Hulp bij configuratie UDM Pro

M

marsrover

Guest
Hi allen,

Ik heb een tijdje geleden apparatuur van UniFi aangeschaft om thuis een (semi-)professioneel netwerk aan te leggen. Ik krijg het alleen niet optimaal werkend, internet ligt er om de haverklap uit. Om de paar minuten moet ik het device waarmee ik op dat moment werk disconnecten van WiFI en opnieuw verbinden om weer een internetverbinding te krijgen. Ik kom er maar niet uit waar het aan ligt, dus ik richt me tot jullie. Ik zal zo goed mogelijk proberen te beschrijven hoe ik het geconfigureerd heb, in de hoop dat iemand mij verder kan helpen!

Ik heb:
  • UniFi UDM Pro (versie 5.14.22)
  • UniFi Switch 16-POE Gen2
  • UniFi NanoHD AP's (3x, op iedere verdieping 1)

Code:
                                           NanoHD
                                        /
Mediaconverter -- UDM Pro -- Switch 16 -- Nano HD
                                        \
                                           NanoHD

De UDM Pro is direct aangesloten op de mediaconverter. Ik heb geprobeerd de fiber kabel direct met een SFP-module met de UDM Pro te verbinden, maar dan heb ik helemaal geen internet. Ook de UniFi Controller geeft dan aan dat er geen internetconnectie is. Dan maar met een UTP-kabel de UDM Pro op de mediaconverter aangesloten.

Ik heb T-Mobile Thuis dus ik heb onder Settings>Networks>WAN aangegeven dat hij VLAN ID 300 moet gebruiken. Internet werkt dan, maar zeer onbetrouwbaar. Om de paar minuten heeft een device in het netwerk geen internet meer, ik moet dan de verbinding verbreken (WiFi uit/aan zetten op het device) zodat er een nieuwe verbinding wordt gestart, om weer internet te krijgen.

Ik heb ook geprobeerd de T-Mobile router tussen de mediaconverter en de UDM Pro te plaatsen, met hetzelfde resultaat.

Nog een frustratiepuntje, ik kan alleen in de UniFi Controller via de laptop. Die UniFi app kan nooit verbinden met de UDM Pro, of ik nu op hetzelfde netwerk zit of niet.

Ik ben inmiddels in staat alles te verkopen en alleen de router van T-Mobile te gebruiken, maar dat is ergens ook zonde. Wie kan mij helpen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
(Een mediaconverter ken ik niet meteen maar van wat ik kan vinden zet dat gewoon fiber om in UTP zonder enig meer.)
Ik heb T-Mobile Thuis dus ik heb onder Settings>Networks>WAN aangegeven dat hij VLAN ID 300 moet gebruiken.
Dat snap ik niet meteen wat je hier mee bedoelt, het lijkt me niet nodig.
Je hoeft hier gewoon aan te duiden dat DHCP gebruikt moet worden.


Ah ik lees hier dat er al VLAN's gebruikt worden op de T-Mobile modem.

Nog een frustratiepuntje, ik kan alleen in de UniFi Controller via de laptop. Die UniFi app kan nooit verbinden met de UDM Pro, of ik nu op hetzelfde netwerk zit of niet.
Heb je verschillende VLAN's? Met/zonder firewall rules?


modem/ISP > converter > udm pro (WAN) > LAN (of SFP)->SWITCH -> AP's
Dat zou netjes moeten werken lijkt mij (zonder rekening te houden met mogelijke VLAN's in je Unifi netwerk).

In België werkt dat bij mij alleszinds netjes zo.
Ook met mijn verschillende VLAN's geen probleem. Al moet je opletten wat je doet met je firewall rules dan.
 
Ik heb een aantal LAN netwerken aangemaakt:
  • Management (192.168.0.0/24), bevat de UDM Pro en Switch
  • LAN (192.168.1.0/24), bevat de laptops
  • IoT (192.168.107.0/24), bevat alle 'slimme apparaten' zoals tv, game consoles, etc
Onder Routing>Firewall>LAN IN heb ik rules aangemaakt om te zorgen dat de apparaten in het IoT netwerk niet bij de andere netwerken kunnen:
  • Drop All From IOT to Management
  • Drop All From IoT to LAN
Grotendeels volgende deze link.
 
Heb je wel de goeie SFP-module deze zou moeten knipperen bij insteken in UDM en een goeie glasvezel patchkabel?
Het zou moeten werken.
 
Wat jammer dat dit topic niet meer actief is.
@marsrover ik had precies hetzelfde probleem. Werd er gek van en heb uiteindelijk die UDMP teruggestuurd.
Twee vragen. Zit u op het nieuwe T-Mobile platform of het oude? en Hebt u het inmiddels werkend gekregen?
vr gr
330Driver
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..