Internet uitval Ziggo

Als ik bovenstaand plaatje goed interpreteer dan zie ik dat je Gateway op 192.168.100.1 staat.
Bij een Ziggo modem in router stand netwerk is het netwerk 192.168.178.0/24 en het adres van de modem/router is dan 192.168.178.1

Als je dan het modem in bridge zet zou je op de eerst poort het externe publieke IP adres moeten hebben.
IP adres 192.168.100.1 is dan het management adres voor het modem om de configuratie te maken. Niet bedoeld om te internetten.
Je gateway, aangesloten op de eerste poort van je Ziggo modem (in bridge) moet dan je externe adres zijn.

Maar ik heb zelf géén Ziggo (consumenten), dus misschien werkt dat wel anders. ervaring van vroeger hadden we ergens op een locatie Ziggo zakelijk en stond op de WAN poort het externe publieke adres. Misschien kan Eddie hier iets over zeggen, hij heeft dacht ik ook Ziggo
 
Als ik bovenstaand plaatje goed interpreteer dan zie ik dat je Gateway op 192.168.100.1 staat.
Bij een Ziggo modem in router stand netwerk is het netwerk 192.168.178.0/24 en het adres van de modem/router is dan 192.168.178.1

Als je dan het modem in bridge zet zou je op de eerst poort het externe publieke IP adres moeten hebben.
IP adres 192.168.100.1 is dan het management adres voor het modem om de configuratie te maken. Niet bedoeld om te internetten.
Je gateway, aangesloten op de eerste poort van je Ziggo modem (in bridge) moet dan je externe adres zijn.

Maar ik heb zelf géén Ziggo (consumenten), dus misschien werkt dat wel anders. ervaring van vroeger hadden we ergens op een locatie Ziggo zakelijk en stond op de WAN poort het externe publieke adres. Misschien kan Eddie hier iets over zeggen, hij heeft dacht ik ook Ziggo
Het UBEE modem staat in bridge en geeft een /29 public subnet door.
Een van die IP's is het publieke IP van de UDM SE met het IP van de UBEE als Gateway.

192.168.1.0/24 is het management LAN. 192.168.100.1 is de gateway van het (V)LAN subnet.
 
Het UBEE modem staat in bridge en geeft een /29 public subnet door.
Een van die IP's is het publieke IP van de UDM SE met het IP van de UBEE als Gateway.

192.168.1.0/24 is het management LAN. 192.168.100.1 is de gateway van het (V)LAN subnet.
Je hebt gelijk ik haalde WAN en Gateway even door elkaar.
Als dat Ziggo modem in bridge staat dan is het managementadres daarvan 192.168.100.1 Dat gaf de verwarring.

Dit zou dus theoretisch goed moeten gaan. Nogmaals ik, heb geen ervaring met die Ziggo apparatuur. En weet niet of je vanaf een device aangesloten op een achterliggende switch ook het modem van Ziggo kunt bereiken. Bij mij (KPN) kan dat namelijk wel.

Dan zou je, door het intypen van http://192.168.100.1 normaal op het Ziggo modem moeten komen. Maar in dit geval is dat de Gateway van het vlan netwerk.
Persoonlijk zou ik, om rare dingen uit te sluiten dat netwerk iets geven als 192.168.50.0/24
Want waarom een /22 netwerk? Voor 1022 device? Heb je werkelijk altijd zoveel clients?
 
Het UBEE modem staat in bridge en geeft een /29 public subnet door.
Een van die IP's is het publieke IP van de UDM SE met het IP van de UBEE als Gateway.

192.168.1.0/24 is het management LAN. 192.168.100.1 is de gateway van het (V)LAN subnet.
Bij consumenten is dat 192.168.100.1 dus het management IP van de Ubee in bridge mode, vandaar de verwarring, jij gebruikt dat VLAN toevallig voor je gasten. Consumenten hebben geen 5 opeenvolgende public IP`s zoals jij via /29 subnet maar slechts 1 en zelfs die kan (sporadisch) veranderen.

On topic: topic starter heeft een UDR, die kan nooit zulke aantallen clients aan, ook niet met een /24 subnet.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de tip. De laatste Ziggo medewerker heeft due idd ook gedaan, helaas is bij ons daarmee het probleem niet verholpen.

Ook echt raar dat de medewekers niet kunnen zien welke firmware er draait.

Ik kreeg wel deze melding voor het eerst; zie afbeelding. Mss is het toch een ip probleem..
Ahum, ik zie een melding van dubbele ip adressen (in de afbeelding) , dat helpt niet echt. Staan er soms 2 DHCP servers aan in dezelfde range.
 
Dit zou dus theoretisch goed moeten gaan. Nogmaals ik, heb geen ervaring met die Ziggo apparatuur. En weet niet of je vanaf een device aangesloten op een achterliggende switch ook het modem van Ziggo kunt bereiken. Bij mij (KPN) kan dat namelijk wel.

Dan zou je, door het intypen van http://192.168.100.1 normaal op het Ziggo modem moeten komen. Maar in dit geval is dat de Gateway van het vlan netwerk.
Persoonlijk zou ik, om rare dingen uit te sluiten dat netwerk iets geven als 192.168.50.0/24
Want waarom een /22 netwerk? Voor 1022 device? Heb je werkelijk altijd zoveel clients?
Een UBEE van Ziggo in Bridge mode kun je gewoon via 192.168.178.1 bereiken vanuit je netwerk. Daar valt echter niets spannends in te stellen ;-)

Met meer dan 50 AP's in meer dan 50 huisjes die bevolkt kunnen worden met maximaal 5 personen en die allemaal wifi willen op al hun apparaten ben je gauw door je IP adressen in een subnet heen !
 
Ahum, ik zie een melding van dubbele ip adressen (in de afbeelding) , dat helpt niet echt. Staan er soms 2 DHCP servers aan in dezelfde range.

Als dat Ziggo modem in bridge staat dan werkt dat niet als DHCP server. De enigste DHCP is dan de UDM. Of er moet toevallig een oude router ergens aanhangen die gebruikt wordt als switch. Je komt soms de gekste dingen tegen ;-)

Ik heb het wel eens meegemaakt dat er dubbele IP adressen in het systeem kwamen. Dan werkte de roaming niet lekker. Ging een toestel van het ene AP naar de andere en kreeg daar verbinding. Maar bleef de oude AP het toestel nog zien als actief. Was een bug.

Wat ook kan is als je (daar komt ie weer) Sonos gebruikt en daarvan meerdere boxen bekabeld hebt aangesloten. En er ook een Sonosnet werkt. Zie dat verhaal van Davey. Dan is je ene box aangesloten op een switch met een IP adres en is dat via Sonosnet - Ander Device - Switch ook daar zichtbaar.
Dat is te verhelpen als je STP hebt ingesteld. Check hiervoor even welk device bij dat IP adres hoort.
 
Een UBEE van Ziggo in Bridge mode kun je gewoon via 192.168.178.1 bereiken vanuit je netwerk. Daar valt echter niets spannends in te stellen ;-)

Bij mij niet (meer), ik kon de Ubee een tijdje via beide adressen benaderen maar nu alleen nog maar 192.168.100.1

Het is eigenlijk een modem dat alleen aan zakelijke klanten van Ziggo gegeven wordt.

Met meer dan 50 AP's in meer dan 50 huisjes die bevolkt kunnen worden met maximaal 5 personen en die allemaal wifi willen op al hun apparaten ben je gauw door je IP adressen in een subnet heen !

Maar jij hebt dan ook geen UDR zoals topic starter.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bartfo
Een UBEE van Ziggo in Bridge mode kun je gewoon via 192.168.178.1 bereiken vanuit je netwerk. Daar valt echter niets spannends in te stellen ;-)

Met meer dan 50 AP's in meer dan 50 huisjes die bevolkt kunnen worden met maximaal 5 personen en die allemaal wifi willen op al hun apparaten ben je gauw door je IP adressen in een subnet heen !
Is het dan niet handiger dit op te splitsen. Nu kunnen de buren vermoedelijk meekijken bij de andere buren met een beetje netwerkscanner.
Dan maak je 50+ vLans met bijvoorbeeld een /28 netwerk. Kunnen er maar 14 apparaten per huisje. Heb je iets van controle
Je kunt zonder problemen voor ieder huisje een SSID aanmaken, deze koppelen aan het gemaakte vLan en koppelen aan de AP die in het huisje hangt.
Elk vLan geef je natuurlijk dezelfde Gateway. En voor de huisjes zet je een Speed limit erop (aanmaken bij profiles), behalve die voor je kantoor.
 
Is het dan niet handiger dit op te splitsen. Nu kunnen de buren vermoedelijk meekijken bij de andere buren met een beetje netwerkscanner.
Dan maak je 50+ vLans met bijvoorbeeld een /28 netwerk. Kunnen er maar 14 apparaten per huisje. Heb je iets van controle
Je kunt zonder problemen voor ieder huisje een SSID aanmaken, deze koppelen aan het gemaakte vLan en koppelen aan de AP die in het huisje hangt.
Elk vLan geef je natuurlijk dezelfde Gateway. En voor de huisjes zet je een Speed limit erop (aanmaken bij profiles), behalve die voor je kantoor.
We gaan echt off topic nu, hier is topic starter niet mee geholpen ;) .
 
  • Leuk
Waarderingen: dbw
Mea Culpa - Dit is inderdaad een eigen topic waard. Volgens mij in het verleden ook al eerder ter sprake gekomen.

Het komt ook omdat dit topic alle kanten uit schiet; ik denk oprecht dat de topic starter er iemand bij moet halen die verstand van zaken heeft anders blijft het maar gissen waar de problemen zitten. En een UDR hoort simpelweg niet thuis in een bedrijfsomgeving, dus dat is de eerste die er (vrees ik) uit zal moeten.
 
  • Leuk
Waarderingen: dbw
Is het dan niet handiger dit op te splitsen. Nu kunnen de buren vermoedelijk meekijken bij de andere buren met een beetje netwerkscanner.
Dan maak je 50+ vLans met bijvoorbeeld een /28 netwerk. Kunnen er maar 14 apparaten per huisje. Heb je iets van controle
Je kunt zonder problemen voor ieder huisje een SSID aanmaken, deze koppelen aan het gemaakte vLan en koppelen aan de AP die in het huisje hangt.
Elk vLan geef je natuurlijk dezelfde Gateway. En voor de huisjes zet je een Speed limit erop (aanmaken bij profiles), behalve die voor je kantoor.
En zet de DHCP lease op een korte tijd, helpt ook om ip adressen in de hand te houden...
 
Lezers,

Sinds enkele weken ervaar ik problemen met met mijn internet. Op de Dream Router krijg ik meldingen opeenvolgend van high latency, packet loss en vervolgens een disconnect van de internet verbinding.

Wanneer ik Ziggo bel zien zij vanuit hun kant geen storingen of verlies. Ook is er een monteur langs geweest die de kabel heeft doorgemeten, ook dit was in orde.

In de zaak heb ik twee wifi netwerken, een voor de gasten en een voor het bedrijf. Hierover loopt het kassasysteem, hangen de ipads aan en ook 7 Sonos speakers. Deze zijn allemaal NIET bedraad aangesloten.

Mijn kennis is gelimiteerd, maar ik heb op dit moment geen idee meer wat de oplossing kan zijn en hoop dat jullie kunnen helpen.
Je zult allereerst moeten uitsluiten of het aan de WAN (Ziggo) of aan je WiFi ligt.
Als ik het zo lees, maak je weinig gebruik van vaste netwerk bekabeling en gaat al het netwerk verkeer over WiFi.
Werkt de POS ook over WiFi?
Wat dan nog belangrijk is, welke WiFi band je gebruikt. Gebruik je alleen de oudere 2,4G of de nieuwere 5G of de 6G?
Wanneer met name de oudere 2,4G gebruikt word, is het zo dat er maar 3 hoofdkanalen zijn, de rest zijn tussen kanalen en verzorgen alleen maar storing op de hooftkanalen. De 2,4G WiFi band zit gewoon in stedelijk gebied helemaal vol. Dus probeer de 2,4G voor het bedrijfsnetwerk zoveel mogelijk te vermijden.
 
Je zult allereerst moeten uitsluiten of het aan de WAN (Ziggo) of aan je WiFi ligt.
Als ik het zo lees, maak je weinig gebruik van vaste netwerk bekabeling en gaat al het netwerk verkeer over WiFi.
Werkt de POS ook over WiFi?
Wat dan nog belangrijk is, welke WiFi band je gebruikt. Gebruik je alleen de oudere 2,4G of de nieuwere 5G of de 6G?
Wanneer met name de oudere 2,4G gebruikt word, is het zo dat er maar 3 hoofdkanalen zijn, de rest zijn tussen kanalen en verzorgen alleen maar storing op de hooftkanalen. De 2,4G WiFi band zit gewoon in stedelijk gebied helemaal vol. Dus probeer de 2,4G voor het bedrijfsnetwerk zoveel mogelijk te vermijden.
Goeie tip, ga hier eens naar kijken.

Het ligt voor 99,9% aan de dream router.
 
Ik zie ook dit in de instellingen staan, heeft dit wellicht invloed op de stabiliteit?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240129_130851.jpg
    Screenshot_20240129_130851.jpg
    56,5 KB · Weergaven: 14
Ahum, ik zie een melding van dubbele ip adressen (in de afbeelding) , dat helpt niet echt. Staan er soms 2 DHCP servers aan in dezelfde range.
Ik krijg deze melding...
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240129_130851.jpg
    Screenshot_20240129_130851.jpg
    56,5 KB · Weergaven: 9
  • Screenshot_20240129_131633.jpg
    Screenshot_20240129_131633.jpg
    29,6 KB · Weergaven: 9
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..