Wifi device zichtbaar als LAN device

  • Beste gast, registreer een account en krijg zo volledig toegang tot het UniFi forum!
  • Adverteren op het Nederlands UniFi Forum? Vraag naar de mogelijkheden via ons contact formulier.

Micha

Lid
Unifier
26 okt 2019
16
3
3
45
Den Bosch
Ik zie elke keer telefoons en ipads die via wifi verbonden zijn ( AP 2e etage) als LAN devices in mijn lijst staan.
Kom dat omdat ik AP 2e etage via een 4 poorts Netgear switch verbonden heb met 8 poorts netgear switch na mijn USG?

USG - 8 poorts switch - 4 poorts switch - AP 2e etage

AP bg en AP 1e etage zitten rechtstreeks op 8 poorts switch.

De controler ziet diw WiFi clienten toch via een AP en ziet die swich toch helemaal niet? Wat is de voorwaarde van Unifi om een device toe te kennen aan als LAN device?
Iemand anders ook dit probleem? Het probleem bestaat al enkele jaren maar nergens een oplossing of oorzaak te lezen.

Micha
 

Bijlagen

erik

Actief Lid
Unifier
11 feb 2018
349
78
28
spijkenisse
gebeurt bij mij ook soms en een tijdje later staat hij goed
soms draadloos verbonden met mijn usg pro

en die heeft geen wifi trust me
 

Micha

Lid
Unifier
26 okt 2019
16
3
3
45
Den Bosch
Ik bedenk me nu wel dat al die devices die nu fout staan, uitgeschakeld zijn door de wifi restricties. Het netwerk waarop deze devices zaten is uitgeschakeld nu. Ze blijven wel staan in de lijst zie ik maar het wifi netwerk is offline. Daar zal het wel mee te maken hebben denk ik. Zodra het netwerk online is zullen de devices waarschijnlijk op de juiste plek komen te staan. Kun jij dat bevestigen?

Je kan zien wat er gebeurt in gebeutenissen. Als via tijdschema wifi uit wordt gezet verliezen allen devices contact met AP's en connecten met LAN (?)
Dat laatste zou niet mogen gebeuren. Is denk ik een bug in de software.
 
Laatst bewerkt:

Hofstede

Administrator
Unifier
12 feb 2018
822
304
63
De problemen worden veroorzaakt door je Netgear switches. De Unifi switches geven elke minuut extra info door aan de controller over onder andere welke MAC adressen op welke poort zitten en welke via de op de switch aangesloten AP binnenkomen. Doordat de Netgear switches dat niet doen kan de controller de juiste positie van apparaten in het netwerk niet bepalen.
Zolang je switches van andere makelij in je netwerk hebt hoef je er niet op te rekenen dat de topology map goed gaat werken.
 
  • Like
Waarderingen: Micha

Springer

Actief Lid
Unifier
21 mrt 2018
197
46
28
Ook als ze een tijd lang niet op het netwerk zijn geweest , geeft ie voor de die devices connecties met de usg aan.
 

Hofstede

Administrator
Unifier
12 feb 2018
822
304
63
Klopt. Maar die zouden na een half uur vanzelf moeten verdwijnen omdat ze dan niet langer gecached worden op het netwerk. Tenzij in dit geval de Netgear switches de cache langer vasthouden.
 

erik

Actief Lid
Unifier
11 feb 2018
349
78
28
spijkenisse
Ik heb 4 device die niet via een unifi switch lopen en die staan netjes alle 4 op de poort gemeld die de niet unifi switch voed
 

Micha

Lid
Unifier
26 okt 2019
16
3
3
45
Den Bosch
Ik zal de AP 2e etage eens van die 2e switch af halen en direct op de eerste switch plaatsen beneden. Eens kijken of het probleem dan verholpen is. Ik denk het niet maar is het proberen waard.
 

Aploki

Lid
Unifier
8 aug 2018
43
22
8
Rotterdam
Er is een optie om de poort nummers bij de lijntjes te laten zien. Als je die aanzet dan zie je dat al die devices op dezelfde poort zit aangesloten als je Netgear.
Ik heb hetzelfde met een ERX switch op zolder. Die ziet de controller niet als netwerk device. Kan hem helaas ook nietals “dummy” toevoegen waardoor de tekening dan wel klopt.
 

error33

Actief Lid
Donateur
Unifier
11 feb 2018
221
39
28
Ondanks dat ik alles vervangen heb naar Unifi zitten er nog wel eigenaardigheden in. Zo is een iPhone 8 de meeste tijd te zien als LAN verbinding ???

Schermafbeelding 2019-12-22 om 10.20.09.png
 

error33

Actief Lid
Donateur
Unifier
11 feb 2018
221
39
28
Heb dit al maanden (zo niet meer dan een jaar) in de tussentijd meermaals alles gereset en ge-update.
De USG vervangen van 3 naar de 4. Cloudkey naar de gen2 versie. Maar de bekabelde iPhone blijft bestaan :)
 

PcRene

Actief Lid
Donateur
Unifier
2 okt 2018
355
63
28
Nieuwe iPhone kopen? ;-)
Het lijkt erop dat de USG niet weet wat je iPhone is, dat zou dus in de USG moeten zitten .. of een database probleem in de CK
 
  • Like
Waarderingen: erik

Micha

Lid
Unifier
26 okt 2019
16
3
3
45
Den Bosch
Ik heb gisteren in de lijst (insights-know clients en bereik >24u) gekeken van devices die ooit geconnect hebben en deze weggegooid. Daarna opnieuw aan laten melden en voila weer correct in de lijst. Misschien hebben jullie er wat aan.
 
  • Like
Waarderingen: Aploki, PcRene en Hempie

The_ike_master

Actief Lid
Unifier
28 jan 2020
192
57
28
Houten
Toevallig heb ik dit gisteren ook gehad bij een ereader die werd weergegeven met het mac adres. Ik herkende hem dan ook niet direct. Dit apparaat deed alleen iets wat ik nog niet eerder had gezien. De controller gaf aan dat de ereader was verbonden met de USG. Nu komt de grap. De ereader had een verbinding met 1 van mijn unifi AP's. Nu heb ik ontdekt dat sommige apparaten een nogal maffe power safe hebben. Ze reserveren de verbinding op het netwerk maar gebruiken hem niet. Dus ze zijn verbonden met het wifi, tenminste dat geven ze aan. De controller ziet dit echter anders. Er wordt geen data verstuurd naar de unifi ap of router waardoor de controller in de war raakt. De controller weet dat hij er is, maar weet niet waar. Het apparaat doet niets en verstuurd geen data, maar de verbinding is er nog. In deze uitzondering plaatst de controller hem dus onder de USG. Klinkt raar, maar dit is echt wat er gebeurd. Toen ik de ereader een opdracht gaf om online te synchroniseren snapte de controller weer wat er gebeurde en plaatst de ereader terug onder het juiste ap. Toen de ereader klaar was werd hij opnieuw onder de USG geplaatst. Ik denk dan ook niet dat je hier veel aan kan doen. Wat ik storender vind is dat de controller zelf soms een enorme hoeveelheid fictieve mac adressen verbind met mijn netwerk op 1 poort van een switch. Geen van de mac adressen doet iets maar staan er gewoon een tijdje en verdwijnen dan weer. Nu wilt het geval dat de desbetreffende poort niet is aangesloten op een apparaat.
 

PcRene

Actief Lid
Donateur
Unifier
2 okt 2018
355
63
28
Dat van die Mac adressen heb ik ook, mocht je de reden vinden dan hoor ik dat graag .
Zelf dacht ik aan toestellen de de WiFi zien maar niet aanmelden.
 

The_ike_master

Actief Lid
Unifier
28 jan 2020
192
57
28
Houten
Nee daar zijn het er te veel voor. Zal de volgende keer eens de adressen controleren en kijken wat voor een device type bij staat. Kan me herinneren dat daar ubiquiti stond. Heb wel info er over gezocht en blijkt dat veel mensen dit verschijnsel hebben. De apparaten zijn er gewoon maar doen niets.