KPN ConnectON probleem --> unify gateway?

DNS localdomain, betekend dat dat hij kijkt naar de DNS die is ingesteld op de router? Die is ook nog op fabrieksinstelling iig. Heb ik in beide instalaties gisteren (zowel die met Vlans als de verse in de avond) ook niet aangepast... Kan het zo simpel zijn?
 
Hierbij ook de gegevens van de andere laptop (deze is met name gebruikt voor het inregelen van de apparaten)


Code:
Windows IP Configuration

   Host Name . . . . . . . . . . . . : Lenovo-Rosalie
   Primary Dns Suffix  . . . . . . . :
   Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
   IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
   WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
   DNS Suffix Search List. . . . . . : localdomain

Wireless LAN adapter Local Area Connection* 1:

   Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
   Connection-specific DNS Suffix  . :
   Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter
   Physical Address. . . . . . . . . : 0C-DD-24-35-8B-90
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
   Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter Local Area Connection* 2:

   Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
   Connection-specific DNS Suffix  . :
   Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter #2
   Physical Address. . . . . . . . . : 0E-DD-24-35-8B-8F
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
   Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter Wi-Fi:

   Connection-specific DNS Suffix  . : localdomain
   Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Wireless-AC 9560 160MHz
   Physical Address. . . . . . . . . : 0C-DD-24-35-8B-8F
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
   Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
   Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::d0de:c4a:e0d3:fa71%18(Preferred)
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.24(Preferred)
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Lease Obtained. . . . . . . . . . : 14 April 2024 00:11:43
   Lease Expires . . . . . . . . . . : 15 April 2024 10:35:04
   Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
   DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
   DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 168615204
   DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-27-EC-22-E6-0C-DD-24-35-8B-8F
   DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
   NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Ethernet adapter Bluetooth Network Connection:

   Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
   Connection-specific DNS Suffix  . :
   Description . . . . . . . . . . . : Bluetooth Device (Personal Area Network)
   Physical Address. . . . . . . . . : 0C-DD-24-35-8B-93
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
   Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Hopelijk is dit geen veiligheids risico :')
 
Wat je kunt doen is onder settings -> networks -> default de dns servers vastzetten naar 1.1.1.1 en 8.8.8.8 (cloudflare en google). Ik heb daar interne adressen maar da`s een ander verhaal. Dan een laptop opnieuw aanmelden en kijken of die adressen genoemd worden als dns servers in cmd.

1713084709203.png


1713084807184.png
 
Just to be sure: dit moet onder "internet--> primary" en niet onder "networks" toch (zie screenshot)? Bij "networks" kan ik nergens DNS terugvinden.

Daar heb ik nu de dns naar 1.1.1.1 en 8.8.8.8 gezet.

Nog weer even een tijdlijn:
- Zojuist een uur zitten surfen zonder problemen, onder andere op dit forum.
- Toen chromecast aangezet.
- Nu is het internet er weer uit geklapt.
- Daarna heb ik bovenstaande wijziging doorgevoerd. Maar het internet werkt nog steeds niet, zowel bekabeld als wifi op zowel EB als UDM (op youtube etc na).

Ik heb nog nergens online kunnen vinden dat een DNS probleem tijdelijk kan ontstaan. Maar dit is sowieso een upgrade over de DNS van KPN volgens mij 👍
 

Bijlagen

  • 17130857725818144017713519766448.jpg
    17130857725818144017713519766448.jpg
    242,4 KB · Weergaven: 8
Nu een power cycle gedaan, en alles doet het weer. (Chromcasts maar even van de stroom gehaald, to be sure). Mijn DNS lijkt niet veranderd.

Code:
Windows IP Configuration


   Host Name . . . . . . . . . . . . : XPS13-Joost
   Primary Dns Suffix  . . . . . . . :
   Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
   IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
   WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
   DNS Suffix Search List. . . . . . : localdomain


Wireless LAN adapter Local Area Connection* 4:


   Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
   Connection-specific DNS Suffix  . :
   Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter #3
   Physical Address. . . . . . . . . : C6-8E-8F-FB-2F-4B
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
   Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes


Wireless LAN adapter Local Area Connection* 5:


   Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
   Connection-specific DNS Suffix  . :
   Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter #4
   Physical Address. . . . . . . . . : C6-8E-8F-FB-27-4B
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
   Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes


Wireless LAN adapter Wi-Fi:


   Connection-specific DNS Suffix  . : localdomain
   Description . . . . . . . . . . . : Dell Wireless 1560 802.11ac
   Physical Address. . . . . . . . . : C4-8E-8F-FB-2F-4B
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
   Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
   Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::eef9:4328:33f2:7142%5(Preferred)
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.249(Preferred)
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Lease Obtained. . . . . . . . . . : Saturday, April 13, 2024 11:49:39 PM
   Lease Expires . . . . . . . . . . : Monday, April 15, 2024 11:21:28 AM
   Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
   DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
   DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 79990415
   DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1E-30-81-61-C4-8E-8F-FB-2F-4B
   DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
   NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled


Ethernet adapter Bluetooth Network Connection:


   Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
   Connection-specific DNS Suffix  . :
   Description . . . . . . . . . . . : Bluetooth Device (Personal Area Network)
   Physical Address. . . . . . . . . : C4-8E-8F-FB-2F-4C
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
   Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
 
Ook zojuist zonder de chromecasts in het netwerk, het netwerk over de zeik gekregen:

- Netflix op smart tv (niet via chromecast).
- clash of clans op tablet
- dumpert op laptop
- hbo max op andere laptop

Internet weg (youtube etc doet het nog steeds :') )
Ik kom dan ook niet meer in de ui van het modem overigens (192.168.99.254 is onbereikbaar) dus ik vermoed zelf dat het meer dan een DNS probleem moet zijn...

De chromecast is dus ook uitgesloten als zondebok. Het lijkt echt de hoeveelheid van verkeer te zijn.

Ik ga het modem inwisselen, die kan ik vanaf 12 uur ophalen bij een postNL punt.
 
Staat DHCP op de EB aan? de UDM gooit er volgens mij ook een DHCP server tegenaan. Wat is de IP reeks op je clients?
Never mind.. ik zie het. je kan natuurlijk ook 8.8.8.8 opgeven als DNS (kan ook via je DHCP server).
Persoonlijk zou ik gewoon de EB er tussen uit rossen. 1 apparaat om minder te troubleshooten.
voor de UDM config: KPN gebruikt PPPoE. uname en ww maken niet uit. VLAN op 6 zetten. en pooofff "Bob's your uncle!"

En werkt het niet, plant je gewoon de EB er weer tussen
 
Laatst bewerkt:
Ja is een andere wifi naam. De wifi heeft ook al uitgestaan. Ik heb heel even een paar uur pauze en rust genomen, ga straks verder trouble shooting. Eerst met de nieuwe kpn modem ertussen, en daarna zonder EB ertussen.
 
Goede avond!

Net alles helemaal opnieuw ingesteld, vanuit factory resets. Leek goed te gaan maar helaas op het laatste moment toch weer dezelfde problemen. Ik heb dit keer geen VLAN of wat dan ook gemaakt. Ook geen andere instellingen veranderd.

Doorlopen stappen:

  • Factory reset KPN EB12
  • KPN router ip gezet op 192.168.99.1 (hij veranders de dhcp range dan vanzelf mee)
  • Factory reset UDM
  • UDM opgestart zonder kabels erin
  • Onboarding UDM doorlopen
  • UDM met EB12 verbonden
  • IP-adres wat de UDM heeft gekregen op EB12, gereserveerd voor UDM (192.168.99.4)
  • DMZ aangezet op dit IP adres
  • Alle APs 1 voor 1 aangesloten en gereset (met knopjes aan achterkant)
  • APs een voor een adopted, zonder dat er bekabelde clienten aan de inwalls aangesloten waren
  • 1 wifi netwerk aangemaakt voor alle 3 APs
  • Een aantal wifi clients aangesloten
  • 2 bekabelde apparaten aangesloten (via inwall)
  • Backup van de setup gemaakt
  • Nog een aantal wifi apparaten aangesloten en 1 apparaat bekabeld (direct op UDM via kabel in de muur naar een docking station in kantoor)
  • En boem, internet weer dood. En weer op dezelfde manier, het nieuws staat aan op de KPN iTV app op smart tv en dat loopt gewoon door. Ik kan wel naar YouTube.com op elk apparaat. Facebook werkt ook. Google werkt ook. Maar op geen enkel apparaat kan ik een andere nieuwe website openen (nu, nos, reddit, unifi-forum). Wifi connected, no Internet. Ook met een andere kabel direct op zowel de EB12 als op UDM heb ik geen internet (behalve facebook en YouTube etc).
Iemand enig idee? Iets met DNS? Kan ik nog iets doen om te debuggen? Kan ik de gemaakte backup veilig delen, heeft dat zin?

Begrijp niet hoe het van het ene moment op het andere helemaal weg kan zijn. Tussen elke bovenstaande stap heb ik getest en was het internet nog aanwezig.

Kan het de docking station of misschien een beschadigde kabel zijn? Kan dat het hele systeem zo ontregelen ontregelen dat het vast loopt? Ook na het ontkoppelen van deze apparaten blijft internet namelijk stuk, totdat ik een power cycle doe.

Elk advies is welkom
Heb je al eens geprobeerd om de Experia box er volledig tussen uit te halen? En dan dus de glasvezel direct op de UDM WAN poort aansluiten en instellen met vlan 6, PPPoe en internet/internet als gebruikersnaam/wachtwoord. Had dit bij ook bij een klant en zonder Experiabox was het probleem in een keer opgelost.
 
Hoi @dmouwes
  1. Bedankt voor je tip, dit ga ik denk ik vanavond eens proberen.
  2. Ik heb nog een andere potentiele boosdoener, mijn cryptocurrency node. Deze heb ik een dag lang niet aangesloten, en het probleem is niet meer voorgekomen. Dit kan natuurlijk toeval zijn. De node gebruikt aardig wat internet op een dag, dus misschien versnelt deze het probleem, en is deze niet de hoofdoorzaak. Ook als de node is aangesloten, komt het probleem soms urenlang niet voor. Zodra het probleem zich voor doet (en de EB onbereikbaar is), gaat de node ongestoort door met zijn werkzaamheden
  3. De bekabeling/APs. Ik las dat een soortgelijk probleem voor kan komen door slechte switches en bekabeling. Mijn APs zijn pas een jaar oud, maar wellicht gaat daar toch ergens iets mis? Wellicht degene die met de node is verbonden?
Morgen komt een monteur van KPN, maar ik neig ernaar om die af te zeggen. Ik ben bang dat die weinig kan vinden, het modem power cycled en weg gaat en mij de rekening stuurt.

Onder andere om die reden heb ik ook op het KPN forum het volledige verhaal proberen samen te vatten, wellicht geeft dat een goed overzicht:

 
Hi allen, nieuw hier, gaaf om te zien dat er ook in NL zo'n grote community is!

Even kort voorstellen: ik ben Joost en al een tijdje fan van Ubiquiti toen ik dit op kantoor heb ingeregeld. Ik ben verre van expert, maar heb jaren lang online shooters gespeeld en daarom zo nu en dan wat troobleshooting gedaan om internet te verbetern.

Ik heb nu zo'n 9 maanden met veel plezier 3 unifi APs (1x U6Pro, 2x U6 inwall), en alles ging als een zonnetje. Deze zijn van stroom voorzien door een TPlink TL-SG1005P. Voor de rest hangt dit aan een KPN modem/router (Experia box 12) achter een glasvezel box.

Sinds een aantal weken heb ik opeens extreem slecht internet. Wifi geeft altijd sterk signaal, maar ik heb niet altijd internet. Als ik inlog op mijn controller (network application op windows) zie ik soms dat mijn AP op zolder offline is (echter brand het lampje en heb ik nog bekabeld internet door dat AP). Ook als ik inlog op het wifi signaal van de router zelf, heb ik dan meestal geen internet meer. Vervolgens reset ik alles, en heb ik weer zo'n 3-12 uur internet op zowel unifi als KPN router wifi, en dan gebeurd het allemaal weer opnieuw.

Ik verdenk dat dit probleem komt door dit verhaal: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-...ezel-dubbele-namen-in-unifi-controller-602882

Ik weet niet zo goed meer hoe ik nog verder kan debuggen. Ik heb sinds een maand een airco met wifi, deze heb ik inmiddels van de stroom af, en het probleem komt nog steeds voor. Ik heb het AP op zolder van de stroom gehad en het probleem komt nog steeds voor. Alle APs zijn up to date. KPN helpdesk kan niets zien aan hun kant.

Omdat ik er behoorlijk klaar mee ben wil ik nieuwe gear aanschaffen die een of meerdere van onderstaande problemen oplost, van belangrijk naar minder belangrijk.

1. Ik lees op het KPN forum dat DHCP laten afhandelen door een ander apparaat een oplossing kan zijn. Dus een router functie bij een unifi apparaat neerleggen is wel iets wat ik wil proberen.
2. Een controller die constant monitort. Omdat mijn controller op een laptop (afhankelijk van WIFI) draait, heb ik beperkte monitoring. Als wifi wegvalt monitor ik niets meer.
3. Omdat ik op dit moment een TPlink switch heb, klopt het "topology" tabje niet in de unifi user interface. De apparaten kunnen elkaar niet "zien" door de TP link heen begreep ik. Ik weet niet zo goed of dat een rol kan spelen in mijn probleem, of dat dat puur voor dat tabje is.
4. Ik wil in de toekomst graag een video deurbel. Dus ik moet iets hebben wat protect kan draaien. Ik zie mezelf wellicht ooit 1 of 2 camera's toevoegen, maar niet meer dan dat.
5. Bij mijn meterkast heb ik geen denderend bereik op de wifi (2/5 streepjes). Dus een extra wifi signaal op die plaats is niet overbodig. VOor de rest zie ik mezelf niet snel een extra AP toevoegen, wifi is overal behalve bij de meterkast super goed (het is een hoekwoning).

Ik zie 3 routes voor me:
- Unifi expres, die tikt box 1, 2 en 5 af. Ik zou dan voor puntje 3 en 4 nog steeds een switch, en een cloudkey plus moeten aanschaffen. Dat zou later kunnen.
- Unifi Dream Machine SE. Die tikt punt 1 tm 4 af, en is een krachtiger apparaat als ik het goed begrijp (beter toekomst bestendig?).
- Unifi Dream Router. Deze tikt punt 1 tm 5 af, maar is op een paar punten het net niet heb ik het idee (mis 1 POE punt, kan ik wel toevoegen met een losse adapter, slechtere CPU, weinig opslagruimte voor connect).

Excuus voor het lange verhaal. Ik ben benieuwd of iemand op basis van bovenstaande advies kan geven over wat wijsheid is. Bedankt voor het lezen!

Tldr; heb een probleem met mijn netwerk, wil dit graag oplossen door nieuwe gear aan te schaffen. Gaat dat helpen en zo ja, wat kan ik het beste aankopen?
Bij KPN moet je wel IGMP snooping ondersteuning in de switch aanzetten, anders switches vervangen door een switches die dat wel ondersteunen. Ik heb bij een klant van mij ook veel problemen gehad, ontstaat door de tv ontvangers van KPN die igmp snooping nodig hebben. Ook problemen dat de snelheid van 400 mb terug zakte naar 1-2 mb. Switches vervangen igmp snooping aangezet en probleem was weg.
 
Bedankt voor je Reactie @Edje123

Even 2 punten verduidelijken om miscommunicatie te voorkomen.

- Ik heb geen tv-kastje van KPN in gebruik en ook niet aangesloten (zit in de doos), en heb ook niet de behoefte om die in gebruik te nemen. Ik gebruik de iTV app op chromecast.
- Ik heb op dit moment geen "echte" switches in mijn netwerk. Ik gebruik de switch die op mijn UDM pro zit, en de switch die op de U6 InWall zit.

Is het dan nog steeds nodig om IGMP snooping aan te zetten? Als ik dit google zie ik wel meerdere mensen die soortgelijke problemen hebben (heel internet weg) maar wel altijd in samenhang met een tv-kastje.
 
Bedankt voor je Reactie @Edje123

Even 2 punten verduidelijken om miscommunicatie te voorkomen.

- Ik heb geen tv-kastje van KPN in gebruik en ook niet aangesloten (zit in de doos), en heb ook niet de behoefte om die in gebruik te nemen. Ik gebruik de iTV app op chromecast.
- Ik heb op dit moment geen "echte" switches in mijn netwerk. Ik gebruik de switch die op mijn UDM pro zit, en de switch die op de U6 InWall zit.

Is het dan nog steeds nodig om IGMP snooping aan te zetten? Als ik dit google zie ik wel meerdere mensen die soortgelijke problemen hebben (heel internet weg) maar wel altijd in samenhang met een tv-kastje.
Ik heb zelf Odido internet en tv, ik heb het vinkje igmp snooping zelf wel aangezet, merk geen verschil of het aan of uit staat. Maar Odido doet denk ik niets met IGMP Snooping.
Maar probeer het eens aan te zetten, ik weet niet of de KPN app via chromecast er gebruik van maakt. Maar beeld kwaliteit van die apps is meestal belabberd. Kastje geeft veel beter beeld.

Ik zag dat je ook een TP Link switch in gebruik heb, ik weet niet of dat deze ondersteuning van IGMP Snooping heeft. Als er maar 1 switch in je netwerk hangt die geen ondersteuning bied kan die het hele netwerk onderuit halen.
 
Check, ik ga het eens proberen aan te zetten. Ik gebruik KPN TV eigenlijk alleen voor de avondshow en zo nu en dan het 8 uur journaal. Wellicht moet ik het abbo helemaal stoppen en NPO start gebruiken.

De switch is er inmiddels uit. Iemand anders zei dat ook al, ik zal mijn orginele post even bijwerken. Wellicht moet hij ook wel verplaatst worden inmiddels...

Edit: oh aanpassen kan helemaal niet zie ik :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Edje123
Goede avond!

Net alles helemaal opnieuw ingesteld, vanuit factory resets. Leek goed te gaan maar helaas op het laatste moment toch weer dezelfde problemen. Ik heb dit keer geen VLAN of wat dan ook gemaakt. Ook geen andere instellingen veranderd.

Doorlopen stappen:

  • Factory reset KPN EB12
  • KPN router ip gezet op 192.168.99.1 (hij veranders de dhcp range dan vanzelf mee)
  • Factory reset UDM
  • UDM opgestart zonder kabels erin
  • Onboarding UDM doorlopen
  • UDM met EB12 verbonden
  • IP-adres wat de UDM heeft gekregen op EB12, gereserveerd voor UDM (192.168.99.4)
  • DMZ aangezet op dit IP adres
  • Alle APs 1 voor 1 aangesloten en gereset (met knopjes aan achterkant)
  • APs een voor een adopted, zonder dat er bekabelde clienten aan de inwalls aangesloten waren
  • 1 wifi netwerk aangemaakt voor alle 3 APs
  • Een aantal wifi clients aangesloten
  • 2 bekabelde apparaten aangesloten (via inwall)
  • Backup van de setup gemaakt
  • Nog een aantal wifi apparaten aangesloten en 1 apparaat bekabeld (direct op UDM via kabel in de muur naar een docking station in kantoor)
  • En boem, internet weer dood. En weer op dezelfde manier, het nieuws staat aan op de KPN iTV app op smart tv en dat loopt gewoon door. Ik kan wel naar YouTube.com op elk apparaat. Facebook werkt ook. Google werkt ook. Maar op geen enkel apparaat kan ik een andere nieuwe website openen (nu, nos, reddit, unifi-forum). Wifi connected, no Internet. Ook met een andere kabel direct op zowel de EB12 als op UDM heb ik geen internet (behalve facebook en YouTube etc).
Iemand enig idee? Iets met DNS? Kan ik nog iets doen om te debuggen? Kan ik de gemaakte backup veilig delen, heeft dat zin?

Begrijp niet hoe het van het ene moment op het andere helemaal weg kan zijn. Tussen elke bovenstaande stap heb ik getest en was het internet nog aanwezig.

Kan het de docking station of misschien een beschadigde kabel zijn? Kan dat het hele systeem zo ontregelen ontregelen dat het vast loopt? Ook na het ontkoppelen van deze apparaten blijft internet namelijk stuk, totdat ik een power cycle doe.

Elk advies is welkom
Ik heb een veel simpelere configuratie, namelijk een EB12 en 3 UAP-AC-PRO's. Controllersoftware in een Docker container op de Synology NAS.

Maar... Sinds de laatste firmware-update op de EB12 vergelijkbare problemen. Namelijk, dat Youtube of lopende cast-sessies wel probleemloos doorlopen, als het moet dagen of weken, maar dat nieuwe requests regelmatig niet goed afgehandeld worden. De Google Assistent is de meest storende. Die geeft pas na drie dezelfde opdrachten in een tijdsbestek van een 2 minuten een resultaat. De eerste twee worden afgedaan met 'Er is een fout opgetreden. Probeer het over een paar seconden opnieuw'. Gek word ik ervan. KPN werkt aan nieuwe firmware, maar het duurt al maanden.
 
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..