Problemen met internet verbinding via AP's

Harmen

UniFier
11 mrt 2024
28
2
3
Hallo,

Ik ben Harmen en heb sinds vorig jaar mijn Unifi installatie uitgebreid met een dream router.
Sinds dag 1 heb ik problemen met uitvallende wifi, trage wifi (24Mbs) of verbonden zonder internet.
Mijn dream router bevind zich in de meterkast op de begane grond. Op zolder heb ik een accespoint en buiten in de schuur een 2e accespoint.
Wie kan mij helpen met het oplossen van het probleem. of een goed advies geven.
 
V.w.b. het accesspoint op de Dream Router: In de meterkast is zo'n beetje de minst gunstige plaats voor een AP.
Zet hem uit, als je kunt.
V.w.b. die andere AP's: zorg dat die bekabeld zijn, en dus niet meshed.

Wat bedoel je met 'verbonden zonder internet'? Mist de DR de internetverbinding?
Of is de verbinding van een client dan zo slecht dat internettoegang niet lukt?
 
Ik kan hem uitschakelen maar dan moet ik waarschijnlijk elders een AP bijplaatsen voor de begane grond i.v.m. het bereik vanuit zolder wat niet door de betonvloer komt.
Wat betreft verbonden zonder internet. Op onze telefoons wordt er dan aangegeven bij de wifi wel verbinding te hebben maar geen internet.
 
Welke AP`s heb je, gebruik je ook nog switches, wat meer details zou welkom zijn om je te kunnen helpen. Dan.....als je heel dicht op een AP gaat staan zonder obstakels als muren en deuren, is het dan beter ?
 
Voor de wifi zit er geen switch geplaatst maar direct achter het modem. Het vreemde is dat het erg wisselt. op dit moment 390Mbps. Gisteren maar 65
 
Zit je dan verbonden met 2,4 of met 5?
En wat is de beschikbare/geconfigureerde bandbreedte op het AP?
En hoe is het gebruik van dat kanaal door andere zenders?
Met hoeveel clients test je?
Waar is dit screenshot van? Is dit de link-speed of de internet-snelheid?
 
Dit is een screenshot is internet snelheid van mijn telefoon verbinding via 2,4. Op dit moment heb ik de bandbreedte op max staan. We hebben thuis 6 telefoons die om beurten met hetzelfde probleem kampen.
Wat bedoel je met het gebruik van het kanaal door andere zenders?
 
Ik zit hier in een ruimte met hele dikke muren. Toch zie ik bij mij vanaf mijn oude laptop deze wifi stations op de 2,4 band; de meest rechter zijn die van de ruimte waarin ik ben.
1710274224917.png
Kijk ik echter wat mijn AP's allemaal ziet dan wordt je daar bang van:
1710274324663.png
De 2,4 band heeft én niet zo'n grote bandbreedte als de 5 GHz band, én heeft een groter bereik.
Dat grote bereik is handig, maar heeft ook als nadeel dat je buren ook bij jou kunnen storen.
Bovendien zijn er niet zo heel veel kanalen die praktisch bruikbaar zijn; bij de maximale bandbreedte zelfs maar 4 stuks: 1, 6 en 11.
Wil je minder verstoring en meer snelheid, schakel dan over naar de 5GHz band.
 
Ik heb gelukkig weinig last van de buren aangezien de dichtstbijzijnde 300mtr verder woont.
Alle ap's zijn up to date aangezien ik dit op automatisch heb staan.
 
Het lijkt erop dat je clients de voorkeur geven aan de 2,4 GHz band. Misschien de bandsteering optie eens aanzetten met een voorkeur voor de 5 GHz band. Wat mogelijk ook helpt is het opschroeven van het uitzendvermogen op de 5GHz band (maar daarbij opletten dat er niet te veel overlap tussen de AP's ontstaat, waardoor de clients te zeer aan een AP blijven plakken).
 
Wel verbonden maar geen internet kan ook duiden op dns problemen. Ik kan mij zelfs voorstellen dat je wellicht problemen hebt met dubbele ip adressen.
Anyway, wel alle streepje maar geen bandbreedte zou ik ook eens het gehele netwerk nalopen.
- geen apparaten waar vaste op adressen op zijn ingesteld binnen de dhcp scope
- alle ap's bekabeld en mesh uit
- als er kabel zijn met zelf aangezette connectoren, test deze.
- is de gebruikte dns wel betrouwbaar
- is er geen vlan/subnetting actief die onjuist geconfigureerd zijn waardoor dns onbereikbaar is

Los hiervan misschien ook alles een resetten? Ik heb zelf ooit eens iets gewijzigd waardoor ik een vergelijkbaar fenomeen had waarbij ik soms wel en soms geen ip adres kreeg terwijl het in het daarvoor wel werkte. Nooit de moeite genomen om uit te zoeken welke instelling het veroorzaakte maar gelijk de Backup van de dag ervoor terug gezet en probleem was opgelost.

Verder lijkt 1 vrij AP icm 1 AP in meterkast in een betonnen woning wel erg weinig om een goede dekking te hebben.
 
- geen apparaten waar vaste op adressen op zijn ingesteld binnen de dhcp scope. Ik ben hier niet in thuis. Geen idee wat je bedoeld.
- alle ap's bekabeld en mesh uit. Alle ap zijn bekabeld. Bedoel je mesh uit zetten?
- als er kabel zijn met zelf aangezette connectoren, test deze. Gedaan!
- is de gebruikte dns wel betrouwbaar. Hoe kan ik dit controleren?
- is er geen vlan/subnetting actief die onjuist geconfigureerd zijn waardoor dns onbereikbaar is. Kan dit wel het geval zijn aangezien het ook af en toe goed werkt. Na het opnieuw verbinden met wifi werkt alles weer even prima.

De woning heeft alleen betonnen vloeren en maar 1 verdieping. 1 AP per verdieping is dat voldoende?
 
- geen apparaten waar vaste ip adressen op zijn ingesteld binnen de dhcp scope. Ik ben hier niet in thuis. Geen idee wat je bedoeld. Is er meer als een router?
- alle ap's bekabeld en mesh uit. Alle ap zijn bekabeld. Bedoel je mesh uit zetten? Ja
- als er kabel zijn met zelf aangezette connectoren, test deze. Gedaan!
- is de gebruikte dns wel betrouwbaar. Hoe kan ik dit controleren? Stel bv 8.8.8.8 in als dns
- is er geen vlan/subnetting actief die onjuist geconfigureerd zijn waardoor dns onbereikbaar is. Kan dit wel het geval zijn aangezien het ook af en toe goed werkt. Na het opnieuw verbinden met wifi werkt alles weer even prima.

De woning heeft alleen betonnen vloeren en maar 1 verdieping. 1 AP per verdieping is dat voldoende?
Tja. Geen idee hoe jij de kleuren hebt gedaan... Ik heb reactie erachter gezet
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..