Hoe zouden jullie het doen ?

error33

Brons
UniFier
11 feb 2018
362
147
43
Hoe zouden jullie 2 switchen aan elkaar knopen?
Vesie A of B ?

Althans kijk ik voor versie A moet het wel mogelijk zijn om de 2e lan poort te kunnen gebruiken. Zelf heb ik de optie nog niet gevonden om deze te activeren. standaard inprikken doet niks.
Als de data van switch 1 naar switch 2 via de USG loop is het dan een onnodige belasting van de USG? Op beiden switchen zit een NAS die om de 2 dagen de nodige GB aan data als back up overzet.

Loopt de verbinding van switch naar switch is er geen onnodige omweg via USG.

A.png

B.png
 
  • Leuk
Waarderingen: DickT
Optie B.

Redenen:
- Je kunt de poorten allebei als LAN configureren, maar alleen als twee aparte subnetten.
- Al het verkeer tussen de beide switches moet dan via de USG lopen en worden gerouteerd, waarmee je de router onnodig belast met intern netwerkverkeer. De router heeft ook geen speciale hardware voor switch-functionaliteit, de switches wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: error33
Dan gaat het B worden via de glasvezel variant :)

Nu lijkt me dat ik aan de SFP module geen verkeerde koop kan doen
SFP module

Maar voor de kabel twijfel ik of deze er juist voor is:
LC-LC 20 meter
 
Maakt niet zo heel veel uit voor een afstand van 20m. OM2 is beter voor hoge snelheden op langere afstanden.
 
Ik heb er nog niets gekocht maar bij fs.com zijn glasvezelproducten wel erg goedkoop!
Daar is ook veel informatie over hoe en wat te vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: error33
Even wat verder denkend.
Ik zie ook glasvezelkabels die 4 (of 2 losse)voudig zijn uitgevoerd (Voorbeeld kabel ). En ik bezit 2 Nassen die beiden Link agregation ondersteunen DS 716+ii en DS 214+ii

Deze zitten op aparte switchen (zolder en meterkast)

Als ik in beide switchen 2 SFP modules steek, kan ik dan tussen de NAS'en volledig gebruik maken van Link agregation ?
 
Je kunt inderdaad een LACP verbinding opzetten tussen twee switches. Maar denk dan niet dat je dan ook de dubbele netwerksnelheid tussen de twee switches hebt. De switches kunnen dan alleen de belasting door diverse connecties tussen apparaten op de twee switches over twee aansluitingen verdelen. Dus de maximale snelheid van een opgebouwde verbinding tussen je twee NASsen blijft 1 Gbps.
 
Zou de backup tussen beide nassen dan wel sneller gaan ? Of valt dat gewoon onder een connectie ?
 
Nee, die gaat niets sneller. Want de verbinding loopt uiteindelijk over één switchpoort naar één SFP en dan naar de andere switch en dan weer van één SFP naar één switchpoort. Dus maximaal 1 Gbps.
Alleen andere verbindingen tussen de beide switches zouden dan tegelijkertijd meer bandbreedte beschikbaar hebben omdat die dan door de switch over de andere SFP gestuurd worden.
In de praktijk zul je hier in thuissituaties nauwelijks voordeel van hebben.
 
de backup gaat dan met 1Gbps (en niet sneller), maar een eventuele andere device heeft de andere 1Gbps tot zijn beschikking.
Komt er een 3e 'bij' gaat die naar de minst belaste verbinding (volgens mij).

edit: lol
 
Helder voor de uitleg(y)

Het zou dan iets in snelheid kunnen schelen, de backup loopt over de ene en data zoals bijvoorbeeld IP camera en Netflix over de andere glasvezel.

En dit is gewoon een projectje/gedachten niet omdat het moet maar omdat het kan. Heb gewoon plezier om zulke dingen werkend te krijgen :)
 
Goede keuze weer, ik heb nog geen unifi switch, heb een oa een verbouwing voor de deur staan, maar wat wil ik graag m'n handjes daar op vast leggen :ROFLMAO:
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..