2 AP's instellen, veel storing maar vooral veel downtime

ruspek

UniFier
9 jan 2021
29
2
3
Hallo allemaal,

Ik heb 2 AP's van Unifi. mooi spul maar...... het instellen lukt me niet. Veel storingen, vaak netwerk dat wegvalt, slecht bereik, etc, etc...
Oftewel K*T.

Ik heb nu bijna een jaar met alleen een AC PRO gewerkt: 1x instellen (alles auto) en geen enkel probleem. zeer stabiel netwerk.
Sinds enkele dagen nu een AC LR erbij omdat ik in de verste hoek van de kamer geen bereik had en de smart TV niet kon verbinden dus geen Netflix......
Bedraad maken was (is) geen optie dus een AC-LR erbij geplaatst.
Sindsdien drama!

Mijn setup: Tweak glasvezel 1000/1000 - Fritzbox- Netgear Prosafe GS108P - AP PRO- AP LR
de TV kastjes zitten rechtstreeks op de Fritzbox. Vanaf de Fritzbox naar de Netgear 1 lijn. Vanaf de Netgear 2x AP (Pro en LR) via de POE van de Netgear.
Fritzbox zend geen Wifi uit.

AP's heb ik nu (als laatste redmiddel) voor beide kanalen maar een aparte SSID aangemaakt. (dus 4 in totaal: beide AP's 2,4ghz en 5 ghz)
Ook heb ik de kanalen vastgezet de PRO zend uit op kanaal 6 en 52 de LR op 1 en 36.
2,4ghz op VHT40 LOW de 5 ghz op VHT80 HIGH

de unifi network controller (via PC) geeft aan dat alles perfect werkt..... de disconnetcies geeft ie wel aan.


meshing staat uit (want alles bedraad)

meerdere keren per dag zijn de AP's disconnected. (om de 2 tot 3 uur)

De AP's hangen verticaal aan de muur, andere manier is erg lastig / onmogelijk/
De PRO hangt op de 1e verdieping, de LR in woonkamer er "recht" onder
Ik weet dat het het beste is om de AP's zover mogelijk uit elkaar te hangen, maar het was / is even niet anders.

De volgende vragen heb ik:
Hoe kan ik het beste het netwerk instellen?
Waar gaat het fout?


Heeft het nut om te investeren in Cloudkey, Unifi switch of router (dreambox?), en dan de Fritzbox eruit gooien?

tot zover,

graag julie advies, reactie, etc

groet ruben
 
Over welk oppervlak hebben we het?
Kan het zijn dat een energy optie op de netgear je in de wielen rijd (waarom geen unifi 8g60W?)
Heb al heel veel jaar unifi, eerst pro, nu AC-pro en nog nooit verbrekende AP's gehad. Eerst via poe adapters en nu via unifi 8-150W (zitten ook hikvision ip cameras op)
 
Over welk oppervlak hebben we het?

ca 1500M3; bgg is 20x10 verdieping ook ;-) AP's hangen in het midden van het huis
Kan het zijn dat een energy optie op de netgear je in de wielen rijd (waarom geen unifi 8g60W?)
De Netgear had ik al als Switch. Geen idee of er een energy optie opzit. Hoe ik de specs bekijk is het unmanaged. Valt dus naar mijn idee weinig aan in te stellen.
Als ik naar de specs kijk moet ie max. 50W kunnen leveren over de 4 POE poorten (edit: 15,4W per poort max)
Heb al heel veel jaar unifi, eerst pro, nu AC-pro en nog nooit verbrekende AP's gehad. Eerst via poe adapters en nu via unifi 8-150W (zitten ook hikvision ip cameras op)

Zou de Netgear Switch de bottleneck kunnen zijn? voor de uitval misschien wel (teveel stroom gevraagd-> herstart of afkoelen???)
maar voor de rest van de problemen?
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie,
Nee, 4 SSID's is verre van wenselijk. Ik wil gewoon 1 SSID in het hele huis en tuin. Ook ivm roaming, wifi-printer etc.
Maar het was voor vandaag even de laatste strohalm om de kids blij te krijgen -;D

ik zal op de 2,4 de vht terug zetten naar 20.
En de POE injectors van unifi erop zetten. Als dan wel stabiel dan ligt het aan de netgear.

Nog advies voor instellingen?
 
Auto optimize network = off

Check de boel eens met de Wifiman App van Unifi.
Via de controller kan je per AP een RF-scan draaien voor het beste kanaal.
Probeer DFS kanalen te vermijden.
Heb je veel WIFI in buurt van je omgeving.
Sowieso is de 2.4 Ghz band een overvolle ramp.
Beste performance/snelheid op 5Ghz. Gebruik zelf alleen 5Ghz nog. Alleen de afstand is dan weer de beperking.
 
Is de 20x10 een grote ruimte? Zal niet, wat is dan de constructie van de muren?
20x10 lijkt mij sowieso een uitdaging. Is het een volledig vrijstaand pand of zijn er buren binnen ca 50 meter afstand? Maw hoe ziet frequentie spectrum eruit, zitten er veel stoorzenders?
Domweg uitval van ap is trouwens wel vreemd, is de bekabing al getest/gecontroleerd?
 
Auto optimize network = off

Check de boel eens met de Wifiman App van Unifi.
Via de controller kan je per AP een RF-scan draaien voor het beste kanaal.
Probeer DFS kanalen te vermijden.
Heb je veel WIFI in buurt van je omgeving.
Sowieso is de 2.4 Ghz band een overvolle ramp.
Beste performance/snelheid op 5Ghz. Gebruik zelf alleen 5Ghz nog. Alleen de afstand is dan weer de beperking.
ik heb 0 wifi uit de buurt ;-) huis staat heerlijk geïsoleerd. eerste buur zit op ruim 100m. geen problemen dus.
alleen de AP's onderling lijken ruzie te hebben.
beste kanaal maakt dus ook niet echt uit. heb dus gewoon 1 en 6 vastgezet en 36 en 52(dfs).
ik zal de dfs eens omzetten naar 48.

Waar kan ik de "auto optimize network" vinden?
 
Is de 20x10 een grote ruimte? Zal niet, wat is dan de constructie van de muren?
de 20x10 is niet 1 grote ruimte, muren zijn in kalkzandsteen gestukt met leem.
vloer (plafond) is houtvezelisolatieplaat met leem, vloer is houtvezelisolatie met planken
20x10 lijkt mij sowieso een uitdaging. Is het een volledig vrijstaand pand of zijn er buren binnen ca 50 meter afstand? Maw hoe ziet frequentie spectrum eruit, zitten er veel stoorzenders?
volledig vrijstaand. 1e buur op ruim 100m
Domweg uitval van ap is trouwens wel vreemd, is de bekabing al getest/gecontroleerd?
cat 6 kabels. (nog) niet getest maar via unifi network wordt er wel aangegeven dat ze verbonden zijn met 1gb
 
met de wifiman test kom ik uit op 2,4g netwerk ping 6ms, download 43.5, up 49.8 signal -69dBm
dan zit ik in de keuken / woonkamer op ca 10m van AP

wel raar...... zit ik te kijken in de unifi network controller (via PC) op de LR dat kanaal 1 is ingesteld maar dat ie kanaal 11 gebruikt......huh? hoe dan?
 
Laatst bewerkt:
vanochtend alweer even kijken in het dashboard. Er komen steeds meldingen binnen dat apparaten problemen hebben met ip adres te krijgen.
Client xxx is having trouble resolving a domain name to an IP address (DNS timeout).for last 2 hours.

Ondertussen de AP's aangesloten via de unifi poe.

Hoe kan ik trouwens de Netgear Switch testen?
het is natuurlijk al een "oudje" via MP gekocht. geen idee of de poe nog goed is, geen idee of alle poorten nog goed zijn.
Of is het met switches: hij doet het wel of niet?
 
Een switch kan stuk gaan. Ook op poort niveau.
Maar dat is een kwestie van testen. Eerst kijken of je gewone fatsoenlijke verbinding hebt op alle poorten en dan naar PoE kijken.

Die foutmeldingen zie ik hier ook vaak voorbij komen, maar hoor niemand klagen.
 
Inderdaad. Die “Assosiation failure” widget zorgt ervoor dat veel mensen denken dat ze grote problemen hebben terwijl er eigenlijk niks aan de hand is. Het idee van de widget is leuk, maar helaas is die (nog) niet goed geïmplementeerd. Het beste advies dat ik kan geven is die widget te verwijderen van het dashboard.
 
zo, alles gereset, alles via poe injector aangesloten. instellingen verder niet aangezeten. Kijken of het allemaal wat stabieler wordt nu.
Zo ja-> netgear switch (poe) defect.
het valt me trouwens op dat de led-ring van de PRO erg zwak brand, niet mooi helder blauw zoals de LR
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..