WAN verbinding valt onregelmatig weg sinds wissel modem

Jasper_2024

UniFier
4 jan 2024
22
4
3
Ik heb een langlopen issue waarbij ik de community zou willen vragen om mee te denken.

Inleiding
Wij hadden een jarenlang probleemloos werkende situatie tot en met het moment dat onze Ziggo kabel modem in juli defect raakte. Dit betrof de witte Connectbox Giga van Arris. Deze kabelmodem en zijn voorganger stonden in bridge-modus en wij hadden daar een Ubiquiti Unifi USG als gateway voor het interne netwerk. Ik herhaal dit liep probleemloos.

De defecte witte Connectbox Giga van Arris werd vervangen door een zwarte Sagemcom F3896LG-ZG, tegelijkertijd werd het bestaande AOP en de demper die er voor zat vervangen door een nieuwe AOP en een nieuwe splitter. Sindsdien hadden we onregelmatige uitval van de WAN verbinding op ons LAN bleef alles draaien. De Unify console gaf duidelijk meldingen dat er problemen waren aan de ISP (Ziggo) zijde. Systematisch her-opstarten van componenten van binnen naar buiten gaf 1 enkele tijdelijke oplossing en dat was het herstarten van de Ziggo Sagemcom modem.

In eerste instantie was de frequentie van de onregelmatige uitval in weken. Ergens na de zomer werd het steeds vaker en in november werd het meer maals per dag. Na het plotse defect van de Connectbox Giga van Arris wilde wij een dito schade door de onbekende oorzaak uitsluiten aan de USG en besloten de USG te vervangen door de gloednieuwe Ubiquiti Unifi Express.

Helaas bracht die vervanging geen oplossing en het aantal uitvallen bleef toenemen tot 3-5 keer uitval per dag. Telkens met maar 1 oplossing de herstart van de Ziggo Sagemcom kabelmodem. Wat op viel is dat de uitval regelmatig vooraf gegaan wordt door een high latency melding op de WAN verbinding.

We hebben toen een traject met Ziggo ingezet dat al weer een maand loopt. Vele zaken geprobeerd, met als laatste vervangen van de Sagemcom F3896LG-ZG door de Ubee UBC1318ZG. Dit geeft enige verbetering, met dien verstande dat de uitval nu maar eens in de 26 uur is, maar dat kan toeval zijn.

Huidige situatie
Onze infra is globaal in een post op het Ziggo forum onderstaande tekening weergegeven.
In het kort we hebben een COAX lijn vanaf de wijkcentrale. Dan een OAP en een splitter waarop het signaal gescheiden worden naar de TV en de Kabel modem. Alle interne bekabeling vanaf de Ziggo modem is CAT6A S/FTP. De kabels zijn zo kort als maar kan. Elke kabel / lijn is met een kabeltester doorgemeten. De Ziggo modem staat in bridge-modus. Onze WIFI AP’s staan in AP-modus. We hebben een rogue DHCP server in het interne netwerk uitgesloten. Direct op de kabel modem zit de Unfi Express als router en Gateway. Deze krijgt het externe IP adres van de modem. We hebben intern een andere IP range dan het interne IP van de Ziggo modem in bridge modus.
De tekening is inmiddels iets verouderd omdat TP-link nieuwe instructie heeft voor het aansluiten. Daardoor is de Hoofd Deco nu rechtstreeks bedraad geplaatst tussen de router (unify Express) en de eerste switch binnen. De Slave Deco’s zijn verbonden via de WIFI Mesh backbone.


Wat is er al gedaan?

  • Ubiquiti Unifi USG vervangen door Ubiquiti Unifi Express
  • Netwerkkabels intern netwerk getest met kabeltester
  • Netwerk kabel tussen Ziggo modem en Ubiquiti Unifi Express vervangen door een nieuwe
  • Sagemcom F3896LG-ZG vervangen voor een nieuwe
  • Sagemcom F3896LG-ZG (beide) diverse malen naar fabrieks instellingen gezet
  • Sagemcom F3896LG-ZG uit bridge modus gehaald en na een nacht weer in bridge gezet
  • Opstaren van de Sagemcom zonder ethernet kabel in de poort.
  • Wisselen van ethernet poort tussen poort 1,2,3 en 4 (2,5 gps)
  • Door Ziggo geïnstalleerde custom coax kabel van 2 M tussen splitter en modem vervangen door een standaard door Ziggo geleverd 1,5M F-connector kabel
  • OAP en Splitter vernieuwd (2x)
  • F-connector Ziggo coax naar wijkcentrale aan huiszijde vervangen (2x)
  • F-connector in wijkcentrale vervangen (2X)
  • Lijn van en naar wijkcentrale doorgemeten (2x)
  • Unify Express naar fabriekinstellingen en zo standaard gehouden als maar kan, alleen internen DHCP scope aangepast naar 192.168.178.0/24
  • Tijdelijk gedraaid met een unanaged switch tussen de Sagecom modem en de Unifi
  • Tijdelijk de WAN poort van autonegotiation gehaald
  • Sagemcom F3896LG-ZG vervangen door Ubee UBC1318ZG
  • TP-link Deco’s anders aangesloten volgens nieuwste richtlijnen, direct op router en voor eerste switch rest netwerk.

Feitelijke constateringen
WAN verbinding valt onregelmatig doch frequent weg. Dit ging op de Sagemcom modem vaak vooraf gegaan door high latency events.
Dit was zichtbaar middels doorlopende PingPlotter meting en is bevestigd door Ubiquiti support op basis van een analyse van de loggegevens van de Unify Express.
Op de PingPlotter meting is elke keer een 100% latency te zien vanaf HOP 1 de Ziggo (chello) DHCP (89.99.67.1)

Enige workarround die (tijdelijk) werkt wanneer WAN wegvalt is herstart van de Ziggo Modem.

Met de Ubee is het mogelijk om meerdere lijnen tegelijk in te pluggen. Wanneer wij een laptop direct op de modem prikken dan krijgt deze (als verwacht) een ander extern IP dan de Router (Unifi Express) en heeft deze internet verkeer. Wanneer wij de laptop inprikken wanneer een verstoring van internetverkeer ervaren wordt, dan krijgt deze nog steeds een extern IP, maar geen internet verkeer en kan de console van de modem niet bereikt worden op 192.168.100.1 (voor een modem in bridge modus. Na gebruik van de reset knop van de modem hersteld het internet verkeer zich op zowel de router als de laptop.

Vraag aan jullie
Omdat wij zelf en Ziggo in gezamenlijkheid ondanks significante effort niet tot een oplossing lijken te komen, wil ik vragen of iemand ideeën heeft hoe onze impasse te doorbreken?
 
Ik had ook het Arris melkpak en daarmee het bekende probleem van de Puma chipset die het allemaal niet bijgebeend kreeg. Sinds ik de Ubee heb, heb ik geen problemen meer.

  • Heb je de MER & Power waardes al eens (of vaker) moeten doorgeven op het Ziggo forum en zo ja......wat werd daar over gezegd ?
  • Idem voor de logs van de Ubee, daar zou wat op te zien moeten zijn op het tijdstip dat de verbinding wegvalt; op het Ziggo forum lopen een paar DOCSIS guru`s rond die daar veel over weten
  • Begrijp ik goed dat je het probleem ook hebt met een bekabelde verbinding ?
  • Meer algemene vraag: waarom heb je een Unifi Express (die ook een AP heeft) maar toch TPL-Deco als wifi ? (van wireless meshing systemen zijn we niet erg onder de indruk hier, en dan druk ik me nog zacht uit)
  • Welke andere Unifi producten gebruik je ?

Wat je zou kunnen doen (niet de leukste stap maar je zult het probleem moeten isoleren) is het modem terugzetten in router mode, resetten en al het andere er achter een tijdje weglaten en zo testen of het probleem er nog steeds is.
 
Laatst bewerkt:
Ik had ook het Arris melkpak en daarmee het bekende probleem van de Puma chipset die het allemaal niet bijgebeend kreeg. Sinds ik de Ubee heb, heb ik geen problemen meer.

  • Heb je de MER & Power waardes al eens (of vaker) moeten doorgeven op het Ziggo forum en zo ja......wat werd daar over gezegd ?
  • Idem voor de logs van de Ubee, daar zou wat op te zien moeten zijn op het tijdstip dat de verbinding wegvalt; op het Ziggo forum lopen een paar DOCSIS guru`s rond die daar veel over weten
  • Begrijp ik goed dat je het probleem ook hebt met een bekabelde verbinding ?
  • Meer algemene vraag: waarom heb je een Unifi Express (die ook een AP heeft) maar toch TPL-Deco als wifi ? (van wireless meshing systemen zijn we niet erg onder de indruk hier, en dan druk ik me nog zacht uit)
  • Welke andere Unifi producten gebruik je ?

Wat je zou kunnen doen (niet de leukste stap maar je zult het probleem moeten isoleren) is het modem terugzetten in router mode, resetten en al het andere er achter een tijdje weglaten en zo testen of het probleem er nog steeds is.
Hoi Eddie,

Laat ik beginnen met de vraag die e.a. het meeste in perspectief zet.
  • Begrijp ik goed dat je het probleem ook hebt met een bekabelde verbinding ?
    Antw: JEE (ja en nee). We hebben alleen bekabeld een probleem en wel tussen de router en de modem of verder naar buiten. Het interne netwerk en ook de WIFI van zowel de Unify als de Deco's werken zonder storing. Intern kunnen we bij WAN uitval ook gewoon blijven werken. Gewoon streamen van de NAS, devices pingen en tracen, bestanden uitwisselen, zolang het maar binnen 192.168.XX.XXX range is.
Om de andere vragen te beantwoorden
  • Heb je de MER & Power waardes al eens (of vaker) moeten doorgeven op het Ziggo forum en zo ja......wat werd daar over gezegd ?
    Nee, hebben we niet hoeven doen op de community. Is met de Ubee op dit moment ook niet meer te zien.
  • Idem voor de logs van de Ubee, daar zou wat op te zien moeten zijn op het tijdstip dat de verbinding wegvalt; op het Ziggo forum lopen een paar DOCSIS guru`s rond die daar veel over weten.
    Wel een keer gedeeld van een situatie waarin veel fouten na RS optraden. Die logs zijn echter een momentopname en zijn na een reset van het modem allemaal weer keurig op nul. Daar hadden we weinig aan en zijn ook geen reacties op gekomen binnen de Ziggo community. Aantal T2 en T3 fouten was laag.
  • Meer algemene vraag: waarom heb je een Unifi Express (die ook een AP heeft) maar toch TPL-Deco als wifi ? (van wireless meshing systemen zijn we niet erg onder de indruk hier, en dan druk ik me nog zacht uit)
    Is een mix van logische doorgroei over de tijd en beperkte middelen. Toen we de Deco's kochten was dat naar onze inschatting de beste oplossing voor een stabiel WIFI in huis te creeren. Daarvoor was het verstekers en powerlines. Sinds de Deco's (M9 Plus) hebben we superstabiele en snelle Wifi dat verder voor ons onderhouds vrij is. We draaiden destijds eerst met een Asus router op de Ziggo modem. Die werd te traag voor de lijn snelheid en toen hebben we gekozen voor een een Unify USG. Dat werkte op zich aardig met dien verstande dat mijn zoon de Raspberry moest beheren en dat was niet geheel ideal. Fastforward in time: 2 Ziggo modems verder en enkele jaren stabiel netwerk thuis en naar buiten, hadden we een outage en de Arris was dood (juli dit jaar). Toen kregen we Sagemcom en begonnen de problemen, eerst met tussen pozen in 2-5 weken. In het najaar verhoogde de frequentie en in november werd dat van dagelijks naar meermaal daags. Omdat we geen alternatief hadden voor de USG en twijfelde of de poorten niet misschien ook defect waren zochten we naar een betaalbaar alternatief. Dat werd de Unify Express, die als voordeel had het console ingebouwd te hebben. Helaas had deze ook dezelfde problemen met de WAN verbinding (dus niet WLAN, zeg ik er maar even bij om misverstanden te voorkomen).
  • Welke andere Unifi producten gebruik je ?
    We hebben 3 Unify Flex Mini's om het bekabelde deel van het netwerk logisch door het huis te kunnen verdelen.
Of ik wel of niet verder wil met uitbreiden van Unify producten gaat af hangen of en hoe we weer een stabiele WAN verbinding kunnen krijgen. Ik ben op dit moment nog niet onder de indruk van de signaal sterkte en reikwijdte van de Unify Flex om al de vraag te gaan stellen welke AP's van Unify het beste zouden gaan passen. In dat geval zouden we ook moeten overgaan naar PoE switches of PoE injectors. Maar goed dat is allemaal toekomst denken.

De vraag voor het hier en nu is hoe we die storing van de verbinding naar buiten kunnen wegnemen. Het enige dat we nog niet geprobeerd hebben is de modem langdurig uit bridge halen. Maar ik weet niet of het dan nu lukt de Unifi er tussen te houden. Ik ik wil zeker iets met enige vorm van firewall die niet door de ISP beheert wordt behouden. We hebben overigens wel een keer een nachtje noodgedwongen in router modus gehad met de Sagecom, omdat het niet lukte deze opnieuw in bridge modus te zetten. Alleen lukt het toen niet om de Unify werkend te krijgen, dus hebben we die er tijdelijk tussenuit gehaald. Mijn vermoeden is dat om het te laten werken de modem een andere interne DHCP range moet hebben dan de Unifi uitgeeft. Heb jij daar ervaring mee?
We hebben intern een aantal vaste IP adressen op devices en in software die mijn zoon heeft draaien, dus het zou een beste klus zijn om die range intern even aan te passen. Handiger zou zijn om de modem een andere interne IP range dan 192.168.178.0/24 te geven, bijvoorbeeld 192.168.10.0/24
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn lastige dingen, je zult het probleem moeten isoleren (Ziggo / Unifi / Deco). Om eerlijk te zijn lijkt je probleem toch het meest op een Ziggo-dingetje. Ik snap ook dat het niet handig is om die weer in router mode te zetten maar ik ben bang dat Ziggo anders naar je interne netwerk gaat wijzen.

Zelf heb ik met hulp van de topic starter een monitoring servertje ingericht die elke paar minuten de waardes uitleest van de Ubee. Uitleg staat in dit draadje van Ziggo. Die topic starter zou je ook eens kunnen polsen in jouw eigen topic om eens met je mee te kijken, die heeft meer verstand van DOCSIS dan wij allemaal bij elkaar. Daarom zijn wij ook het Unifi forum en geen Ziggo ;) maar ik denk niet dat je probleem daar ligt.
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene
Ik heb ook gereageerd op het Ziggo forum. Je zou eventueel last kunnen hebben van de overgang naar Bright. In dat geval kunnen ze je account verwijderen en opnieuw aanmaken. Het is maar een gok voor nu.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jasper_2024
Dit zijn lastige dingen, je zult het probleem moeten isoleren (Ziggo / Unifi / Deco). Om eerlijk te zijn lijkt je probleem toch het meest op een Ziggo-dingetje. Ik snap ook dat het niet handig is om die weer in router mode te zetten maar ik ben bang dat Ziggo anders naar je interne netwerk gaat wijzen.

Zelf heb ik met hulp van de topic starter een monitoring servertje ingericht die elke paar minuten de waardes uitleest van de Ubee. Uitleg staat in dit draadje van Ziggo. Die topic starter zou je ook eens kunnen polsen in jouw eigen topic om eens met je mee te kijken, die heeft meer verstand van DOCSIS dan wij allemaal bij elkaar. Daarom zijn wij ook het Unifi forum en geen Ziggo ;) maar ik denk niet dat je probleem daar ligt.
We hadden begin gisteren avond weer een outage. Toen viel op dat de modem zowel onder 192.168.100.1 bereikbaar was (wat je verwacht bij een modem in bridge) als op 192.168.178.1 (wat niet je niet verwacht). Ik heb daarom gevraagd de modem uit bridge te halen, zodat ik als “hail Mary” de modem een andere interne ip range kan meegeven dan we zelf op de UniFi draaien. Kijken of dat helpt. Volgende stap de Deco’s er tussen uit en daarna de Unify.
 
Ik heb ook gereageerd op het Ziggo forum. Je zou eventueel last kunnen hebben van de overgang naar Bright. In dat geval kunnen ze je account verwijderen en opnieuw aanmaken. Het is maar een gok voor nu.
Dank Andries. Kan je iets meer vertellen over wat de overgaan naar Bright inhoudt? Ik heb al eens gevraagd ons een andere externe ip te geven. Maar daar reageren ze steeds niet op. Ik heb de modem nu uit bridge laten halen met als één van de redenen om in iedergeval tijdelijk een andere externe ip te krijgen. De andere reden is om de interne ip van de modem een andere range te kunnen geven, zodat we conflicten daarmee kunnen uitsluiten.
 
We hadden begin gisteren avond weer een outage. Toen viel op dat de modem zowel onder 192.168.100.1 bereikbaar was (wat je verwacht bij een modem in bridge) als op 192.168.178.1 (wat niet je niet verwacht).

Dat was mij ook al opgevallen en op Ziggo forum gelezen dat dat inderdaad zo is bij de Ubee (net zoals alle LAN poorten werken, dat hoort ook niet in bridge mode). Gek genoeg werkt het bij mij niet meer (net getest) maar het heeft altijd gewerkt via beide adressen. Mogelijk heb ik een software update gehad die jij niet hebt.

1704443966814.png

Ik heb daarom gevraagd de modem uit bridge te halen, zodat ik als “hail Mary” de modem een andere interne ip range kan meegeven dan we zelf op de UniFi draaien. Kijken of dat helpt. Volgende stap de Deco’s er tussen uit en daarna de Unify.

Ja zo kun je eea uitsluiten. De standaard IP range is ook weer 192.168.178.xxx dus je hoeft niks te doen tenzij je dat ook in Unifi zo ingesteld hebt als default netwerk.

Overigens kun je de channel info (errors, mer, power) gewoon inzien op het modem onder geavanceerde instellingen -> connection
 
  • Leuk
Waarderingen: Jasper_2024
Dank Andries. Kan je iets meer vertellen over wat de overgaan naar Bright inhoudt? Ik heb al eens gevraagd ons een andere externe ip te geven. Maar daar reageren ze steeds niet op. Ik heb de modem nu uit bridge laten halen met als één van de redenen om in iedergeval tijdelijk een andere externe ip te krijgen. De andere reden is om de interne ip van de modem een andere range te kunnen geven, zodat we conflicten daarmee kunnen uitsluiten.
Bij Vodafoneziggo zijn ze overgegaan naar een andere database. Dit is op de achtergrond uitgevoerd en heeft over het algemeen geen issues gegeven. Echter zijn er bij een aantal klanten wat problemen ontstaan die tot de meest onverklaarbare issues heeft geleid. Ik zelf zit meer aan de transmissie/B2B kant, maar heb zelf bij een collega dit meegemaakt waar hij met geen mogelijkheid internet uit zijn modem kreeg. Een DOCSIS meeting met de VIAVI was echter perfect, goede MER/BER en SNR. Na een nieuw account, dus oude verwijderen en nieuwe klant aanmaken, was dit opgelost.
Het uitgeven van een nieuw IP is lastig sinds we eigenlijk al jaren te kort komen. B2B klanten krijgen daarom ook niet meer standaard 5 IP adressen. Meestal helpt het om een modem offline te gooien en hopen dat je lease-time afloopt. Of een modem-swap, dus nieuw MAC-adres, is een trigger voor een nieuw IP-adres.
Als je mij je postcode en huisnummer in een prive bericht kan geven, dan wil ik wel even een blik werpen in de systemen bij ons.
 
Ik ben ivm soortgelijke problemen overgestapt naar KPN.
De analyse die ik gedaan had was het slecht en bij zo’n uitstekend. Bij regen dus regelmatig ook hoge latency.
Vocht en coax gaat niet goed samen, de kast met de aansluitingen op straat was een paar jaar geleden al onderhandel genomen en dat heeft 1 jaar geholpen. Ter info, rechts was zomer 2023 met regen links zonnig en droog.
Ik ben nog van van het bouwjaar dat naar lineaire televisie kijkt 😥 en dan is DVB-C onverslaanbaar. Daarnaast was Ziggo zo sluw om met Vodafone te gaan heulen en gekoppelde aanbiedingen te geven. Dat werkt dan weer alleen als je ook internet van Ziggo hebt en ik heb geen problemen. De beperkte upload is ook maar relatief, daar is de VPN het knelpunt. Ik zie dus vooralsnog geen enkele reden om over te stappen, tenzij mijn kabeltje ook gaat roesten natuurlijk ;).
 
  • Leuk
Waarderingen: PcRene en Jasper_2024
Bij Vodafoneziggo zijn ze overgegaan naar een andere database. Dit is op de achtergrond uitgevoerd en heeft over het algemeen geen issues gegeven. Echter zijn er bij een aantal klanten wat problemen ontstaan die tot de meest onverklaarbare issues heeft geleid. Ik zelf zit meer aan de transmissie/B2B kant, maar heb zelf bij een collega dit meegemaakt waar hij met geen mogelijkheid internet uit zijn modem kreeg. Een DOCSIS meeting met de VIAVI was echter perfect, goede MER/BER en SNR. Na een nieuw account, dus oude verwijderen en nieuwe klant aanmaken, was dit opgelost.
Het uitgeven van een nieuw IP is lastig sinds we eigenlijk al jaren te kort komen. B2B klanten krijgen daarom ook niet meer standaard 5 IP adressen. Meestal helpt het om een modem offline te gooien en hopen dat je lease-time afloopt. Of een modem-swap, dus nieuw MAC-adres, is een trigger voor een nieuw IP-adres.
Als je mij je postcode en huisnummer in een prive bericht kan geven, dan wil ik wel even een blik werpen in de systemen bij ons.
Ik heb je een berichtje gestuurd. Ik had inderdaad verwacht dat een modemswap met de nieuwe MAC-adressen een nieuw externe IP zou opleveren. Dat gebeurde echter niet bij de wissel van de eerste Sagem naar de tweede Sagem en ook niet onlangs bij de wissel van de Sagem naar de huidige Ubee. Pas met het in router modus zetten van de Ubee hebben we een ander extern IP gekregen, geen idee of we de externe IP van het afgelopen half jaar+ weer terugkrijgen als we de modem weer in bridge laten zetten. Eerst maar eens een weekje in router modus draaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: andres.moerland
Upload je naar de cloud vanaf één of meer clients? Zo ja, schakel dan het QUIC protocol in de browsers eens uit.

Ik heb ook maanden lang problemen gehad na installatie van het zwarte modem en na meerdere bezoeken van Ziggo monteurs was het probleem nog steeds niet verholpen. Bij mij viel de internet verbinding weg tijdens het uploaden van bestanden naar de cloud. Dit gaat vaak via het (relatief nieuwe) QUIC protocol. Na uitzetten van dit protocol in de betreffende browser was het probleem verholpen en werkt internet al weer enkele maanden zonder problemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jasper_2024
Dat is wel bijzonder. QUIC is inderdaad relatief nieuw, maar zit toch ook al weer een paar jaar in Chromium based browsers (dus ook Chrome en Edge).
Alleen Firefox was er laat mee.
M.a.w.: als (gebruik van) QUIC echt een probleem zou zijn dan zou dat probleem heel breed ervaren worden.
Ben wel benieuwd of je het nu toch kunt reproduceren door QUIC weer gewoon in te schakelen.

Voorbeeldquote uit 2021:
1704720170063.png
 
Upload je naar de cloud vanaf één of meer clients? Zo ja, schakel dan het QUIC protocol in de browsers eens uit.

Ik heb ook maanden lang problemen gehad na installatie van het zwarte modem en na meerdere bezoeken van Ziggo monteurs was het probleem nog steeds niet verholpen. Bij mij viel de internet verbinding weg tijdens het uploaden van bestanden naar de cloud. Dit gaat vaak via het (relatief nieuwe) QUIC protocol. Na uitzetten van dit protocol in de betreffende browser was het probleem verholpen en werkt internet al weer enkele maanden zonder problemen.
Dank voor het meedenken. Cloud is inmiddels onlosmakelijk verbonden in het dagelijkse leven. Wat ik opmaak van QUIC is dat het gaat om een protocol dat werkt met Chromium webbrowsers. Daar (tijdens het gebruik van webbrowsers) hebben we geen bij mijn weten geen cloud uploads. En zeker niet op de onregelmatige momenten van uitval die we hebben ervaren.
 
We hebben inmiddels weer e.a. geprobeerd en zijn bezig verder zaken uit te sluiten. Het modem staat in middels in router modus. daar kregen we weer een uitval. We hebben de Unify er tussen uit gehad. Na een rustige zaterdagmiddag en zondag, gisteren na de lunch weer uitval. Samen met Ziggo gekeken wat we verder kunnen doen. Lijn kwaliteit is goed en modem geeft geen foutmeldingen, ondanks dat wederom herstart van modem de verbinding hersteld.
We hebben nu de Unify weer teruggezet, de TP-links (Deco's) er helemaal tussenuit gehaald en draaien de WIFI vanaf de Unify. Afwachten hoe zich dit ontwikkeld. Aardige bijvangst is dat we nu de performance van de Unify Express op de WIFI beter kunnen beoordelen. Het signaal daarvan werd aardig weggedruk door de Deco's.

Mochten we nu weer storing krijgen dan wordt het Ubee modem vervangen door een Sagecom en gaan we draaien op de WIFI van de Ziggo modem zodat we de Unify weer weg kunnen halen en de Deco's weg kunnen laten. Het wordt helaas een lange weg van elimineren. Tenzij er iemand een goed tool weet die gratis en gemakkelijk gebruikt kan worden op netwerkproblemen te signaleren op een manier beneden het niveau van een netwerkprofessional.
 
Ik zou om te beginnen eens gaan testen op basis van een bedrade aansluiting; op die manier sluit je de factor wifi uit.
Voor hetzelfde geld staat er een lekkende magnetron of radiozender bij de buren die jouw wifi wegdrukt; ik noem maar iets geks.
Met een (nieuwe) kabel en een direct aangesloten device heb je in ieder geval meer zicht (en meer info voor Ziggo) op de bron van het probleem.
Sluit die kabel dan ook direct op het modem aan.
10m bij de Action zijn al prima en kost letterlijk nog geen 4 euro, als je langer nodig hebt om testen mogelijk te maken moet je even online of naar de lokale computerkabelboer.
 
Dat is wel bijzonder. QUIC is inderdaad relatief nieuw, maar zit toch ook al weer een paar jaar in Chromium based browsers (dus ook Chrome en Edge).
Alleen Firefox was er laat mee.
M.a.w.: als (gebruik van) QUIC echt een probleem zou zijn dan zou dat probleem heel breed ervaren worden.
Ben wel benieuwd of je het nu toch kunt reproduceren door QUIC weer gewoon in te schakelen.
Het is altijd een combinatie van factoren. Modem, router, protocol, content, etc. zijn in deze gevallen allemaal van invloed. Als er 1 ding is wat ik in 40+ jaar IT heb geleerd is dat de wonderen de wereld niet uit zijn. Wat ik ook zeker weet is dat na 4 maanden problemen en vervanging van alle Ziggo componenten dit uiteindelijk de oplossing was. Inmiddels heeft het modem 2 FW updates gehad, dus ik zal weer eens proberen of ik QUIC aan kan zetten op de betreffende client.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jasper_2024
Ziggo kan je een tijd lang monitoren van afstand; is dat al eens gedaan ? Als jij dan een uitval hebt, moet je dat tijdstip aan ze doorgeven.
Yup, bijna elke keer... met het frustrerende resultaat dat het er op de lijn en de modem goed uitziet. De lijn tussen de modem en de wijkcentrale is ook minimaal twee keer van beide kanten goed doorgemeten. Allebei in plenzende regen, dus nattigheid en kabel signaal kwaliteit lijken hier geen verband te hebben. Heb daar een tijdje Pingplotter naast gedraaid. Die gaf dan aan dat vanaf hop2 de DHCP server alles er uit lag en het Unifi domein gewoon op was. Wanneer je dan de modem aan het herstarten was zag je die ook wegvallen. Ziggo heeft al twee keer een periode lijnmeting gedaan.... die ziet er goed uit. Vandaar nu intern dingen uitzetten, ondanks dat het daar 2,5 jaar lang zonder problemen heeft gedraaid tot de Aris modem defect raakte.
 
Het is altijd een combinatie van factoren. Modem, router, protocol, content, etc. zijn in deze gevallen allemaal van invloed. Als er 1 ding is wat ik in 40+ jaar IT heb geleerd is dat de wonderen de wereld niet uit zijn. Wat ik ook zeker weet is dat na 4 maanden problemen en vervanging van alle Ziggo componenten dit uiteindelijk de oplossing was. Inmiddels heeft het modem 2 FW updates gehad, dus ik zal weer eens proberen of ik QUIC aan kan zetten op de betreffende client.

Upload je naar de cloud vanaf één of meer clients? Zo ja, schakel dan het QUIC protocol in de browsers eens uit.

Ik heb ook maanden lang problemen gehad na installatie van het zwarte modem en na meerdere bezoeken van Ziggo monteurs was het probleem nog steeds niet verholpen. Bij mij viel de internet verbinding weg tijdens het uploaden van bestanden naar de cloud. Dit gaat vaak via het (relatief nieuwe) QUIC protocol. Na uitzetten van dit protocol in de betreffende browser was het probleem verholpen en werkt internet al weer enkele maanden zonder problemen.
In ben er in mijn vorige reactie vanuit gegaan dat je het over QUIC uitschakelen had in een webbrowser op elke machine die het gebruikt. Maar vraag me inmiddels of je bedoelde om hier binnen de Unifi console een traffic regel op aan te maken om de "applicatie "QUIC" geen verkeer toe te staan?
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..