Mijn netwerk devices krijgen dhcp adres van KPN modem ipv UDM Pro

Jouw probleem en dat van de topic starter hoeven niet per se hetzelfde te zijn, toch? Alhoewel het natuurlijk ook niet is uit te sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Nou, dan houden ze dat wel erg lang vast. Een maand geleden had ik hetzelfde probleem. clients via bekabeld kreeg ineens IP van achterliggende V10box (Wij hebben hier nog VDSL dus moeten wel gebruik maken van dat modem/dubbel NAT, kan niet anders)
De clients via Wifi kregen wel een IP adres van de UDMPro.
En dat terwijl de aangesloten clients waar dit speelde al ruim 1/2 jaar zijn aangesloten en altijd een IP van de Pro hebben gekregen.
Dit gebeurde zo van het ene op het andere moment. Had niets in de configuratie veranderd. Hooguit heeft er een mogelijk update plaatsgevonden.
Alle stekers eruit. (harde reset) en in volgorde KPNv10 -> UDMPro - rest weer opgestart en probleem was verdwenen.

De Unifi devices (als men deze bedoeld i.p.v. clients zitten bij mij in een managementnetwerk en bleven op hun gereserveerde IP)
Om met het eerste te beginnen: VDSL kan prima zonder dubbel NAT; je moet alleen een VDSL modem hebben dat bridging ondersteund.
Zelf had ik voor de overgang naar glas een Fritz met licht aangepaste firmware waardoor mijn bonded en vectored DSL gewoon direct dóór de Fritz heen als Ethernet bij de (toen nog) USG aan kwam. De USG had dus aan de WAN kant mijn externe IPv4 adres.
Dit kan dus wel gewoon, al zal het mogelijk niet lukken met de V10.

Dat gezegd hebbende: als clients op het LAN een adres krijgen van een DHCP server op het WAN is er echt iets heel serieus vreemds en potentieel zelfs gevaarlijks aan de hand. Nu wil ik jouw kennis en kunde niet in twijfel trekken, maar ik vermoed toch dat er ergens een route mogelijk was naar dat tussenliggende netwerk.
Het is technisch wel mogelijk om DHCP te forwarden, maar daar moet je wel wat voor doen. Voordat zoiets spontaan gebeurt zou ik eerst alle andere factoren uitsluiten, zoals bijvoorbeeld een device dat zowel bekabeld netwerk als wireless ondersteund en potentieel een bridge heeft opgezet.
Doordat alle stekkers eruit zijn gegaan is dat natuurlijk niet meer terug te leiden, maar als dat weer voorkomt kun je aan een client natuurlijk 'gewoon' vragen van wie deze zijn ip-adres heeft gekregen. Al is het afhankelijk van het type client welke mogelijkheden je daarvoor hebt.
Maar een gat door een wan/lan router heen is echt wel een dingetje; nu is het naar het ISP modem/router/AP-ding, straks kan het het boze internet zijn.
 
Je moet inderdaad een modem hebben die bridge ondersteund. Op dit moment hebben we die v10 die dat niet ondersteund. De glaskabels liggen al in de straat en we zijn in afwachting van afmonteren. Dit wetende ga ik natuurlijk niet een ander modem aanschaffen.

Mijn kennis is gecertificeerd CCNA en CCNP. Dat is weliswaar van Cisco maar gebaseerd op algemene netwerkkennis. Werkomgeving professioneel Meraki en Aerohive Wifi omgeving 500+ access points.

Natuurlijk heb ik als eerste een analyse gedaan want ik onderken dit ook als héél merkwaardig en wat eigenlijk niet zou moeten kunnen. Van wie het device het IP adres had gekregen is niet zo moeilijk. Dat is die v10 geweest. Maar ik kon géén logische verklaring hiervoor vinden.
Het enige extra is dat ik een apart vLan heb voor IPTV (Third party Gateway) waarbij een extra kabel uit die v10 op een poort is verbonden met profiel IPTV, en mijn beide mediaboxen ook op een switch met op de poort dat profiel. Dat werkt zonder probleem en minstens een jaar zo.
Omdat ik uiteindelijk geen enkele verklaring kon vinden. behalve misschien mogelijk corrupte image op de UDMPro-SE, leek het mij verstandig de boel te resetten en dan checken of probleem er nog zou zijn. Niet dus en ik heb het afgedaan als een incident. Totdat ik hier lees dat meer gebruikers soortelijke problemen hebben. Dan kan je naar de gemeenschappelijke deler kijken en dat zou dan de UDMPro kunnen zijn. Mogelijk toch een bug na een softwareupdate?
 
  • Leuk
Waarderingen: Davey400
Het enige extra is dat ik een apart vLan heb voor IPTV (Third party Gateway) waarbij een extra kabel uit die v10 op een poort is verbonden met profiel IPTV, en mijn beide mediaboxen ook op een switch met op de poort dat profiel. Dat werkt zonder probleem en minstens een jaar zo.
Ah, dit is wel een aardige aanwijzing.
Dan zou het bijvoorbeeld best een timings-ding kunnen zijn, waarbij bijvoorbeeld de poort al opkomt maar het VLAN profiel nog niet toegepast is/wordt. Er is natuurlijk geen fysieke scheiding. Het zou niet netjes zijn en inderdaad best bug-achtig, maar het is minder onwaarschijnlijk en onlogisch dan DHCP verkeer dat zich door een router heen verplaatst over verschillende IP-segmenten heen.

Hopen dat jouw glas snel doorgetrokken wordt!
 
Dan heeft waarschijnlijk inderdaad dat IPTV VLAN "gelekt" vanaf de ExperiaBox naar de rest van het netwerk. Dit is dus een andere situatie dan bij TS.
 
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..