Problemen met Unifi netwerk en KPN glasvezel + tv

Nanobanano

UniFier
4 jan 2023
16
0
1
Hallo allemaal,

We zijn sinds een jaar verhuisd naar een nieuwbouwwoning en ik dacht daar het internet met Ubiquiti apparatuur eens op een deugdelijke manier voor elkaar te krijgen.

De 4 AP's zijn allen bedraad met PoE (cat 6, SFTP, foutje in de bouw maar lijkt me geen probleem), 3 gevoed door de switch en eentje met een losse PoE injector.

Op de begane grond:

U6-LR (1 grote ruimte)

1e verdieping:

2x U6-LR aan beide kanten van het huis

Buiten onder overkapping:

UAP-AC-Pro

Alles hangt aan een USW Lite 16 PoE switch met een Cloudkey 2nd gen om het netwerk te beheren.

We hebben tv en glasvezel van KPN met een box12. Alles top in orde dacht ik. Netwerk aangemaakt (zelfde SSID en ww als aangeboden door KPN) samen met een Guest netwerk, wifi op de box12 staat uit. TV loopt direct van box 12 via patchpaneel naar een ethernet aansluiting in de woonkamer waar de decoder (VIP5202) is aangesloten.

Het is tot nu toe bijna altijd gedoe geweest. Telefoons (Samsung) waarbij apps te pas en te onpas blijven hangen, wel verbinding met Wifi, geen internet. Na Wifi uit en aan weer internet, soms ook niet. Speedtests wijzen uit dat de snelheid prima is (250 Mbit/s). Maar dat is alleen als er internet is. Laptops hebben geen probleem.

Tevens continue meldingen van AP's die wegvallen, dan weer opkomen. Of alleen meldingen dan ze weer connection hebben maar geen melding dat ze wegvielen.

Dit in combinatie met digitale televisie die continue hapert. Alles al gereset, software opnieuw geinstalleerd, naar fabrieksinstellingen terug gezet etc etc.


Ik lees op diverse fora dat IPtv soms conflicten kan geven met een ubiquiti netwerk? Dat je dit zou kunnen oplossen met een aparte VLAN, maar dit gaat mij boven de pet om in te stellen. Maar weet niet of dat ook helpt.

Ik dacht dat wanneer je standaard instellingen gebruikt de zaken goed zouden werken, maar blijkbaar niet.

Wie o wie heeft ervaring hiermee? Of heeft tips of misschien zelfs een oplossing? Ik hoop niet dat ik voor heel veel geld een Ubiquiti netwerk heb aangelegd waarvoor ik te weinig kennis heb om problemen met bijvoorbeeld IPtv op te lossen.

Groet,

Nanobanano
 
Ik besef nu dat ook een Sonos heb hangen aan mijn switch, dit via een bridge. Ik had veel gedoe met Sonos zonder een bridge en sinds deze er tussen zit zijn die problemen opgelost. Las een artikel dat Sonos ook nog wel eens voor multicast flooding kan zorgen. In mijn switch staat imgp snooping aan.
 
Je hebt dus geen TV apparaat op de switch aangesloten, maar alleen rechtstreeks op de EB12 ?
Alhoewel, nu ik eraan denk, ik heb nog wel een Samsung tv op de slaapkamer aan de switch hangen maar dat is puur voor internet. We kijken dan via de kpn app. Kan deze tv voor problemen zorgen?
 
Kan deze tv voor problemen zorgen?
Eigenlijk niet, voor zover ik weet is dat geen multicast techniek zoals de 'echte' TV box dat wel is. Die kan dus idd multicast flooding op je netwerk veroorzaken maar in jouw geval ook weer niet omdat die aan de EB12 hangt, vandaar mijn vraag.

Rest Sonos nog als verdachte voor network loops....heb je een (oude) Bridge of een (nieuwe) Boost ? Heb je naast de Bridge/Boost nog andere Sonos producten bekabeld ?
 
Eigenlijk niet, voor zover ik weet is dat geen multicast techniek zoals de 'echte' TV box dat wel is. Die kan dus idd multicast flooding op je netwerk veroorzaken maar in jouw geval ook weer niet omdat die aan de EB12 hangt, vandaar mijn vraag.

Rest Sonos nog als verdachte voor network loops....heb je een (oude) Bridge of een (nieuwe) Boost ? Heb je naast de Bridge/Boost nog andere Sonos producten bekabeld ?
Ik heb een oude bridge, dit is het enige Sonos product wat bekabeld is. Voor de rest 2x play one en een play5. Draait op S1 app.
 
Kan het wellicht nog te maken hebben met de RSTP setting? Ik lees dat Sonos alleen met STP kan werken.
Dat is `t hem juist.....in jouw setup heb je daar dus geen last van. Alle networking gaat via SonosNet (STP). Je kunt eens controleren of alle Sonos apparaten WM:0 hebben.
 
Ik zou zeggen probbeer het toch eens je TV zonder Ubiquity er tussen en kabel rechtstreeks in de Ontvanger en EB12 box.
Heb je het dan niet dan kan je gaan afpellen waar het wel zit.

En waarom je netwerk niet lekker loopt geen verklaring voor lijkt meer erop dat er iets stoort waardoor ze weg vallen en weer op komen.
En zou ik alles een keer resetten naar factory want wellicht dat je ergens een denk fout heb gemaakt
 
Duidelijk! Ik zal ook even checken of de Wifi van alle Sonos uit staat
Nee, die moet juist aanblijven anders werk niks meer, die wifi is alleen voor de antenne, als je die uitzet komen ze ook niet meer bij de Bridge. Je moet controleren of alle Sonos WM:0 heeft (dus geen AP gebruikt)
 
Mijn tv is rechtstreeks verbonden zonder switch ertussen (zie omschrijving). Of bedoel je de slaapkamer tv?
Ik zou zeggen probbeer het toch eens je TV zonder Ubiquity er tussen en kabel rechtstreeks in de Ontvanger en EB12 box.
Heb je het dan niet dan kan je gaan afpellen waar het wel zit.

En waarom je netwerk niet lekker loopt geen verklaring voor lijkt meer erop dat er iets stoort waardoor ze weg vallen en weer op komen.
En zou ik alles een keer resetten naar factory want wellicht dat je ergens een denk fout heb gemaakt
 
Nee, die moet juist aanblijven anders werk niks meer, die wifi is alleen voor de antenne, als je die uitzet komen ze ook niet meer bij de Bridge. Je moet controleren of alle Sonos WM:0 heeft (dus geen AP gebruikt)
Ah duidelijk das ook wel logisch ja. Ze staan allemaal op wm:0 zie ik
 
Mijn tv is rechtstreeks verbonden zonder switch ertussen (zie omschrijving). Of bedoel je de slaapkamer tv?
Begreep eruit dat alle tv problemen hadden als dat zo is dan lijkt me meer wat anders aan de hand.
Vip5202 luisterde nogal nauw vond ik 1 keer factory reset moeten geven

Hier draait alles over me wifi 2x ontvanger KPN Tv+, Sonos alles zonder problemen.
 
Dan mag dat ook geen probleem geven met (R)STP als alleen die Bridge bekabeld is.
Ik heb gister toch maar de sonos bridge uit de switch getrokken. Nu lijkt alles stabiel! Tv hangt niet meer, geen disconnections meer van de AP's. Ik kwam ook een artikel van Sonos tegen waarin gezegd wordt dat in een bekabeld systeem STP enabled moet zijn.

https://support.sonos.com/en-us/article/configure-stp-settings-to-work-with-sonos?language=en_US .

Ik zie in mijn switch dat je per aansluiting dit kan instellen. Wellicht dat dit een oplossing kan zijn? Maakt het overigens nog uit als ik de bridge direct op mijn kpn router aansluit ipv op mijn switch? Ik heb namelijk nog poorten over.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..