Waarom is mijn iSP belasting matig?

Screenshot_2020-04-20 UniFi Network Controller Martin(2).pngScreenshot_2020-04-20 UniFi Network Controller Martin(3).png
Deze 2 zijn van cloudfare dns 1.1.1.1, met 145 latency in de controller

Screenshot_2020-04-20 UniFi Network Controller Martin(4).pngScreenshot_2020-04-20 UniFi Network Controller Martin(5).png
En deze met quad 9, met een latency van 4 in de controller. Ik laat cloudfare wel achterwege.

En ping naar beide is identiek
 
Laatst bewerkt:
Screenshot_2020-04-21 UniFi Network Controller Martin.png

Nu had ik volgens dit screenshot rond 24:00 uur de dns teruggezet naar 1.1.1.1, want dat schijnt toch niet de oorzaak te zijn volgens een topic bij got kwam ik vanavond achter. https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/62153690#62153690 ,maar blijf het vreemd vinden want bij mij was het resultaat goed met meerdere andere dnssen dan 1.1.1.1.
In de settings van de usg de echo server aangepassen naar een ander domein, bv naar google. com en bij mij gaat het hiermee ook al 1,5 uur goed
 
Bij mij is de latency sinds gisteravond, zonder dat ik ook maar iets heb gewijzigd, ook weer teruggezakt naar normale waarden.

De echoserver van UI is een pool van IP adressen/servers. Het kan best zijn dat als je een andere DNS kiest dat je daardoor je latency tegen een andere server test omdat niet elke DNS naar dezelfde IP verwijst.
 
Laatst bewerkt:
Nou bij mij wordt het alleen maar erger. Ik heb geen dns aangepast whatever. Staat nu op zeer matig...WTF!
 

Bijlagen

  • Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    21 KB · Weergaven: 26
Ik zie op jouw afdruk in de trend toch duidelijk dat je latency weer omlaag is gegaan. Volgens mij wordt je netwerkstatus pas weer normaal als het gemiddelde over de hele dag weer lager is geworden of als hij een dag lang geen hoge latency heeft gezien. Dus gewoon nog wachten tot morgen.

Dit zijn overigens de grenzen:
  • EXCELLENT: 0-19 ms
  • GOOD: 20-74 ms
  • FAIR: 75-149 ms
  • POOR: 150-249 ms
  • BAD: 250+ ms
 
Laatst bewerkt:
In principe heeft de hoge latency zichzelf inmiddels opgelost, maar voor de huis tuin en keuken gebruikers die ook een hekel heeft aan die matige oranje melding.
Een bu opslaan met alleen instellingen en weer uploaden. Je bent alleen een beetje geschiedenis kwijt in de controller maar de logfiles blijven intact.Screenshot_2020-04-21 UniFi Network Controller Martin(2).pngScreenshot_2020-04-21 UniFi Network Controller Martin(3).png
 
Via deze lijn draait mijn mailserver en kreeg ook last van "poor".
Gisteravond en in de nachtelijke uren is er "iets" gebeurd blijkbaar.
Status in nog altijd "poor" maar dat is morgen weer goed?
 

Bijlagen

  • latency.JPG
    latency.JPG
    23,6 KB · Weergaven: 14
@RobertKoopman, mijn verwachting is dat de melding weer normaal wordt zodra de hoge latency waarden uit de trend op het dashboard zijn verdwenen. Dat duurt dus nog tot 10 uur vanavond, want gisteravond rond die tijd is het probleem met CloudFront dat het veroorzaakte blijkbaar opgelost.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wanro en PcRene
Rond 16 april was het begonnen.
Toevallig dat we toen daar mijn Mailserver opgezet hadden.
Ging mij nu om het einde van de hoge latency.
Niet dat we er iets van merkte overigens.
Op mijn lokatie 3 Synology NASsen bijgewerkt naar de nieuwste software versie en meteen de LDAP gebruikers uit de Mailserver.....
Op die lokatie draait een RS812+ gelukkig nog op een oudere versie.
 
De hoge latency waarden zijn bij mij bijna verdwenen uit de trend. De status is nu al gewijzigd van “Fair” naar “Good”. Zal nu waarschijnlijk snel weer “Excellent” worden.

Edit: Nu weer ”Excellent”.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Bij mij is de latency gemiddeld 23 ms.

Wat zijn de tips en tricks om deze naar beneden te krijgen?
DNS gebruik ik voor zowel ipv4 alsipv6 te DNS servers van Google.
 
Hangt heel erg van je provider en je type internet verbinding af. Heb je DSL of kabel dan zit je meestal veel hoger dan bij glasvezel. Bij mij is het gemiddeld 3 ms.

Aan de andere kant moet je je er niet teveel op blindstaren, meestal merk je weinig van een iets hogere latency, tenzij je een zware gamer bent.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..