UDM/Pro UDM Pro ingebruikname met Ziggo verbinding

UniFi UDM/Pro Routers

Masimo

UniFier
6 aug 2021
91
103
33
Geleen
Een verzoek aan de experts hier om even met me mee te denken.

Ik heb mijn huisinstallatie compleet onder handen genomen en alles eens netjes op orde gebracht.
Nu komen alle UTP-kabels in de kelder bij elkaar op een patchpaneel. Dit is nu samen met een UDM Pro en USW-24-PoE in een 19" muurbeugel gemonteerd.

Qua apparatuur in huis ziet het er als volgt uit:

- Ziggo modem als DHCP server
- USW-24-PoE
- UDM Pro (nog niet in gebruik)
- 1 x switch Lite 8
- 4 x Switch mini
- 1 x U6 Pro
- 4 x U6 Lite
- Raspberry Pi 4 waar de controller op draait
- Deurbel G4 Pro (nog niet in gebruik)

Huidige DHCP range: 192.168.0.50 - 192.168.0.255 voor de draadloze clients.
Alle bekabelde apparatuur heeft een vast ingesteld IP (< x.x.x.50) op het device zelf of via DHCP reservering.

Ik heb de volgende stappen in gedachten om de UDM Pro in bedrijf te nemen:

1. Vaste IP's verwijderen, dus ook alle bekabelde clients via DHCP een IP laten verkrijgen.
2. De DHCP range op de Ziggo modem instellen op 192.168.1.xxx en alles opnieuw opstarten
3. Backup maken van de netwerk configuratie op de RPi
4. Ziggo modem in bridge laten zetten
5. UDM Pro aansluiten en instellen.

Waar ik nog mee zit is hoe om te gaan met de controller op de RPi.
Moet ik die een vast IP toekennen? Of gaat de UDM Pro hem zelf vinden om vervolgens de instellingen over te nemen?

Graag jullie mening!
 
Als je alles (via stap 2) op het default netwerk hebt van de UDM-P, dan zou je in principe het backup bestand van stap 3 kunnen inlezen in de UDM-P. Dus je denkrichting is ok lijkt me. Ik heb iets soortgelijks gedaan maar kwam van een USG-3P. Alternatief is een reset van al je Unifi apparaten en die opnieuw adopteren in de UDM-P. Ik twijfel in jouw geval een beetje wat het minst bewerkelijk is vs risico`s dat het toch niet werkt met een volledige migratie (omdat je vanuit een Ziggo gateway migreert).
 
Daar zit wat in. Mooi excuus voor een middagje vrij ;)
Dus instellingen noteren, alles resetten, alles van de stroom / PoE af, Ziggo in bridge, UDM Pro aanzwengelen en instellen, alles opnieuw adopten en instellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davey400
Daar zit wat in. Mooi excuus voor een middagje vrij ;)
Dus instellingen noteren, alles resetten, alles van de stroom / PoE af, Ziggo in bridge, UDM Pro aanzwengelen en instellen, alles opnieuw adopten en instellen.
Zo is het. Voor modem in bridge kan je beste bellen naar Ziggo. Als je de juiste (90% zijn domoren daar) aan de lijn hebt dan is het zo gebeurd.
 
Korte update: Vandaag alle spullen gereset en Ziggo gebeld. Ik kreeg meteen 'een goeie' te pakken en 5 minuten na het gesprek brandde de groene lamp op de modem.
Vervolgens de UDM Pro en de rest van de spullen opnieuw ingesteld en alles draait naar wens nu.
Morgen met de deurbel G4 Pro aan de slag. Eerst maar even een proefopstelling maken en eens wat testen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davey400 en dbw
Nog even een vraag over iets wat me niet helemaal duidelijk is.

Ik heb mijn DHCP range ingesteld van xxx.50 t/m xxx.255. Groot deel van de bekabelde apparatuur heb ik een vast IP adres toebedeeld tussen xxx.2 en xxx.49. Als je dat instelt moet / kun je een gateway IP invullen.

Welk IP adres vul je daar in: dat van de UDM Pro (xxx.1) of dat van de Ziggo modem in bridge mode (xxx.100.1)?
 
Zie in je post niet wat je in de UDMP aan functies heb geconfigureerd, neem aan dat activatie van firewall regels / instellingen onderdeel was van je acties…
 
IPv6 staat uit. Heb ik eerlijk gezegd niet eens naar gekeken. Als ik kijk kan ik alleen de 'Static' variant kiezen.
Geen idee hoe dat zal werken met twee providers. Ziggo ondersteunt het wél, Odido niet.

Ik zal het eens aanzetten en kijken wat er gebeurd.

Ik zie overigens in de controller dat een drietal met wifi verbonden client wél een IPv6 adres hebben.
Ik weet niet hoe ze dat gekregen hebben.
 
Ik zie overigens in de controller dat een drietal met wifi verbonden client wél een IPv6 adres hebben.
Ik weet niet hoe ze dat gekregen hebben.
Dat is omdat IPv6 een essentieel onderdeel is van veel besturingssystemen en soms zelfs het voorkeursprotocol.
Dat jij het niet aanbiedt (voor toegang tot internet) wil niet zeggen dat clients het niet kunnen (en zelfs mogen) gebruiken.
Clients genereren dan zelf een adres en kunnen ook onderling communiceren over IPv6.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..