Switches verbinden met glas of Cat6

Hempie

Administrator
UniFier
30 jan 2018
1.343
935
163
Heeft het heel veel zin om 2 switches die op max 15/20 mtr bedraad staan met glas te verbinden of is Cat6a net zo snel.
Staat natuurlijk wel als een baas.. :cool:
 
Over welke switches heb je het dan precies, want je moet er toch aparte glas-modules voor aanschaffen?
 
Los daarvan. Elk individueel device is 1GB. Mijn ervaring is dat geen enkel device dat helemaal vol trekt, iig niet strictureel. De vraag is dus hoe groot de kans is dat de devices aan de switch samen structureel de 1Gb/s vol trekken


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Over welke switches heb je het dan precies, want je moet er toch aparte glas-modules voor aanschaffen?

Deze heb ik op m'n verlanglijstje staan: US-16-150W
unifi-switch-16-150w[1].jpg

Los daarvan. Elk individueel device is 1GB. Mijn ervaring is dat geen enkel device dat helemaal vol trekt, iig niet strictureel. De vraag is dus hoe groot de kans is dat de devices aan de switch samen structureel de 1Gb/s vol trekken


Sent from my iPhone using Tapatalk

Daar heb je ook gelijk in, maar met 6 personen en meedere devices online zou het op piek momenten wel kunnen gebeuren. :D
 
Ja het is zeker mooi spul, je kan ook een UF-RJ45-1G gebruiken icm Cat6

UF-RJ45-1G-product-model-small2[1].png
 
Voor SFP maakt het niet uit. Want de snelheid is 1 Gbps, of je nu kabel of vezel gebruikt. Alleen als je dan hele grote afstanden gaat overbruggen is vezel aan te raden.
Voor SFP+ wel, want dan krijg je met vezel 10 Gbps.
Maar de door jouw gekozen switch heeft alleen SFP poorten.
 
Over de benodigde glasvezelkabel die nodig is voor de SFP gaat deze in de kant en klare oplossing in een 3/4 (19 mm) pvc buis? Heb nog nergens afmetingen kunnen vinden van de stekkers
 
Zie:
https://fiber-optic-catalog.ofsoptics.com/Asset/SC-Product-Specification.pdf

Maar bedenk wel dat men normaalgesproken multicore glasvezelkabels met armering trekt die afgemonteerd worden op patchpanels. Patchkabels zijn niet bedoeld om door pijpen getrokken te worden en nogal kwetsbaar. Je kunt er niet hard aan trekken.
En let er op dat de patchkabel ook geen scherpe bocht mag maken. Dan breek je de vezel.
 
  • Leuk
Waarderingen: error33
Ik heb geluk dat ik enkele jaren geleden wat 3/4 (19mm) pvc buis heb gelegd voor de toekomst. Deze zit gewoon verticaal zonder bocht in de muur. In principe zou ik deze van boven gewoon in de buis kunnen laten zakken. Trekkracht is er dan niet nodig.

Als voorbeeld, heb absoluut nog geen idee welke er nodig is om 2 switchen te verbinden. Ben ik me aan het verdiepen om de CAT kabel die er nu zit te vervangen vandaar de vraag of deze door de buis past. Dank voor het document.
 
Als je al een goed werkende netwerkkabel hebt lopen dan zou ik niet eens de moeite nemen om deze te gaan vervangen door glasvezel. Dat biedt je niets extra's.
Als je dan de SFP poorten wilt gebruiken kun je gewoon RJ45 SFP modules kopen in plaats van de glasvezel SFP's.
 
Klopt, het is geen must om het te doen. Maar waar alle CAT kabels lopen van CAT5, CAT6 shield un-schield lopen allemaal parallel aan diverse VMVK kabels van Zonnepanelen, Wasmachine, Droger etc.En de coax van ziggo.

Eerst stond er alleen in de meterkast een switch. Deze heb ik nu opgesplitst in een meterkast en een zolder. Zo kunnen er meerder CAT kabels weg en leek het me een mooie oplossing om beiden switchen te verbinden.
 
Over de benodigde glasvezelkabel die nodig is voor de SFP gaat deze in de kant en klare oplossing in een 3/4 (19 mm) pvc buis? Heb nog nergens afmetingen kunnen vinden van de stekkers

In dit document staat een specificatie over sfp modules :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: error33
Mijn SC-SC kabeltje met stekker ging met gemak door een buis.
Ok, was een rechte buis. Of het door een bocht gaat?
Geinig, eerst glasvezel erdoor gedaan en toen 2 utp kabels.
Die laatste 2 dat ging net. Trek ik daarna even voorzichtig aan de glasvezel is het alsof die alleen in de buis ligt.
Ik ga toch eens wat meer doen met glas, om te leren!
 
Zie alleen door de bomen het bos niet meer met al die verschillende sfp modules.
Zijn de merken onderling uitwisselbaar?
Je hebt hele goedkope en verschrikkelijke dure?
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..