DHCP van verschillende netwerken

WJ12

UniFier
30 mei 2020
99
23
18
Ik heb op mijn DreamMachine twee netwerken: Het default LAN netwerk en een Guest Netwerk.
Beide hebben een verschillend subnet. Op mijn aangemaakte Wifi network zie ook dat clients op het gasten network een ander IP krijgen.

Mijn poorten op de DreamBox hebben nu de default instelling voor Port Profile <All>. Dat betekent volgens mij dat ze naar beide netwerken
kunnen (Lan en Guest zijn ook mogelijke keuzen).
Maar als ik All selecteer zijn er m.i. twee DHCP servers die een IP zouden kunnen geven. Tot nu toe krijg ik er steeds een uit het LAN network,
en dat is ook de bedoeling. Heb ik geluk gehad, en moet ik die poorten eigenlijk als Lan configureren? Of is er een regel ergens die prio's regelt?
 
Nee, dit is niet 'geluk'. Het is zoals het hoort te werken.

Uit wat je schrijft maak ik op dat je twee netwerken hebt gemaakt ('twee subnetten').

Als een device een IP adres wil hebben, dan deze een DHCP request naar alle adressen binnen zijn eigen subnet. Deze request blijft (by design) altijd binnen je subnet. De router die routeert tussen de beide subnetten zet zo'n DHCP request namelijk niet door. Is binnen het subnet een DHCP server aanwezig, dan wijst die een IP adres toe aan de vragende partij en stuurt een DHCP offer (een bericht met het IP adres dat de device mag/moet gaan gebruiken). Dus voor twee subnetten heb je twee afzonderlijke DHCP servers nodig. De ene geeft de IP adressen uit voor het ene subnet, en de andere voor het andere subnet.

(note: Wil je enkel met statische adressen werken, dan zijn er uiteraard geen DHCP server nodig. Maar dat zullen de meeste mensen dus niet doen)
 
Maar de PC heeft nog geen IP adres, en zit dus? nog niet in een subnet.
En poort van de switch staat op All, dus ik denk dat die op beide subnetten zit.
 
Als je port profile 'all' hebt dan krijgt je PC een IP adres van het 'native LAN'.

Als je dingen als PCs etc aansluit, is het in de meeste gevallen verstandig om op je switch niet 'all' te gebruiken maar aan te geven welk VLAN je specifiek wil gaan gebruiken. Dat kan (o.a.) door gebruik te maken van 'switch port profile'. Dan zal de PC zijn IP adres binnen het gewenste subnet krijgen. De instelling vind je door eerst naar de switch te gaan, dan de port list opvragen en dan de poort van je wens te gaan wijzigen. Hier kan je ook doorklikken naar de settings om een port profile aan te maken:


port profile.JPG

(even voor de volledigheid: een link naar je Acces Point moet je WEL op 'all' zetten... Doe je dat niet, dan kun je rare effecten krijgen)
 
Een pc snapt VLANs niet, dat moet de switch dus voor hem regelen. Typische devices die VLANs snappen zijn de access points, cloud key, voip toestellen vandaar dat die beter op all kunne staan want dan zoeken ze het zelf wel uit als je instelt dat ze bv vlan 10 moeten gebruiken.
 
Een pc snapt VLANs niet, dat moet de switch dus voor hem regelen. Typische devices die VLANs snappen zijn de access points, cloud key, voip toestellen vandaar dat die beter op all kunne staan want dan zoeken ze het zelf wel uit als je instelt dat ze bv vlan 10 moeten gebruiken.
Klopt helemaal. vandaar die waarschuwing voor een Access Point :)

Maar ik gebruik voor de apparaten die geen gebruik maken van VLANs (zoals PCs) een simpel port profiel. Dat ziet er ongeveer zo uit:

profiles.JPG
,
 
Dank voor de toelichting. Inderdaad als ik de port op Guest zette, en vervolgens een ipconfig /renew gaf kreeg ik een IP adres uit de guest range. Op dit moment heb ik de poorten op LAN gezet, en zodra ik switches of APs hang zet ik ze om
 
Dank voor de toelichting. Inderdaad als ik de port op Guest zette, en vervolgens een ipconfig /renew gaf kreeg ik een IP adres uit de guest range. Op dit moment heb ik de poorten op LAN gezet, en zodra ik switches of APs hang zet ik ze om
Inderdaad. Het valt allemaal wel mee als je het spel eenmaal een beetje door hebt...
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..