Ik heb een langlopen issue waarbij ik de community zou willen vragen om mee te denken.
Inleiding
Wij hadden een jarenlang probleemloos werkende situatie tot en met het moment dat onze Ziggo kabel modem in juli defect raakte. Dit betrof de witte Connectbox Giga van Arris. Deze kabelmodem en zijn voorganger stonden in bridge-modus en wij hadden daar een Ubiquiti Unifi USG als gateway voor het interne netwerk. Ik herhaal dit liep probleemloos.
De defecte witte Connectbox Giga van Arris werd vervangen door een zwarte Sagemcom F3896LG-ZG, tegelijkertijd werd het bestaande AOP en de demper die er voor zat vervangen door een nieuwe AOP en een nieuwe splitter. Sindsdien hadden we onregelmatige uitval van de WAN verbinding op ons LAN bleef alles draaien. De Unify console gaf duidelijk meldingen dat er problemen waren aan de ISP (Ziggo) zijde. Systematisch her-opstarten van componenten van binnen naar buiten gaf 1 enkele tijdelijke oplossing en dat was het herstarten van de Ziggo Sagemcom modem.
In eerste instantie was de frequentie van de onregelmatige uitval in weken. Ergens na de zomer werd het steeds vaker en in november werd het meer maals per dag. Na het plotse defect van de Connectbox Giga van Arris wilde wij een dito schade door de onbekende oorzaak uitsluiten aan de USG en besloten de USG te vervangen door de gloednieuwe Ubiquiti Unifi Express.
Helaas bracht die vervanging geen oplossing en het aantal uitvallen bleef toenemen tot 3-5 keer uitval per dag. Telkens met maar 1 oplossing de herstart van de Ziggo Sagemcom kabelmodem. Wat op viel is dat de uitval regelmatig vooraf gegaan wordt door een high latency melding op de WAN verbinding.
We hebben toen een traject met Ziggo ingezet dat al weer een maand loopt. Vele zaken geprobeerd, met als laatste vervangen van de Sagemcom F3896LG-ZG door de Ubee UBC1318ZG. Dit geeft enige verbetering, met dien verstande dat de uitval nu maar eens in de 26 uur is, maar dat kan toeval zijn.
Huidige situatie
Onze infra is globaal in een post op het Ziggo forum onderstaande tekening weergegeven.
In het kort we hebben een COAX lijn vanaf de wijkcentrale. Dan een OAP en een splitter waarop het signaal gescheiden worden naar de TV en de Kabel modem. Alle interne bekabeling vanaf de Ziggo modem is CAT6A S/FTP. De kabels zijn zo kort als maar kan. Elke kabel / lijn is met een kabeltester doorgemeten. De Ziggo modem staat in bridge-modus. Onze WIFI AP’s staan in AP-modus. We hebben een rogue DHCP server in het interne netwerk uitgesloten. Direct op de kabel modem zit de Unfi Express als router en Gateway. Deze krijgt het externe IP adres van de modem. We hebben intern een andere IP range dan het interne IP van de Ziggo modem in bridge modus.
De tekening is inmiddels iets verouderd omdat TP-link nieuwe instructie heeft voor het aansluiten. Daardoor is de Hoofd Deco nu rechtstreeks bedraad geplaatst tussen de router (unify Express) en de eerste switch binnen. De Slave Deco’s zijn verbonden via de WIFI Mesh backbone.
Wat is er al gedaan?
Feitelijke constateringen
WAN verbinding valt onregelmatig doch frequent weg. Dit ging op de Sagemcom modem vaak vooraf gegaan door high latency events.
Dit was zichtbaar middels doorlopende PingPlotter meting en is bevestigd door Ubiquiti support op basis van een analyse van de loggegevens van de Unify Express.
Op de PingPlotter meting is elke keer een 100% latency te zien vanaf HOP 1 de Ziggo (chello) DHCP (89.99.67.1)
Enige workarround die (tijdelijk) werkt wanneer WAN wegvalt is herstart van de Ziggo Modem.
Met de Ubee is het mogelijk om meerdere lijnen tegelijk in te pluggen. Wanneer wij een laptop direct op de modem prikken dan krijgt deze (als verwacht) een ander extern IP dan de Router (Unifi Express) en heeft deze internet verkeer. Wanneer wij de laptop inprikken wanneer een verstoring van internetverkeer ervaren wordt, dan krijgt deze nog steeds een extern IP, maar geen internet verkeer en kan de console van de modem niet bereikt worden op 192.168.100.1 (voor een modem in bridge modus. Na gebruik van de reset knop van de modem hersteld het internet verkeer zich op zowel de router als de laptop.
Vraag aan jullie
Omdat wij zelf en Ziggo in gezamenlijkheid ondanks significante effort niet tot een oplossing lijken te komen, wil ik vragen of iemand ideeën heeft hoe onze impasse te doorbreken?
Inleiding
Wij hadden een jarenlang probleemloos werkende situatie tot en met het moment dat onze Ziggo kabel modem in juli defect raakte. Dit betrof de witte Connectbox Giga van Arris. Deze kabelmodem en zijn voorganger stonden in bridge-modus en wij hadden daar een Ubiquiti Unifi USG als gateway voor het interne netwerk. Ik herhaal dit liep probleemloos.
De defecte witte Connectbox Giga van Arris werd vervangen door een zwarte Sagemcom F3896LG-ZG, tegelijkertijd werd het bestaande AOP en de demper die er voor zat vervangen door een nieuwe AOP en een nieuwe splitter. Sindsdien hadden we onregelmatige uitval van de WAN verbinding op ons LAN bleef alles draaien. De Unify console gaf duidelijk meldingen dat er problemen waren aan de ISP (Ziggo) zijde. Systematisch her-opstarten van componenten van binnen naar buiten gaf 1 enkele tijdelijke oplossing en dat was het herstarten van de Ziggo Sagemcom modem.
In eerste instantie was de frequentie van de onregelmatige uitval in weken. Ergens na de zomer werd het steeds vaker en in november werd het meer maals per dag. Na het plotse defect van de Connectbox Giga van Arris wilde wij een dito schade door de onbekende oorzaak uitsluiten aan de USG en besloten de USG te vervangen door de gloednieuwe Ubiquiti Unifi Express.
Helaas bracht die vervanging geen oplossing en het aantal uitvallen bleef toenemen tot 3-5 keer uitval per dag. Telkens met maar 1 oplossing de herstart van de Ziggo Sagemcom kabelmodem. Wat op viel is dat de uitval regelmatig vooraf gegaan wordt door een high latency melding op de WAN verbinding.
We hebben toen een traject met Ziggo ingezet dat al weer een maand loopt. Vele zaken geprobeerd, met als laatste vervangen van de Sagemcom F3896LG-ZG door de Ubee UBC1318ZG. Dit geeft enige verbetering, met dien verstande dat de uitval nu maar eens in de 26 uur is, maar dat kan toeval zijn.
Huidige situatie
Onze infra is globaal in een post op het Ziggo forum onderstaande tekening weergegeven.
In het kort we hebben een COAX lijn vanaf de wijkcentrale. Dan een OAP en een splitter waarop het signaal gescheiden worden naar de TV en de Kabel modem. Alle interne bekabeling vanaf de Ziggo modem is CAT6A S/FTP. De kabels zijn zo kort als maar kan. Elke kabel / lijn is met een kabeltester doorgemeten. De Ziggo modem staat in bridge-modus. Onze WIFI AP’s staan in AP-modus. We hebben een rogue DHCP server in het interne netwerk uitgesloten. Direct op de kabel modem zit de Unfi Express als router en Gateway. Deze krijgt het externe IP adres van de modem. We hebben intern een andere IP range dan het interne IP van de Ziggo modem in bridge modus.
De tekening is inmiddels iets verouderd omdat TP-link nieuwe instructie heeft voor het aansluiten. Daardoor is de Hoofd Deco nu rechtstreeks bedraad geplaatst tussen de router (unify Express) en de eerste switch binnen. De Slave Deco’s zijn verbonden via de WIFI Mesh backbone.
Wat is er al gedaan?
- Ubiquiti Unifi USG vervangen door Ubiquiti Unifi Express
- Netwerkkabels intern netwerk getest met kabeltester
- Netwerk kabel tussen Ziggo modem en Ubiquiti Unifi Express vervangen door een nieuwe
- Sagemcom F3896LG-ZG vervangen voor een nieuwe
- Sagemcom F3896LG-ZG (beide) diverse malen naar fabrieks instellingen gezet
- Sagemcom F3896LG-ZG uit bridge modus gehaald en na een nacht weer in bridge gezet
- Opstaren van de Sagemcom zonder ethernet kabel in de poort.
- Wisselen van ethernet poort tussen poort 1,2,3 en 4 (2,5 gps)
- Door Ziggo geïnstalleerde custom coax kabel van 2 M tussen splitter en modem vervangen door een standaard door Ziggo geleverd 1,5M F-connector kabel
- OAP en Splitter vernieuwd (2x)
- F-connector Ziggo coax naar wijkcentrale aan huiszijde vervangen (2x)
- F-connector in wijkcentrale vervangen (2X)
- Lijn van en naar wijkcentrale doorgemeten (2x)
- Unify Express naar fabriekinstellingen en zo standaard gehouden als maar kan, alleen internen DHCP scope aangepast naar 192.168.178.0/24
- Tijdelijk gedraaid met een unanaged switch tussen de Sagecom modem en de Unifi
- Tijdelijk de WAN poort van autonegotiation gehaald
- Sagemcom F3896LG-ZG vervangen door Ubee UBC1318ZG
- TP-link Deco’s anders aangesloten volgens nieuwste richtlijnen, direct op router en voor eerste switch rest netwerk.
Feitelijke constateringen
WAN verbinding valt onregelmatig doch frequent weg. Dit ging op de Sagemcom modem vaak vooraf gegaan door high latency events.
Dit was zichtbaar middels doorlopende PingPlotter meting en is bevestigd door Ubiquiti support op basis van een analyse van de loggegevens van de Unify Express.
Op de PingPlotter meting is elke keer een 100% latency te zien vanaf HOP 1 de Ziggo (chello) DHCP (89.99.67.1)
Enige workarround die (tijdelijk) werkt wanneer WAN wegvalt is herstart van de Ziggo Modem.
Met de Ubee is het mogelijk om meerdere lijnen tegelijk in te pluggen. Wanneer wij een laptop direct op de modem prikken dan krijgt deze (als verwacht) een ander extern IP dan de Router (Unifi Express) en heeft deze internet verkeer. Wanneer wij de laptop inprikken wanneer een verstoring van internetverkeer ervaren wordt, dan krijgt deze nog steeds een extern IP, maar geen internet verkeer en kan de console van de modem niet bereikt worden op 192.168.100.1 (voor een modem in bridge modus. Na gebruik van de reset knop van de modem hersteld het internet verkeer zich op zowel de router als de laptop.
Vraag aan jullie
Omdat wij zelf en Ziggo in gezamenlijkheid ondanks significante effort niet tot een oplossing lijken te komen, wil ik vragen of iemand ideeën heeft hoe onze impasse te doorbreken?