VPN opzetten

skank

UniFier
16 jan 2019
270
36
28
Ik heb deze tutorial gevold om vpn op te zetten

Nu heb ik met mn smartphone geprobeerd connectie te maken

Wifi en 4g stond aan, connectie 1ste keer gelukt
Wifi uitgezet, en 4g aan -> kan niet connecten
Dan terug Wifi aan , 4g uit -> kan niet connecten

Wat doe ik mis?

Ik heb als serveradres op mn telefoon de wan van mijn usg ingevuld , maar is dat wel juist?
Mijn usg zit achter een orange modem

Bij de radius gebruikers kan ik een vlan instellen, doe ik dit best? Maakt niet uit wat?
Moet ik, indien mijn vrouw ook wil connecten op publieke wifi en gebruik maken hiervan, een andere user opzetten hiervoor of kan/mag ze dezelfde gebruiker gebruiken?

Bij het opzetten van het netwerk voor de vpn:
- de gateway/subnet.. wat vul ik daar in? anything? ik heb nu 192.168.120.1/29 gebruikt
indien ik vlan zeg maar 70 wil gebruiken, moet die gateway dan 192.168.70.1/29 worden?
- dns server: heb ik op handmatige gezet en daar ip van mijn pihole gezet en als second 8.8.8.8 is dit correct?

En dan laatste vraag:
Die radius profielen, waarvoor is dat?
 
Laatst bewerkt:
Toevallig heb ik dit nog niet zo lang geleden ook opgezet.
Ik ben echter niet tevreden over de doorvoer snelheid van de USG en de USG pro.
Wanneer je een vpn server opzet achter de USG kan je de volle bandbreedte benutten.
De vraag die ik nog heb is probeer je een pptp of een l2tp vpn opzetten? Hier zit namelijk wel een verschil in.
PPTP is eenvoudiger, maar heeft een lagere beveiliging dan L2TP

Bij het opzetten van een VPN op de USG moet de gateway overenkomen met de ip range die je gebruikt.
Dus stel je gebruikt subnet 192.168.50.0/24 dan moet je gateway 192.168.50.1 gebruiken in de instellingen.

In de radius server beheer je wie toegang heeft tot jouw VPN, onder welk VLAN deze user valt en wat voor een tunneltype en tunnel medium type je wilt gebruiken.
Vooral het laatste bepaald hoe succesvol je verbinding gaat zijn.

Onderstaand 2 linkjes die je verder kunnen helpen


 
Ik heb het allemaal nog eens getest.
Het lijkt erop dat sommige android telefoons moeite hebben met L2TP. Na een aantal seconden wordt de verbinding verbroken. PPTP heeft hier geen last van.
Wat me ook opvalt is dat zodra de controller de verbinding opmerkt(weergeeft bij insight vpn users) de verbinding wordt verbroken
Bij L2TP wordt het remote ip ook niet weer gegeven en bij PPTP wel.

Ik zal nog eens wat onderzoeken wat dit kan veroorzaken
 
Heb hier een Samsung S8 met android 9 die verliest ook wel vaak de verbinding (kan met power save instellingen te maken hebben op de phone zelf), iphone met ios 13 vaker dan de samsung ,maar een windows 10 blijkbaar weer niet. Moet wel zeggen dat het beter is geworden met de bij firmware 4.4.47 of hoger op de USG
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..