Apparaten maken geen verbinding meer met IoT vlan

J

Johan2020

Guest
Hallo,

Sinds ik bezitter ben van Unifi netwerkapparatuur, heb ik besloten om voor alle veiligheid al mijn IoT apparaten op een aparte vlan (vlan 20) onder te brengen, zodat ik met firewallrules de toegang tot het internet kan beperken. Dit heeft eigenlijk vrij lang prima gewerkt, maar de laatste tijd merk ik dat het wifi signaal van deze vlan steeds slechter wordt en ik sinds kort via mijn telefoon helemaal niet meer kan inloggen op mijn IoT vlan.

Als ik op mijn telefoon probeer in te loggen op de IoT vlan, kan de telefoon verbinding maken met het netwerk, maar heeft het geen toegang tot het internet (verbonden, geen internet). Als ik kijk naar de instellingen op mijn telefoon, zie ik dat de telefoon een ip-adres in een heel ander subnet heeft gekregen (192.168.0.100, terwijl het IoT netwerk een IP reeks heeft van 192.168.20.1 tot 192.168.20.254). Bij mijn andere draadloze netwerken heb ik geen inlogproblemen en vol wifi signaal.

Doordat ik nu niet meer kan inloggen, kan ik ook niet nieuwe smartapparaten toevoegen op het IoT netwerk of bestaande apparaten beheren. Ik ben al dagen aan het prutsen, maar ik krijg het niet voor elkaar, met veel frustraties bij mijzelf en mijn gezinsleden tot gevolg.

Mijn netwerkapparatuur bestaat uit een USG router, drie Accesspoints (UAP-AC-Lite) en twee switches (US-8-60W en USW-lite-16-PoE).

Hoop erg dat iemand mij hier verder kan helpen. Ik ben graag bereid om screenshots van mijn instellingen en firewallrules te posten.

Alvast bedankt.

Hartelijke groet,

Johan
 
Hoi Johan,

Lukt het wel om je computer via de switch in het IoT VLAN te zetten en werkt dan wel alles naar behoren?

Kan je wat specifieker zijn wat je zoal hebt ingesteld aan FW rules?

Draait je IoT wifi op 1 AP of allemaal? Heb je daar wel het juiste vlan nr ingevuld?

Koen
 
Hallo Koen,

Dank alvast voor het meedenken!

Met mijn laptop kom ik ook niet op mijn IoT wifi, als ik hier kijk bij eigenschappen, zie ik dat ook de laptop een ip-adres in de 192.168.0 reeks gekregen heeft in plaats van de 192.168.20 reeks. Als ik mijn laptop op de switch aansluit, zijn alle IoT apparaten gewoon bereikbaar, als ik het betreffende ip adres invoer. Het IoT netwerk werkt ook gewoon, alle apparaten zijn nog steeds te bedienen. Ik kom er alleen via de wifi niet meer in.

Ik voeg even een screenshot bij van mijn FW regels. Overigens heb ik ze allemaal al eens gedeactiveerd, zonder succes.

Mijn IoT wifi draait op al mijn accesspoints, maar bijna alle apparaten (22 stuks) zijn aangesloten op het accespoint dat beneden hangt. Ik heb een cloud key gen 1, daar is alles ingevoerd. Alles heeft ook bijna een jaar gewerkt, maar nu ontstaan er problemen. Naast de verbindingsproblemen met de wifi, wordt het signaal van de IoT wifi ook steeds zwakker. Ik heb ook screenshots van mijn instellingen van de IoT wifi toegevoegd.

Ik heb maar zoveel mogelijk informatie gegeven, hoop dat je me verder kunt helpen.

Gr. Johan
 

Bijlagen

  • Firewall Rules.png
    Firewall Rules.png
    141,8 KB · Weergaven: 66
  • Instellingen IoT wifi (1).png
    Instellingen IoT wifi (1).png
    127,7 KB · Weergaven: 68
  • Instellingen IoT wifi (2).png
    Instellingen IoT wifi (2).png
    121,3 KB · Weergaven: 60
  • Instellingen IoT wifi (3).png
    Instellingen IoT wifi (3).png
    116,2 KB · Weergaven: 64
Is er iemand die mij op de goede weg kan helpen? Hulp wordt zeer op prijs gesteld.

Gr. Johan
 
Ik snap de logica niet van een slecht wifi-signaal icm niet kunnen verbinden.
Een slecht wifi-signaal kan als je er te ver van af staat.
Een Wifi signaal is er of is er niet. Je kan volgens mij nergens in de hardware een wifi-signaal knijpen.
 
Ik snap het zelf ook niet, vandaar dat ik hier hulp zoek. Ik heb even een screenshot toegevoegd van mijn draadloze netwerken. Overigens is het niet altijd minder, het fluctueert sterk. Mijn andere wifi netwerken hebben altijd volle sterkte.
 

Bijlagen

  • Screenshot netwerken.jpg
    Screenshot netwerken.jpg
    107,1 KB · Weergaven: 35
Sommige smartapparaten kunnen alleen op de 2,4 GHz band. Zou het daarmee te maken kunnen hebben?
 
Ik heb wel onlangs alle firmware geüpdatet (accesspoints, switches, usg). De updates hebben geen effect gehad op mijn andere wifi verbindingen. De fluctuerende wifisterkte op de IoT is trouwens al langer. Ik kon toen nog wel inloggen.

Overigens lukte het zojuist wel weer om op de laptop met de IoT verbinding te maken. Direct geprobeerd of het met andere (verschillende) telefoons ook lukte, maar helaas, nog steeds de melding 'verbonden, geen internet'.
 
Voor zover ik weet niet... Kan ik dat ergens in de instellingen vinden?
 
Kwam net deze tegen op Reddit over PMF die je op optional hebt staan, weet niet of het van belang is.

Do you have PMF turned to optional or required on your Wifi Network Group? I spent 3 months batting this issue with nest thermostat, 8 wemo switches and 12 wemo light switches that would randomly disconnect and require being unplugged and plugged back in or reset to repair them to the network. I just started turning everything on and off in the unifi controller to try and find an answer and once i moved protected management frames from optional to off all 20 devices reconnected to the network instantly and for the last 6 months have stayed connected beautifully
 
  • Leuk
Waarderingen: Peet3kabo
Hoi Johan,
"Met mijn laptop kom ik ook niet op mijn IoT wifi"
Lukt het wel je laptop bekabeld in je IoT netwerk te krijgen met het juiste ip?

Mijn IoT wifi draait op al mijn accesspoints, maar bijna alle apparaten (22 stuks) zijn aangesloten op het accespoint dat beneden hangt
Je kan proberen al je IoT apparaatuur te laten verwijzen naar een andere AP ipv die beneden staat? Zou betekenen dat je een andere AP tijdelijk ff moet verplaatsen naar beneden. Je zet de AP die je nu gebruikt gewoon uit en probeer een andere en kijk of je dan
- juiste ip krijgt
- signaal beter is?

Koen

p.s. we kunnen erg moeilijk denken maar het zou ook gewoon een simpele hardware defect kunnen zijn of bekabeling ding o.i.d.

En zet je advanced features lekker uit tijdens testen ;).
 
Heb je de poort naar dat accesspoint getagged?
Wat ik decaan heb is zowel LAN+vlan(10) getagged op de poort naar het accesspoint.6982CA94-6797-4694-8233-E846CC215DC7.jpeg
 
Hallo allemaal,

Het wordt er voor mij niet duidelijker op! Ik heb naar aanleiding van de opmerkingen van @kdejonge eens wat geëxperimenteerd en het volgende ontdekt:

1. Mijn laptop kan bij alle 3 accespoints verbinding maken met het draadloze IoT netwerk.
2. Onze smartphones (die van mij en mijn vrouw) kunnen met het accespoint beneden verbinding maken met alle draadloze wifi's, behalve het IoT netwerk (wel verbonden, geen internet en zwak signaal).
3. Ga ik naar de eerste verdieping en naar zolder krijg ik met beide telefoons wel verbinding met het IoT netwerk op volle sterkte.

Ik heb de tips van @Marnix61 en @Stiibun meegenomen en de PMF uitgezet en beide Ghz banden aangezet. De tip van @PcRene heb ik nog niet getest, ik wilde eerst deze ervaringen even delen met jullie.

Het probleem lijkt dus door het accespoint beneden veroorzaakt te worden. Maar wat ik niet begrijp is, hoe het dan kan, dat alle andere draadloze verbindingen wel probleemloos werken. Ik heb onlangs wel met het plaatsen van een ander switch een nieuwe kabel naar het accespoint getrokken, misschien dat ik de RJ45 stekker niet goed aangesloten heb, maar dat verklaart voor mij nog steeds niet dat het probleem zich bij de laptop niet voordoet en de andere draadloze netwerken wel werken.

Wat is wijsheid om te doen? Accespoint resetten? Nieuwe RJ45 stekker plaatsen?

Gr. Johan
 
Mijn laptop kan bij alle 3 accespoints verbinding maken met het draadloze IoT netwerk.
- Verbinding maken plus surfen naar verschillende websites neem ik aan?

Onze smartphones (die van mij en mijn vrouw) kunnen met het accespoint beneden verbinding maken met alle draadloze wifi's, behalve het IoT netwerk (wel verbonden, geen internet en zwak signaal).
- Goed om te weten dat het dus op beide smartphones voorkomt. Kan je ons een foto sturen met alle gegevens die de smartphone krijgt?
ipadres:
gateway:
DNS 1:
DNS 2:

Ten tweede voor de check is een smart tv mocht je die hebben verbinding laten maken met IoT en kijken of je dan internet hebt.
Mocht dit ook internet hebben dan heb ik het idee dat de FW rules gechecked dient te worden of de IoT wifi netwerk settings (geavanceerde settings dan).

Als je hier ook een plaatje van kan meesturen zou mooi zijn.

Koen
 
@kdejonge

Verbinding maken plus surfen naar verschillende websites neem ik aan?
Ja, verbinding met internet, alles werkt.

Goed om te weten dat het dus op beide smartphones voorkomt. Kan je ons een foto sturen met alle gegevens die de smartphone krijgt?
Ik heb een screenshot gemaakt en in de bijlage meegestuurd. Ipadres en gateway zijn hetzelfde als toen de laptop geen verbinding kon maken.

Ten tweede voor de check is een smart tv mocht je die hebben verbinding laten maken met IoT en kijken of je dan internet hebt.
Ja! De tv maakt zonder problemen verbinding met IoT wifi en ook internet.

Mocht dit ook internet hebben dan heb ik het idee dat de FW rules gechecked dient te worden of de IoT wifi netwerk settings (geavanceerde settings dan).
Ook in de bijlage gezet. De setting van mijn IoT wifi had ik hierboven al gepost.

Gr, Johan
 

Bijlagen

  • Screenshot  gegevens smartphone.jpg
    Screenshot gegevens smartphone.jpg
    90,4 KB · Weergaven: 33
  • Screenshot gegevens smartphone (2).jpg
    Screenshot gegevens smartphone (2).jpg
    100,8 KB · Weergaven: 34
  • Firewall Rules.png
    Firewall Rules.png
    141,8 KB · Weergaven: 34
Activiteit
Er wordt op dit moment (nog) geen nieuwe reactie gepost.
  Topic Status: Hallo . Er is al meer dan 14 dagen geen nieuwe reactie meer geplaatst.
  De inhoud is mogelijk niet langer relevant.
  Misschien is het beter om in plaats daarvan een nieuw onderwerp te starten..