Problemen met acces points na KPN onderhoudswerkzaamheden

iMike

UniFier
16 mrt 2024
13
5
3
Goedenavond,

Ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik kom er niet uit.

In mijn huis heb ik internet en televisie van KPN. Achter de KPN router (Experia Box V10, wit) heb ik een Unifi netwerk met de volgende producten:
  • Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus
  • Acces points:
  • 2 x Ubiquiti UniFi AP AC LR
  • Ubiquiti UniFi Flex HD
  • Ubiquiti UniFi AC In-Wall
  • Ubiquiti UniFi 6+
Op enig moment had ik geen internet (bekabeld en wifi) en geen televisie meer. KPN heeft alles gecontroleerd (op afstand) en kwam tot de conclusie dat alles naar behoren werkte, wat me deed vermoeden dat het probleem achter de router zat.

Ik heb toen Wifi in de Experia Box ingeschakeld en alle Ubiquiti UniFi acces points uitgeschakeld. TV en internet (bekabeld en wifi) werkte toen weer.

Daarna heb ik de Unifi apparaten weer één voor één ingeschakeld en Wifi in de Experia Box weer uitgeschakeld. Uiteindelijk bleek het netwerk te blijven werken als ik twee van de Ubiquiti UniFi acces points inschakelde (de Ubiquiti UniFi Flex HD (BG) en de Ubiquiti UniFi 6+). Zodra ik één van de andere acces points in schakelde, viel internet en TV weer weg.

Omdat ik niet kan geloven dat drie acces points tegelijk kapot gaan, heb ik alle Unifi apparaten, inclusief de Cloud Key Gen2 Plus, teruggezet naar de fabrieksinstellingen en heb ik het netwerk opnieuw ingesteld.

Helaas bleek bovenstaand probleem nog steeds op te treden.

Om uit te sluiten dat het ligt aan de kabel(s) waarmee de acces points aangesloten zijn, heb ik toen ook de andere acces points in plaats van de werkende Ubiquiti UniFi Flex HD ingeschakeld (Ubiquiti UniFi Flex HD van de kabel losgekoppeld en ander acces point er op aangesloten), maar ook toen viel internet en TV weer weg.

Wat wellicht van invloed kan zijn is dat de nacht voordat ik voor de eerste keer problemen ondervond met het netwerk, KPN onderhoudswerkzaamheden aan het netwerk heeft uitgevoerd in mijn wijk. Mogelijk dat hierdoor de instellingen in mijn router zijn aangepast, waardoor het netwerk problemen ondervind.

Ik kom er niet uit, dus ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groeten,

Michael
 
Ik tel 6 Unifi apparaten (inclusief de Cloud Key) maar ik mis ergens een switch in je setup, kan dat ? Hoe is eea verbonden met je router ?
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Als ik je probleem zo lees, en ook kijkende naar je switch, zit ik aan multicast flooding te denken. Maw je IP-TV zorgt voor een verkeersinfarct op je netwerk en je switch heeft geen IGMP snooping en kan dat verkeer dus niet filteren.
 
Als ik je probleem zo lees, en ook kijkende naar je switch, zit ik aan multicast flooding te denken. Maw je IP-TV zorgt voor een verkeersinfarct op je netwerk en je switch heeft geen IGMP snooping en kan dat verkeer dus niet filteren.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Ik heb geen IPTV, maar kijk gewoon tv via een tv ontvanger van KPN. Verder heeft het twee jaar probleemloos gewerkt.
 
Ik heb geen IPTV, maar kijk gewoon tv via een tv ontvanger van KPN.

Dat is IP-TV; ik heb het niet over de illegale variant.

Verder heeft het twee jaar probleemloos gewerkt.

Je gaf aan dat er onderhoudswerkzaamheden waren; wellicht is er iets veranderd waardoor het probleem ontstaan is. Ik weet ook niet zeker of dit het probleem is, maar het is een vermoeden omdat je IP-TV hebt en een switch zonder IGMP snooping en tevens je hele netwerk plat lijkt te gaan. Wat je zou kunnen doen; is de TV ontvanger(s) even uitschakelen en kijken of je dan problemen hebt.

Zie hier een een uitleg over multicast flooding. Het gaat dan wel over Sonos maar het is een generiek probleem.

Hangt de TV ontvanger trouwens aan de switch of direct aan de Experia Box ?
 
Laatst bewerkt:
Dat is IP-TV; ik heb het niet over de illegale variant.



Je gaf aan dat er onderhoudswerkzaamheden waren; wellicht is er iets veranderd waardoor het probleem ontstaan is. Ik weet ook niet zeker of dit het probleem is, maar het is een vermoeden omdat je IP-TV hebt en een switch zonder IGMP snooping en tevens je hele netwerk plat lijkt te gaan. Wat je zou kunnen doen; is de TV ontvanger(s) even uitschakelen en kijken of je dan problemen hebt.

Zie hier een een uitleg over multicast flooding. Het gaat dan wel over Sonos maar het is een generiek probleem.

Hangt de TV ontvanger trouwens aan de switch of direct aan de Experia Box ?
Dank, ik ga er vanavond even naar kijken.
 
Twee zitten op de Expedia box, één op de switch.
Ok, ik weet niet hoe dat tegenwoordig geregeld is bij KPN in hun eigen routers maar die wat aan de (domme) switch hangt, stuurt de TV-data naar alle andere andere apparaten die ook aan die switch hangen en zorgt waarschijnlijk voor een verkeersinfarct waardoor de boel uitvalt en niks meer werkt. Dat verklaart ook waarom de wifi op je Experia Box wel gewoon werkt. KPN zal dat waarschijnlijk wel goed geregeld hebben in hun eigen routers. Een (slimme) switch met IGMP snooping voorkomt dit.
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Ik gok ook op de switch. Die is unmanaged en ondersteund geen IGMP snooping. Die mag je dus in combinatie met televisie van KPN niet gebruiken.

Wat je zou kunnen testen: Sluit alles aan en zet de TV ontvangers van KPN uit. Werkt het netwerk dan gewoon?
 
  • Leuk
Waarderingen: m4v3r1ck
Ok, ik weet niet hoe dat tegenwoordig geregeld is bij KPN in hun eigen routers maar die wat aan de (domme) switch hangt, stuurt de TV-data naar alle andere andere apparaten die ook aan die switch hangen en zorgt waarschijnlijk voor een verkeersinfarct waardoor de boel uitvalt en niks meer werkt. Dat verklaart ook waarom de wifi op je Experia Box wel gewoon werkt. KPN zal dat waarschijnlijk wel goed geregeld hebben in hun eigen routers. Een (slimme) switch met IGMP snooping voorkomt dit.
Dank, ik ga het vanavond of morgen eens testen. Wat ik wel vreemd vind, is dat het zo lang goed gegaan is.
 
Ik gok ook op de switch. Die is unmanaged en ondersteund geen IGMP snooping. Die mag je dus in combinatie met televisie van KPN niet gebruiken.

Wat je zou kunnen testen: Sluit alles aan en zet de TV ontvangers van KPN uit. Werkt het netwerk dan gewoon?
Dank, ik ga het vanavond of morgen eens testen. Wat ik wel vreemd vind, is dat het zo lang goed gegaan is.
 
Eddie the Eagle, Hofstede en edwin2019,

Dank voor jullie hulp. Het lag inderdaad aan de KPN kastje die op de Switch aangesloten waren. Nu ik de KPN kastjes allemaal heb losgekoppeld, werkt het netwerk weer prima.

Ik heb nog wel twee vragen:

1. Kan ik wel een KPN ontvanger rechtstreeks op de KPN router aansluiten, dus niet op de switch? Dat scheelt namelijk een nieuwe switch kopen.

2. Hoe kan het dat het hele systeem heel lang gewoon gewerkt heeft en nu ineens, zonder dat er aan mijn zijde veranderingen zijn aangebracht, problemen begon te veroorzaken? Kan dat te maken hebben met de werkzaamheden die KPN aan het netwerk in mijn wijk had uitgevoerd?

Nogmaals dank!
 
1. Kan ik wel een KPN ontvanger rechtstreeks op de KPN router aansluiten, dus niet op de switch? Dat scheelt namelijk een nieuwe switch kopen.

Ja, die router is daar op voorbereid, anders zou je nooit van die dienst gebruik kunnen maken.

2. Hoe kan het dat het hele systeem heel lang gewoon gewerkt heeft en nu ineens, zonder dat er aan mijn zijde veranderingen zijn aangebracht, problemen begon te veroorzaken? Kan dat te maken hebben met de werkzaamheden die KPN aan het netwerk in mijn wijk had uitgevoerd?

Lastig te beoordelen; het is eerder vreemd dat het voorheen wel gewerkt heeft met een TV ontvanger op een unmanaged switch.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..