VLAN van Unifi switch naar TP link switch

King_Djux

UniFier
25 nov 2019
2
0
1
Goedemorgen all,

Dit is mijn eerste post op dit forum, maar heb met interesse verschillende posts gelezen en derhalve al reeds gebruik gemaakt van jullie kennis. Dank daarvoor!

Sinds dit weekend heb ik mijn T-Mobile glasvezel aansluiting direct aangesloten op mijn USG. Conform de zeer gedetaileerde en handige handleiding van Bjarn (Eigen router (Ubiquiti USG) met Zyxel VMG8825-T50), die ik gevonden heb op het T-Mobile Community forum.

Alles werkt als een zonnetje en ben dus heel tevreden.

Echter nu wil ik de rest van mijn bedrade netwerk aansluiten op de laatst overgebleven poort van mijn Unifi switch (8 poort, 60w). Dat werk op zich, als ik niks aanraak (lees manage qua VLAN's), gaat dat prima. ik heb gewoon op alle apparaten internet. Waarschijnlijk omdat het native network van deze poort op LAN staat (zie handleiding van Bjarn).

Nu zou je zeggen dan is het toch goed? Echter ik krijg op deze manier geen correct TV signaal naar mijn TV decoder? Want dat is waarschijnlijk een getagged (VLAN 640) signaal.

Als ik de poort (met alleen switch port profile: VLAN IPTV, zoals gemaakt via de handleiding) rechtstreeks op de decoder aansluit, werkt het gewoon. Dus het signaal komt wel door. Maar die kabel door de huiskamer vind mijn vrouw niet echt een verbetering :) en wil ik het TV signaal gewoon via mijn "oude" situatie (twee TP link switches) naar de TV brengen. Want ik heb die andere poorten van die TP link switches ook nodig voor internet op andere apparatuur.

Situatieschets van mijn netwerk, vanaf de Unifi switch (want de rest is conform Bjarn zijn handleiding):

Unifi switch (8 poort, 60w) -> TP link 8 poort managed switch ( TL-SG108PE, meterkast) -> TP link 8 poort managed switch (TL-SG108E, Woonkamer) -> T-Mobile decoder


Eerlijk gezegd, snap ik helemaal niet op welke manier de tagged VLAN's uit die poort van de Unifi switch komen. Want ik heb met mijn beperkte kennis van alles geprobeerd qua tagged/untagged configuraties in de TP link switches, maar niks geeft het TV signaal goed door. Ik ben overigens een zeer matige amateur en begrijp waarschijnlijk niet genoeg van VLAN tagging om het helemaal te doorgronden. Misschien moet ik nog een ander switch port profile aanmaken? Met andere instellingen?

Maar ik zou het zeer waarderen als iemand mij advies zou kunnen geven over hoe ik toch dat TV signaal op mijn decoder krijg en op de rest van de poorten, op beide TP link switches, "gewoon" internet. Het Liefst in redelijk "Jip en Janneke" taal, om de leercurve niet te stijl te maken.

Alvast bedankt voor de genomen moeite.

Groeten,

Ludo.
 
Herkenbare situatie, maar dan met netgear gehad.

Ik heb het opgelost door op de switch van unifi een vlan profiel te maken met
Vlan IPTV tagged en reguliere vlan als native netwerk in te stellen.

Op de poort waar dan de tplink zit stel ik dat profiel in.
Op de tplink poort waar de unifi switch op zit tag je dan weer de IPTV vlan en die laat je untaggegd uitkomen op de betreffende poort voor IPTV decoder.

Andere vraag,
Maar heb je wel je reguliere kan op je tp link?
 
Dank je wel, @Chatjozef

Ja, had dit ook zo geprobeerd, maar om een of andere reden werkte het toch niet.

Ja, ik heb wel gewoon LAN op de TP links. Want mijn PS4 en andere apparatuur krijgen gewoon een IP en hebben internet. Ik hoorde dat de TP link sowieso problemen hebben met VLAN's.

Maar ik denk erover om ze te vervangen met Unifi switches. Dan kan ik gewoon alles eenvoudig doorvoeren. Is alles opgelost en heb ik een top netwerk.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..