Welke DNS server gebruiken jullie

error33

Brons
UniFier
11 feb 2018
362
147
43
Ik wil mijn netwerkje netjes indelen zoals ik dat bij mijn vorige hardware ook had. AP en switch met een vast IP adres.

Maar als ik een vast IP adres wil invullen wordt er ookvriendelijk gevraagd voor een voorkeur DNS.
Vast_ip.png

Nu wil ik daar dezelfde instellen zoals de USG ook gebruikt maar daar staat deze op auto.
DNS_auto.png

Wat hebben jullie hier ingevuld bij handmatig of bij een vast IP adres van een switch ?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mchp92
Goede vraag. Viel mij onlangs ook op. En als je bij een gewone client fixed IP wil, hoef je die riedel niet op te geven. Blijft raar vind ik
Iemand een idee of t anders kan

Blijft wel vraag voor OP: waarom wil je vaste ips voor deze devices? De controller kent ze inmiddels toxh wel
 
Je moet daar gewoon de IP van je USG invullen. Dit DNS adres wordt door de AP / switch alleen gebruikt als ze het internet op moeten om bijvoorbeeld firmware te updaten.
Deze instellingen zijn niet relevant voor de met de AP / switch verbonden clients.
 
Gewoon een tikje van mij. Niet omdat het moet maar omdat het kan.

Nu zwerven de ip adressen van de switchen door de dhcp uitgegeven adressen. Als ik ze ergens achteraan zet bijvoorbeeld .190 dan heb ik er met sorteren geen last van. Cq ziet er voor mij wat netter uit o_O
 
Ik heb ze ook vast gezet hoor, ik heb ze vaste IP’s gegeven in een bereik dat buiten het beschikbare DHCP range valt.
Binnenkort ondersteunen alle devices een aparte management VLAN. Dan kun je de adressen van devices in een apart subnet zetten en splits je het management verkeer van het normale verkeer.
 
Ik heb ze ook vast gezet hoor, ik heb ze vaste IP’s gegeven in een bereik dat buiten het beschikbare DHCP range valt.
Binnenkort ondersteunen alle devices een aparte management VLAN. Dan kun je de adressen van devices in een apart subnet zetten en splits je het management verkeer van het normale verkeer.

Hoe gaat dat dan werken?
Ik heb overigens al een paar subnetten in gebruik voor verschillende doeleinden. Gaat dat dan mogelijk botsen qua ip ranges enzo?
 
In de DHCP pool geef ik Dns1 m’n pi-hole op en als back up Dns 2 van de USG.
 
Op de vraag welke DNS Server gebruiken jullie, ik draai een eigen DNS Server op m’n Raspberry Pi genaamd Pi-Hole. Deze vangt voor het gehele interne netwerk de reclames af van de bekende IP-adressen die dit faciliteren. Zoek maar eens op pihole. De 2e DNS Server staat bij mij gewoon de USG geconfigureerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: mchp92
Kan dit ineens voor al je subnetten in de usg wirden geconfigureerd?

EDIT: net ff zitten kijken. Dit kun/moet je bij Settings->Networks instellen. Voor elk subnet te doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik de IP van mijn USG omdat ik dan al mijn apparaten in het netwerk kan benaderen met de hostnaam. De USG bouwt daar namelijk automatisch een lokale DNS voor op. Ik heb geen aparte lokale DNS server draaien.
 
Dit is IP van je USG nietwaar? Je zou hier ook 8.8.8.8 (Google DNS server) hebben kunnen kiezen. Speciale reden waarom je je isp pakt en niet ggl?

Geen speciale reden, ze doen het allemaal wel ok :)

@Hempie
Die pihole, kun je daar ook zelf DNS entries in hangen? Zodat ik bv mijn syno ddns url direct kan laten resolven naar een intern fixed ip?

Nee, het is echt alleen een blocker waar je wel kan white- en blacklisten.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..