UDM-Pro, vaker wegvallen internet verbinding.

Dit zet me wel aan het denken.
Zou het kunnen zijn dat de UDM wil switchen tussen de WAN poorten?
Sinds de software versie van 5.xx gewijzigd is in 6.xx vindt ik dat de instellingen moeilijker te vinden zijn.
Waar kan ik WAN2 uitschakelen en WAN1 vast instellen op 1Gbps?
Een SFP-RJ45 module heb ik namelijk (nog) niet.
Devices => UDMPro => Klik => Scherm komt rechts te voorschijn => Ports => WAN
 
Ik vergeet altijd om bij Devices te kijken, ik was bij de instellingen aan het zoeken.
WAN2 heb ik nu uitgeschakeld, de snelheid laat ik nog op Autonegotiation staan.
 
Grappig, nog nooit gelezen. Vóórdat ik een SFP-RJ45 module had kreeg ik regelmatig fail-over meldingen, daarna nooit meer.
Vond het wel apart, maar nooit over nagedacht.
Thankx
 
UF-RJ45-1G heb ik inmiddels besteld.
Inmiddels heb ik WAN1 op 1000FDX ingesteld.
Ik moet nog testen of met het uitschakelen van WAN2 het probleem verholpen is.
Mijn gedachte hierbij is dat de UDM geen fail-over kan uitvoeren, want er is geen tweede WAN aansluiting.

Ik vind dat poort 9 gewoon moet werken, dus ik ga wel nog contact opnemen met Ubiquiti.
Ik wil namelijk weten of het een hardware of software probleem is.

Op poort 11 heb ik met een Direct Attach Copper Cable, SFP+, 10Gbps een switch aangesloten.
 
Update, om het verhaal compleet te maken.

- in poort 10 een UF-RJ45-1G geplaatst
- poort 10 als WAN1 ingesteld
UDM-Pro wilt steeds omschakelen naar WAN2, vpn verbinding valt af en toe uit.

- Poort 9 als WAN1
- Poort 10 als WAN2
- Zowel poort 9 als poort 10 aangesloten op Ziggo modem
Weer wordt er zeer vaak omgeschakeld tussen WAN1 en WAN2, vpn verbinding valt nog steeds uit

- Poort 9 als WAN1 en niet aangesloten op Ziggo modem.
- Poort 10 als WAN2
Geen continue omschakelen tussen WAN1 en WAN2, vpn verbinding valt nog steeds uit

Al het bovenstaande uitgevoerd zonder en met DMZ van het Ziggo modem.
Dus nog steeds het Ziggo modem NIET in bridge gezet.

- Poort 9 als WAN1 en niet aangesloten op Ziggo modem.
- Poort 10 als WAN2
- Ziggo UBEE-EVW3200 modem vervangen door de Connectbox van Ziggo
- niet via DMZ Ziggo Connectbox.
Geen continue omschakelen tussen WAN1 en WAN2, vpn verbinding valt NIET meer uit.

Elke keer als ik WAN1 aangesloten heb op het Ziggo modem dan wordt er heel vaak geschakeld tussen WAN1 en WAN2.

Vraag:
Kun je ergens instellen dat er maar één WAN poort is, en dat de UDM-Pro dus niet hoeft te testen of er nog een internetverbinding is?
 
Volgens mij doet de UDM-Pro dat normaalgesproken ook helemaal niet. Heb je misschien iets van load-balancing aangezet?

Bij mijn USG Pro heb ik de WAN2 poort gewoon uitgeschakeld staan en er is ook geen netwerk aan gekoppeld (geen WAN2 netwerk gedefinieerd).

In het volgende document staat hoe je WAN2 inschakelt en failover inschakeld op een UDM-Pro. Daaruit moet je dan ook kunnen halen hoe je het uitschakelt:

 
Ik heb geen load-balancing ingesteld. Volgens mij kan dit in de UDM-Pro (nog) niet.

Ik weet dat je hier WAN poorten kunt uitschakelen.
1614632483807.png

Maar als je dat doet, dan veranderd er hier niets:
1614632967888.png
Hier blijven altijd twee WAN poorten vernoemd.
Het lijkt erop dat de controller niet weet wat er in de UDM ingesteld is.
 
Ik heb zowel getest met WAN1 als WAN2 uitgeschakeld, maar NIET verwijderd.
Het verwijderen zou je met SSH moeten doen.
Dit heb ik nog niet aangedurfd omdat ik (nog) niet weet hoe dit moet en of ik het weer hersteld krijg.

Als je poort 10 verwijderd hebt als WAN, zou je hem dan als uplink kunnen instellen?
Als het niet mogelijk is om poort 10 voor iets anders te gebruiken dan ga ik hem denk ik ook niet verwijderen.
 
Hoezo SSH? Je kunt toch onder het netwerkoverzicht (zie jouw screenshot hierboven) het netwerk ‘WAN2’ bewerken en dan verwijderen? Of werkt dat niet met de UDM Pro?
 
Je kan nog steeds WAN2 uitschakelen door op het pijltje achter WAN2 te klikken en uitschakelen kiezen.
Dan is WAN2 uitgeschakeld, maar niet verwijderd.

Ergens heb ik gelezen dat als je geen WAN2 hebt, deze met SSH kunt toevoegen.
Als je WAN2 wel hebt, dan denk ik dat je dit met SSH zou moeten kunnen verwijderen.
Maar als je poort 10 nergens anders voor zou kunnen gebruiken, waarom zou ik het nu dan verwijderen?
De problemen die ik had, zijn zoals het er nu uitziet verholpen door het nieuwe Ziggo modem.
 
Dan hoef je het inderdaad niet te verwijderen, het was gewoon een simpele diagnosestap om het oorspronkelijke probleem op te lossen. Wist niet dat men het met de UDM Pro zo moeilijk had gemaakt.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..