Verbinding met AP kwijt

B

Buddy

Guest
-Unifi Controller op mijn laptop.
-1x Unifi AP-AC-Pro met wifi 4 netwerkjes.
-KPN wifi

Als ik verbinding heb met mijn KPN Wifi is in de controller de status van de AP-AC-PRO "verbonden" en kan ik gewoon configureren.
Zodra ik met de laptop verbinding maak met 1 van de 4 netwerkjes van de AP-AC-PRO wordt de status "Niet verbonden" en kan ik geen aanpassingen meer doorvoeren.
Het doel is om de KPN Wifi uit te schakelen, maar dan kan ik de AP-AC-PRO niet meer configureren.
Heeft iemand enig idee waarom deze situatie ontstaat?
 
Mijn ervaring is dat als je alleen APs hebt deze draadloos slecht te configureren zijn, bedraad geen probleem mee gehad.
Staat het goed ingesteld, werkt het perfect, maar als ik aanpassingen moet doen....... doe ik dat op mijn werk bedraad en niet meer draadloos.
ik heb daar de controller ook op mijn laptop staan.

Als je per wijziging geduld hebt gaat het wel goed, maar een aantal wijzigingen achter elkaar doen doel ik daar bedraad.
Thuis nergens last van, maar ik heb hier permanent een docker met de controller draaien.
 
Heb je in de controller onder Settings->Site het vinkje bij "Enable connectivity monitor and wireless uplink" aan staan?

Dan schakelt de AP zichzelf uit als hij de controller niet ziet op het netwerk.
Dat vinkje moet je uitzetten.
 
Helaas werkt dan niet, Zodra ik overschakel van de KPN Wifi naar de AP-AC-PRO Wifi wordt de status nu "Signaal gemist".
Schakel ik weer terug naar de KPN Wifi, dan is de status direct weer "Verbonden"
Unifi.PNG
 
Let er ook op dat je laptop een vast IP moet hebben. Anders kan de AP de controller op je laptop niet vinden.

En hoe heb je de vier netwerkjes geconfigureerd?

Overigens is een controller op een computer die draadloos verbonden is met het netwerk erg af te raden. De controller moet eigenlijk bedraad op het netwerk zijn aangesloten.
Als je maar één AP hebt kun je hem misschien beter standalone configureren met de Android of IOS app. Dan heb je geen controller nodig.
 
Inderdaad allemaal mooie en goeie opties om het op te lossen maar dat verklaard nog niet de oorzaak van het issue.
maar.... ik heb het gevonden.
Het probleem was de firewall van mijn laptop.
In de Firewall heb je 3 'profielen' namelijk Domein netwerk, Particulier netwerk en Gast of openbaar netwerk.

KPN Wifi --> Particulier netwerk
AP-AC-PRO wifi --> Gast of openbaar netwerk

De Unifi Controler maakt gebruik van java, deze mocht alleen verbinding maken via het profielen Domein-en Particulier netwerk
Ik heb de andere in de firewall aan java toegevoegd en het werkt weer.
 
Niet verstandig om Java toe te staan op een openbaar netwerk in je firewall.

Je kunt beter in je laptop aangeven dat het WiFi netwerk van je AP een particulier netwerk is.

Daarmee voorkom je dan ook gelijk andere verbindingsproblemen met apparatuur op je netwerk.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..