Wifi device zichtbaar als LAN device

Micha

UniFier
26 okt 2019
48
5
8
49
Den Bosch
Ik zie elke keer telefoons en ipads die via wifi verbonden zijn ( AP 2e etage) als LAN devices in mijn lijst staan.
Kom dat omdat ik AP 2e etage via een 4 poorts Netgear switch verbonden heb met 8 poorts netgear switch na mijn USG?

USG - 8 poorts switch - 4 poorts switch - AP 2e etage

AP bg en AP 1e etage zitten rechtstreeks op 8 poorts switch.

De controler ziet diw WiFi clienten toch via een AP en ziet die swich toch helemaal niet? Wat is de voorwaarde van Unifi om een device toe te kennen aan als LAN device?
Iemand anders ook dit probleem? Het probleem bestaat al enkele jaren maar nergens een oplossing of oorzaak te lezen.

Micha
 

Bijlagen

  • Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    67,2 KB · Weergaven: 28
gebeurt bij mij ook soms en een tijdje later staat hij goed
soms draadloos verbonden met mijn usg pro

en die heeft geen wifi trust me
 
Ik bedenk me nu wel dat al die devices die nu fout staan, uitgeschakeld zijn door de wifi restricties. Het netwerk waarop deze devices zaten is uitgeschakeld nu. Ze blijven wel staan in de lijst zie ik maar het wifi netwerk is offline. Daar zal het wel mee te maken hebben denk ik. Zodra het netwerk online is zullen de devices waarschijnlijk op de juiste plek komen te staan. Kun jij dat bevestigen?

Je kan zien wat er gebeurt in gebeutenissen. Als via tijdschema wifi uit wordt gezet verliezen allen devices contact met AP's en connecten met LAN (?)
Dat laatste zou niet mogen gebeuren. Is denk ik een bug in de software.
 
Laatst bewerkt:
De problemen worden veroorzaakt door je Netgear switches. De Unifi switches geven elke minuut extra info door aan de controller over onder andere welke MAC adressen op welke poort zitten en welke via de op de switch aangesloten AP binnenkomen. Doordat de Netgear switches dat niet doen kan de controller de juiste positie van apparaten in het netwerk niet bepalen.
Zolang je switches van andere makelij in je netwerk hebt hoef je er niet op te rekenen dat de topology map goed gaat werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Micha
Ook als ze een tijd lang niet op het netwerk zijn geweest , geeft ie voor de die devices connecties met de usg aan.
 
Klopt. Maar die zouden na een half uur vanzelf moeten verdwijnen omdat ze dan niet langer gecached worden op het netwerk. Tenzij in dit geval de Netgear switches de cache langer vasthouden.
 
Ik zal de AP 2e etage eens van die 2e switch af halen en direct op de eerste switch plaatsen beneden. Eens kijken of het probleem dan verholpen is. Ik denk het niet maar is het proberen waard.
 
Er is een optie om de poort nummers bij de lijntjes te laten zien. Als je die aanzet dan zie je dat al die devices op dezelfde poort zit aangesloten als je Netgear.
Ik heb hetzelfde met een ERX switch op zolder. Die ziet de controller niet als netwerk device. Kan hem helaas ook nietals “dummy” toevoegen waardoor de tekening dan wel klopt.
 
Ondanks dat ik alles vervangen heb naar Unifi zitten er nog wel eigenaardigheden in. Zo is een iPhone 8 de meeste tijd te zien als LAN verbinding ???

Schermafbeelding 2019-12-22 om 10.20.09.png
 
Heb dit al maanden (zo niet meer dan een jaar) in de tussentijd meermaals alles gereset en ge-update.
De USG vervangen van 3 naar de 4. Cloudkey naar de gen2 versie. Maar de bekabelde iPhone blijft bestaan :)
 
Nieuwe iPhone kopen? ;-)
Het lijkt erop dat de USG niet weet wat je iPhone is, dat zou dus in de USG moeten zitten .. of een database probleem in de CK
 
  • Leuk
Waarderingen: erik
Ik heb gisteren in de lijst (insights-know clients en bereik >24u) gekeken van devices die ooit geconnect hebben en deze weggegooid. Daarna opnieuw aan laten melden en voila weer correct in de lijst. Misschien hebben jullie er wat aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Aploki, PcRene en Hempie
Toevallig heb ik dit gisteren ook gehad bij een ereader die werd weergegeven met het mac adres. Ik herkende hem dan ook niet direct. Dit apparaat deed alleen iets wat ik nog niet eerder had gezien. De controller gaf aan dat de ereader was verbonden met de USG. Nu komt de grap. De ereader had een verbinding met 1 van mijn unifi AP's. Nu heb ik ontdekt dat sommige apparaten een nogal maffe power safe hebben. Ze reserveren de verbinding op het netwerk maar gebruiken hem niet. Dus ze zijn verbonden met het wifi, tenminste dat geven ze aan. De controller ziet dit echter anders. Er wordt geen data verstuurd naar de unifi ap of router waardoor de controller in de war raakt. De controller weet dat hij er is, maar weet niet waar. Het apparaat doet niets en verstuurd geen data, maar de verbinding is er nog. In deze uitzondering plaatst de controller hem dus onder de USG. Klinkt raar, maar dit is echt wat er gebeurd. Toen ik de ereader een opdracht gaf om online te synchroniseren snapte de controller weer wat er gebeurde en plaatst de ereader terug onder het juiste ap. Toen de ereader klaar was werd hij opnieuw onder de USG geplaatst. Ik denk dan ook niet dat je hier veel aan kan doen. Wat ik storender vind is dat de controller zelf soms een enorme hoeveelheid fictieve mac adressen verbind met mijn netwerk op 1 poort van een switch. Geen van de mac adressen doet iets maar staan er gewoon een tijdje en verdwijnen dan weer. Nu wilt het geval dat de desbetreffende poort niet is aangesloten op een apparaat.
 
Dat van die Mac adressen heb ik ook, mocht je de reden vinden dan hoor ik dat graag .
Zelf dacht ik aan toestellen de de WiFi zien maar niet aanmelden.
 
Nee daar zijn het er te veel voor. Zal de volgende keer eens de adressen controleren en kijken wat voor een device type bij staat. Kan me herinneren dat daar ubiquiti stond. Heb wel info er over gezocht en blijkt dat veel mensen dit verschijnsel hebben. De apparaten zijn er gewoon maar doen niets.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..