WAN verbinding valt onregelmatig weg sinds wissel modem

In ben er in mijn vorige reactie vanuit gegaan dat je het over QUIC uitschakelen had in een webbrowser op elke machine die het gebruikt. Maar vraag me inmiddels of je bedoelde om hier binnen de Unifi console een traffic regel op aan te maken om de "applicatie "QUIC" geen verkeer toe te staan?
Traffic regel hielp niet. Uitzetten in Chrome van de betreffende clients wel.
 
QUIC is echt veel breder dan Chrome.
Edge al heel lang, relatief kort ook Firefox.
Maar ook games, voip-toepassingen, VPN verkeer, applicaties die zichzelf updaten, er is echt vanalles dat gebruik kan maken van QUIC.
Het is niet echt alleen maar browser-gerelateerd, al is het wel internet-gerelateerd natuurlijk.
Google, Microsoft en Facebook, maar ook algemene contentaanbieders als Akamai en Cloudflare bieden hun diensten ook aan via QUIC.
M.a.w.: met uitschakelen in Chrome voorkom je niet meer zomaar het gebruik van QUIC. Overigens is het nou ook niet meer zo supernieuw, maar relatief gezien natuurlijk wel omdat het internet zelf al zo'n 50 jaar oud is, en het WWW een jaar of 30.

QUIC maakt deels gebruik van UDP; omdat je meldt dat het vooral bij syncen naar de cloud is: Kan het zijn dat uploaden via UDP een ding is op die modems? Dat ze wel UDP naar binnen verwachten, maar naar buiten daar meer last van hebben?
 
Na gisteren het QUIC protocol weer geactiveerd te hebben in de browsers vandaag meteen weer problemen met het modem tijdens het uploaden van bestanden naar Google Drive. Enige oplossing is dan het modem uit- en weer aanzetten. De FW updates hebben dus niet geholpen. Uiteraard heb ik QUIC meteen weer uitgeschakeld in de browsers.
 
QUIC maakt deels gebruik van UDP; omdat je meldt dat het vooral bij syncen naar de cloud is: Kan het zijn dat uploaden via UDP een ding is op die modems? Dat ze wel UDP naar binnen verwachten, maar naar buiten daar meer last van hebben?
Het ligt in ieder geval aan het modem.

Er is geen touw aan vast te knopen wanneer het fout gaat. Meestal gaat de upload zonder problemen. Soms gaat het fout halverwege de upload en dan weer direct na het starten van de upload.

De upload snelheid lijkt ook een factor te zijn. Mijn eerste oplossing was de upload snelheid van de betreffende client te knijpen. Dan gaat het ook goed. Maar de hogere uploadsnelheid was mede een reden om het abonnement op te waarderen. Op een Frans forum kwam ik een opmerking tegen dat het QUIC protocol mogelijk ook een probleem zou kunnen zijn. En dat blijkt dus inderdaad het geval.

Gelukkig heeft het uitschakelen van QUIC weinig invloed op de snelheid waarmee de bestanden naar de cloud gaan.
 
Er is 1 ding wat ik niet zo goed begrijp in het hele verhaal over het Ziggo modem "in bridge" zetten. Ik lees dat je dan het modem op 192.168.100.1 kan bereiken.
Nu heb ik geen Ziggo, dus ook geen kennis van hun device. Mogelijk is dat een management IP adres. Dat kan je dan natuurlijk niet gebruiken voor Internet.
Ik heb altijd geleerd dat als je een modem/router in bridge zet de router functie wordt uitgeschakeld. dus geen routering meer van extern public IP adres naar een intern local IP adres (192.168.0.0 / 172.16.0.0 / 10.0.0.0) Je public adres komt dan in bridge op poort 1 van je modem. En daarmee verbind je dan je eigen router mee zodat die op de WAN poort het externe publieke IP adres direct ziet.

Zo lees ik het ook op de Ziggo site bij de handleiding voor het in bridge zetten:

Dit verandert er in bridge-modus​

  • Alle wifi-opties van het modem gaan uit
  • De DHCP-server en NAT-instellingen vervallen
  • De firewall schakelt uit
  • Je kunt Wifispots niet meer gebruiken
  • Verbind de router met LAN-poort 1. Poort 2 t/m 4 gaan uit. Bij het zwarte SmartWifi modem (Sagemcom) kun je de router op alle poorten (1 t/m 4) aansluiten. De poort waar je de router op aansluit is de hoofdpoort. De andere poorten werken dan niet meer.
 
Er is 1 ding wat ik niet zo goed begrijp in het hele verhaal over het Ziggo modem "in bridge" zetten. Ik lees dat je dan het modem op 192.168.100.1 kan bereiken.
Nu heb ik geen Ziggo, dus ook geen kennis van hun device. Mogelijk is dat een management IP adres. Dat kan je dan natuurlijk niet gebruiken voor Internet.
Ik heb altijd geleerd dat als je een modem/router in bridge zet de router functie wordt uitgeschakeld. dus geen routering meer van extern public IP adres naar een intern local IP adres (192.168.0.0 / 172.16.0.0 / 10.0.0.0) Je public adres komt dan in bridge op poort 1 van je modem. En daarmee verbind je dan je eigen router mee zodat die op de WAN poort het externe publieke IP adres direct ziet.

Zo lees ik het ook op de Ziggo site bij de handleiding voor het in bridge zetten:

Dit verandert er in bridge-modus​

  • Alle wifi-opties van het modem gaan uit
  • De DHCP-server en NAT-instellingen vervallen
  • De firewall schakelt uit
  • Je kunt Wifispots niet meer gebruiken
  • Verbind de router met LAN-poort 1. Poort 2 t/m 4 gaan uit. Bij het zwarte SmartWifi modem (Sagemcom) kun je de router op alle poorten (1 t/m 4) aansluiten. De poort waar je de router op aansluit is de hoofdpoort. De andere poorten werken dan niet meer.
192.168.100.1 is het adres waarmee de management console van Ziggo modems in bridge modus vanaf het interne netwerk mee te raadplegen zijn. Voor de Ziggo modus in router modus is dat 192.168.178.1. De vermelding hiervan is om aan te geven dat wij bij de meeste storingen vanaf het interne netwerk tot op de modem kunnen komen. Via 192.168.100.1 kan je met de modem in bridge modus niets wijzigen, je kan wel de status van het modem uitlezen en de diverse performance indicatoren en foutmeldingen zien.

Met de modem in router modus kan je via 192.168.178.1 wel instellingen wijzigen en zaken als een DHCP lease nagaan en zien of de aangesloten apparaten verbinding hebben. Dat is een situatie die we ook gedraaid hebben inmiddels. Helaas nog steeds uitval ervaren van alleen het internet verkeer, dus op vanaf de modem naar buiten. Iets maakt dat dat stukje van de verbinding wegvalt. Inmiddels draaien we alleen op een Sagecom, de Unify Gateway is er tussen uit en de TP-Link AP's ook. Vandaag alle devices uit gehad. De switches uitgehad en gereset. Kortom netwerk opnieuw opgebouwd en bekabelde devices 1 voor 1 aangesloten. Nu maar afwachten wat dat gaat brengen. Ondertussen afwachten wat Ubiquiti support in de gedeelde logging vindt. De laatste keer dat de gateway aangesloten was werden opeens PC's en servers voor Apple Homepod Mini's aangezien, iets waar meer mensen last van hebben....
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..