

M

MathiasB

Guest
Hoi,

Ik heb vandaag ons hele netwerk "geupgrade" met alles van Ubiquiti apparatuur.
Het enige wat nog niet in de setup zit is de USG
Ik heb namelijk schrik dat dit voor een dubbel NAT probleem zal zorgen met de Fritzbox 7530 van mijn provider (Edpnet België).

Ik las echter wel dat je deze in bridge modus kan zetten (https://www.edpnet.be/nl/support/in...-fritz!-box-in-bridge-modus-configureren.html)
Die PPPoE optie is echter al aangevinkt op dit moment. (mogelijks heb ik dat ooit gedaan, ik had vroeger een Google WiFi setup)

Mijn huidige setup:
FritzBox 7530 LAN (192.168.1.1) DHCP aan > Unifi switch > ... rest van het netwerk
Dat werkt allemaal netjes maar zonder de features van de USG uiteraard.

Daarom mijn vraag hoe ik nu best te werk ga (met de DHCP / IP configuratie) en hoe ik dan het netwerk op de USG moet configureren.

In andere topics (https://unifi-forum.nl/threads/usg-achter-fritzbox.965/ bv) vond ik niet meteen echt een antwoord.

Alvast bedankt.
Mathias
 
Wat ik heb gedaan met mijn FB is:

DHCP pool naar 10.0.0.1/24 wijzigen, en DMZ instellen naar het IP adres dat mijn USG kreeg (was 10.0.0.51) van de FB.
Verder de USG en de rest van het netwerk instellen zoals je wenst.

Die PPPoE passtrough is bij mijn weten geen Bridge modus. Iets wat de Fritzen normaal ook niet kunnen.
 
Alright, ik trek morgen mijn stoute schoenen aan en probeer het eens.
 
Het is uiteindelijk gelukt.

For feature reference:
  • DHCP aangezet in controller en geconfigureerd (nog zonder USG in het netwerk, dan heeft dat bij mijn weten nog geen effect)
  • FB ip gewijzigd naar 10.0.0.1
  • FB DHCP aan laten staan (voor apparaten die mogelijks toch rechtstreeks verbonden zouden worden). met bereik van .20 naar .250 (anders zeurt de FB software)
  • USG aangesloten op stroom
  • FB LAN verbonden met USG WAN
  • Laptop verbonden met FB
  • Via FB interface vast IP toegekend aan de USG (voor de gemakkelijkheid eerste vrije IP: 10.0.0.20)
  • USG herstart (door cru de stroom uit te trekken en weer in te stoppen)
  • Laptop verbonden met USG LAN1
  • Via web interface van USG (op 192.168.1.1) alles nagekeken; Alles stond meteen juist
  • USG uiteindelijk verbonden met mijn main switch
  • USG geadopteerd
  • Et voilla

Enige "probleem" is dat ik een ei kan bakken op de USG mogelijks omdat deze gewoon plat in m'n serverkastje ligt en daar niet veer luchtverplaatsing is.
Door het poort en DC input design kan je de USG echter niet gewoon recht zetten.
Maar blijkbaar is die hitte normaal. (de Unifi switches worden bij mij ook altijd mega warm)

De PPPoE optie in FB is blijkbaar onzin in deze situatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Even een "update".

Omdat ik vanop mijn werk locatie een VPN verbinding wou mogelijk maken naar mijn thuisnetwerk moest ik er toch voor zorgen dat de USG zelf een publiek IP kreeg.
Dat is me (bij Edpnet) maar gelukt op 1 manier:

  • alle stappen van hierboven
  • PPPoE credentials gewoon laten staan in de FB
  • PPPoE passtrough aanzetten
  • PPPoE credentials toevoegen aan de USG zonder een VLAN in te stellen voor de PPPoE verbinding
  • Dit creeert 2 PPPoE sessies bij mijn ISP (iets wat ze blijkbaar toelaten)
  • op de FB de PPPoE username invalid gemaakt
  • verbinding valt weg op zowel de FB als op de USG
  • USG maakt na een minuutje of zo zelf opnieuw verbinding
  • Dynamic DNS gecreerd en ingesteld (via no-ip.com)
  • VPN instellingen geregeld in de controller
  • ...
  • En nu ga ik slapen :-D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..